استوانه عایشه استوانه عایشه استوانه عایشه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استوانه عایشه استوانه عایشه استوانه عایشه استوانه عایشه استوانه عایشه

استوانه عایشه

 نام ستونی در مسجدالنبی این ستون از ستون‌های روضة النبی است که از سوی منبر پیامبر(صلی الله علیه و اله) و قبر شریف رسول خدا(صلی الله علیه و اله) ستون سوم به شمار می‌آید[1] و کنار محراب فعلی قرار دارد. به دیگر سخن، استوانه عایشه وسط استوان

 نام ستوني در مسجدالنبي

اين ستون از ستون‌هاي روضة النبي است كه از سوي منبر پيامبر(صلي الله عليه و اله) و قبر شريف رسول خدا(صلي الله عليه و اله) ستون سوم به شمار مي‌آيد[1] و كنار محراب فعلي قرار دارد. به ديگر سخن، استوانه عايشه وسط استوانه‌هاي اصلي قرار دارد و ميان آن تا منبر پيامبر(صلي الله عليه و اله) دو ستون و ميان آن و قبر شريف نيز دو ستون و نيز ميان قبله تا محراب كنوني دو ستون فاصله است و از هر طرف سومين ستون به شمار مي‌آيد و در كنار ستون توبه و سَرير قرار دارد.[2]

 

در وجه نام‌گذاري آن اختلاف است. مشهور آن است كه چون عايشه درباره فضيلت نماز ‌گزاردن كنار آن روايتي از پيامبر(صلي الله عليه و اله) گزارش كرده، به اين نام خوانده شده است.[3] شايد هم به اين سبب باشد كه عايشه از آن خبر داده و مكانش را معين كرده است.[4] برخي نيز بر اين باورند كه اين نام پس از عايشه برگرفته شده است.[5]

 

نام ديگر اين ستون «قرعه» است. سبب اين نام‌گذاري را چنين دانسته‌اند كه عايشه از پيامبر خدا(صلي الله عليه و اله) روايت كرده است: در مسجد من، نزد اين ستون، جايگاهي است كه اگر مردم پاداش و فضيلت نماز در آن را بدانند، براي نماز خواندن در آن‌جا قرعه خواهند زد.[6]

 

اين ستون به نام «استوانه مهاجران» نيز شناخته مي‌شود؛ زيرا مهاجران مكي كنار آن به گفت‌و‌گو مي‌نشستند. از اين رو، آن‌جا را «مجلس مهاجران» نيز مي‌گفتند.[7] برخي از آن به «استوانه مُخَلَّقه» ياد كرده‌اند؛ زيرا اين ستون نيز مانند ستون مخلّقه، با «خَلوق» خوشبو مي‏شده است.[8] اكنون بالاي آن به خطي زيبا عبارت «هذه اسطوانة عايشه» نوشته شده است.[9]

 

بر پايه رواياتي، دعا نزد اين ستون مستجاب است.[10] گويند برخي صحابه نزد آن نماز مي‌‌گزاردند.[11] برخي از خلفا و نيز ابن زبير و فرزندش عامر نيز كنار آن نماز ‌گزارده‌اند.[12]

 

منابع

اخبار المدينه: ابن زباله (م.199ق.)، به كوشش صلاح عبدالعزيز، السعودي، مركز بحوث و دراسات المدينه، 1424ق؛ تاريخ و آثار اسلامي مكه مكرمه و مدينه منوره: اصغر قائدان، مشعر، 1386ش؛ التعريف بما آنست الهجرة من معالم دار الهجره: محمد المطري (م.741ق.)، به كوشش محمد عبدالمحسن، مدينه، دار الهجره، 1426ق؛ الدرة الثمينة في اخبار المدينه: محمد بن محمود النجار (م.643ق.)، به كوشش صلاح الدين، مركز بحوث و دراسات المدينه، 1427ق؛ الزيارة في الكتاب و السنه: جعفر سبحاني؛ الغدير: الاميني (م.1390ق.)، تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1366ش؛ المعالم الاثيره: محمد محمد حسن شراب، ترجمه: شيخي، مشعر، 1383ش.؛ المعجم الاوسط: الطبراني (م.360ق.)، قاهره، دار الحرمين، 1415ق.؛ جمع الزوائد: الهيثمي (م‌.807ق.)، بيروت، دار الكتب العلميه، 1408ق؛ موسوعة مكة المكرمة و المدينة المنوره: احمد زكي يماني، مؤسسة الفرقان، 1429ق؛ وفاء الوفاء: السمهودي (م.911ق.)‏، به كوشش السامرائي، مؤسسة الفرقان، 1422ق.

 

سيد محمود ساماني

 

 
[1]. اخبار المدينه، ص101؛ التعريف بما آنست الهجره، ص91؛ الدرة الثمينه، ص296.

[2]. تاريخ و آثار اسلامي، ص191.

[3]. مجمع الزوائد، ج4، ص9؛ المعجم الاوسط، ج1، ص264.

[4]. اخبار المدينه، ص101؛ التعريف بما آنست الهجره، ص91؛ الدرة الثمينه، ص296.

[5]. موسوعة مكة المكرمه، ج2، ص443.

[6]. وفاء الوفاء، ج2، ص176؛ موسوعة مكة المكرمه، ج2، ص443.

[7]. وفاء الوفاء، ج2، ص176؛ موسوعة مكة المكرمة، ج2، ص443.

[8]. اخبار المدينه، ص100؛ المعالم الاثيره، ص44؛ وفاء الوفاء، ج2، ص177.

[9]. موسوعة مكة المكرمه، ج2، ص443.

[10]. الدرة الثمينه، ص29؛ التعريف بما آنست الهجره، ص91.

[11]. وفاء الوفاء، ج2، ص176؛ الغدير، ج5، ص124؛ الزيارة في الكتاب و السنه، ص40.

[12]. اخبار المدينه، ص101.

 




نظرات کاربران