اضم اضم اضم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اضم اضم اضم اضم اضم

اضم

 وادی بزرگی در حجاز میان مدینه تا دریای سرخ إضَم نام وادی گسترده‌ای در حجاز است که مدینه منوّره نیز در آن قرار دارد.[1] با توجه به وسعت این وادی، بخش پیوسته و نزدیک به مدینه را که میان آن شهر و اُحُد قرار دارد، «قنات»؛ بخش بالای آ

 وادي بزرگي در حجاز ميان مدينه تا درياي سرخ

إضَم نام وادي گسترده‌اي در حجاز است كه مدينه منوّره نيز در آن قرار دارد.[1] با توجه به وسعت اين وادي، بخش پيوسته و نزديك به مدينه را كه ميان آن شهر و اُحُد قرار دارد، «قنات»؛ بخش بالاي آن را «شَظات»؛ و از آن‌جا تا پايين‌تر را كه به درياي سرخ مي‌رسد، «إضَم» مي‌ناميدند.[2] امروزه به وادي إضَم، «ضَيقَه» نيز گفته مي‌شود.[3]

 

درباره علت اين نام‌گذاري گفته‌اند: هنگامي كه سيل در مدينه جاري مي‌شد، از وادي قَنات مي‌گذشت و به وادي بُطحان، حد فاصل حَرَّه شرقي مدينه تا عقيق، مي‌رسيد و از آن‌جا به وادي عقيق صغير و كبير، بزرگ‌ترين وادي مدينه كه از جنوب و غرب و شمال، اين شهر را در برگرفته، سرازير مي‌شد و سپس در منطقه «زَغابَه» موسوم به «مُجْتَمَع السُّيول» جمع مي‌گشت. آن‌گاه همه اين آب‌ها در وادي إضَم به هم مي‌پيوست و از آن‌جا به درياي سرخ مي‌ريخت.[4]

در برخي منابع به نام‌هاي «سيل إضَم»[5] و «كوه إضَم»[6] برمي‌خوريم كه برگرفته از پيشينه تاريخي سيل در وادي إضَم و كوهي در اين وادي است. بر پايه شماري از گزارش‌ها، هنگامي كه قبيله خُزاعَه و جُرْهُمْ، از قبايل يمن، براي دستيابي به حاكميت مكه و كعبه، رو در روي هم ايستادند و خزاعه پيروز شد، مردم جرْهُم براي در امان ماندن از تهديدهاي خُزاعَه، مكه را ترك كردند و در وادي إضَم فرود آمدند و بر اثر سيل نابود شدند.[7]

 

بر پايه روايتي، داستان كشتي گرفتن حضرت رسول(صلي الله عليه و آله) به پيشنهاد ركانه، كافري از بني‌هاشم، در اين وادي روي داد كه به شكست پياپي ركانه انجاميد.[8] مقصود از «بطن إضَم» كه در كتاب‌هاي سيره و مغازي در پيوند با «سريه‌ بطن إضَم» از آن ياد مي‌شود، منطقه‌اي در فرودست مدينه ميان «ذي خُشُب» و «ذي الْمَرْوَه»، جايي در محل ريزش وادي جزل به إضم در 300 كيلومتري شمال مدينه، است[9] كه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) شماري از مسلمانان را براي انجام سريه‌اي به فرماندهي ابوقُتاده به آن‌جا گسيل داشت. در آن مكان، عامر بن أَضْبَط اشْجَعي با دادن تحيت و سلام به شيوه مسلمانان از كنار ايشان گذشت. اما مسلمانان او را بازداشت كردند و مُحلَّم بن ليثي كه در اين سريه شركت داشت، به عامر حمله كرد و وي را كشت. آن‌گاه كه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) به سپاهيانش رسيد، آيه‌ 94 نساء/4 درباره‌ نادرستي كار آن‌ها بر پيامبر نازل شد.[10]

 

منابع

بحار الانوار: المجلسي (م.1110ق.)، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1403ق؛ تاريخ المدينة المنوره: ابن شبّه (م.262ق.)، به كوشش شلتوت، قم، دار الفكر، 1410ق؛ جامع البيان: الطبري (م.310ق.)، به كوشش صدقي جميل، بيروت، دار الفكر، 1415ق؛ شفاء الغرام: محمد الفأسي (م.832ق.)، به كوشش مصطفي محمد، مكه، النهضة الحديثه، 1999م؛ الكامل في التاريخ: ابن اثير علي بن محمد الجزري (م.630ق.)، بيروت، دار صادر، 1385ق؛ لغت‌نامه: دهخدا (م.1334ش.) و ديگران، مؤسسه لغت‌نامه و دانشگاه تهران، 1373ش؛ المعالم الاثيره: محمد محمد حسن شراب، دمشق، دار القلم، 1411ق؛ معجم البلدان: ياقوت الحموي (م.626ق.)، بيروت، دار صادر، 1995م؛ معجم ما استعجم: عبدالله البكري (م.487ق.)، به كوشش السقاء، بيروت، عالم الكتب، 1403ق؛ معجم متن اللغه: احمد رضا، بيروت، دار مكتبة الحياة، 1377ق؛ المغازي: الواقدي (م.207ق.)، به كوشش مارسدن جونس، بيروت، اعلمي، 1409ق؛ منتهي الارب في لغة العرب: عبدالرحيم بن عبدالكريم صفي‌پور، تهران، كتابخانه سنائي؛ موسوعة مرآة الحرمين الشريفين: ايوب صبري پاشا (م.1290ق.)، قاهره، دار الآفاق العربيه، 1424ق؛ موسوعة مكة المكرمة و المدينة المنوره: احمد زكي يماني، مؤسسة الفرقان، 1430ق؛ وفاء الوفاء: السمهودي (م.911ق.)، به كوشش محمد عبدالحميد، بيروت، دار الكتب العلميه.

 

علي اصغر احمدي

 

 
[1]. معجم البلدان، ج1، ص214؛ معجم متن اللغه، ج1، ص183؛ منتهي الارب، ج1، ص29؛ لغت‌نامه، ج3، ص2873، «إضَم».

[2]. معجم البلدان، ج1، ص214؛ وفاء الوفاء، ج4، ص13؛ معجم متن اللغه، ج1، ص183.

[3]. وفاء الوفاء، ج4، ص13؛ موسوعة مرآة الحرمين، ج4،ص837.

[4]. تاريخ المدينه، ج1، ص172؛ موسوعة مرآة الحرمين، ج4، ص837؛ المعالم الاثيره، ص29.

[5]. موسوعة مكة المكرمه، ج3، ص1.

[6]. معجم ما استعجم، ج1، ص166؛ معجم متن اللغه، ج1، ص183.

[7]. شفاء الغرام، ج1، ص679-682؛ موسوعة مكة المكرمه، ج3، ص1.

[8]. وفاء الوفاء، ج4، ص14؛ بحار الانوار، ج17، ص368-369.

[9]. معجم ما استعجم، ج1، ص166؛ وفاء الوفاء، ج4، ص14؛ المعالم الاثيره، ص50.

[10]. المغازي، ج2، ص797؛ جامع البيان، ج5، ص301-302؛ الكامل، ج2، ص233-234.

 


| شناسه مطلب: 86524




حجاز اضم



نظرات کاربران