تحفة الکرام فی... تحفة الکرام فی... تحفة الکرام فی... بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تحفة الکرام فی... تحفة الکرام فی... تحفة الکرام فی... تحفة الکرام فی... تحفة الکرام فی...

تحفة الکرام فی...

کتابی در تاریخ محلی مکه، نوشته سید مهدی بن مرتضی بن محمد، مشهور به بحر العلوم (1155-1212ق.) کتاب تحفة الکرام فی تاریخ مکة و بیت‌الله الحرام از اندک آثاری است که شیعیان در تاریخ محلی مکه پدید آورده‌اند. نویسنده از دانشمندان مشهور امامی است که

كتابي در تاريخ محلي مكه، نوشته سيد مهدي بن مرتضي بن محمد، مشهور به بحر العلوم (1155-1212ق.)

كتاب تحفة الكرام في تاريخ مكة و بيت‌الله الحرام از اندك آثاري است كه شيعيان در تاريخ محلي مكه پديد آورده‌اند. نويسنده از دانشمندان مشهور امامي است كه در كربلا زاده شد. در فقه، اصول، كلام، تفسير، رجال و حديث چيره‌دست بود. پدرانش از دانشمندان بزرگ امامي بودند و با برخي خاندان‌هاي علمي شيعه، از جمله مجلسي، خويشاوندي داشتند؛ چنان‌كه خود از مجلسي اول با عنوان «جد» و از مجلسي دوم با عنوان «دايي» ياد مي‌كند.[1]

 

بحر العلوم تحصيلاتش را در كربلا نزد پدرش مرتضي بن محمد (م.1204ق.) و شيخ يوسف بحراني (م.1186ق.) آغاز كرد و از استادان نجف همچون شيخ مهدي فتوني عاملي (م.1183ق.)، شيخ محمد تقي دورقي (م.1186ق.) و شيخ محمد باقر هزارجريبي (م.1205ق.) بهره جست. سپس به حوزه درس وحيد بهبهاني (م.1206ق.) در كربلا راه يافت[2] و در دانش و اجتهاد به جايي رسيد كه وحيد بهبهاني در اواخر عمر خود، مردم را در مسائل احتياطي به او ارجاع مي‌داد.[3] سپس به مشهد رفت و هفت سال در آن جا ماند و نزد ميرزا مهدي اصفهاني (م.1218ق.) به فراگيري فلسفه پرداخت. لقب «بحر العلوم» را همين حكيم به او داد.[4] وي شاگردان بسيار تربيت كرد و به شماري از آن‌ها اجازه روايت داد؛ از جمله سيد صدرالدين عاملي (م.1263ق.)، شيخ جعفر نجفي صاحب كشف الغطاء (م.1227ق.) و سيد جواد عاملي صاحب مفتاح الكرامه (م.1208ق.).[5]

 

بحر العلوم در اواخر سال 1193ق. به حج رفت و دو سال در مكه اقامت گزيد. از كارهاي او در اين مدت، تعيين دقيق ميقات‌هاي احرام، مشخص كردن مواقف حج، تعويض سنگفرش‌هاي مسجدالحرام به سنگ‌هاي غير معدني كه سجده بر آن‌ها صحيح است و نيز تدريس مذاهب چهارگانه فقهي بود.[6] از او جز چند اثر در عبادات و معاملات، علم رجال[7] و چند رساله در مناسك و احكام حج، همانند اجوبة عن مسائل في الحج اثري بر جاي نمانده است.[8] بحر العلوم در نجف وفات يافت و نزديك آرامگاه شيخ طوسي به خاك سپرده شد.[9]

 

تحفة الكرام از اندك كتاب‌هايي است كه دانشمندان شيعه در تاريخ محلي مكه نگاشته‌اند. بحر العلوم در اين كتاب از منابع گوناگون و معتبر سود برده است؛ همانند كهن‌ترين اثر موجود، اخبار مكه ازرقي (براي نمونه: ص48، 51، 53، 202)، اخبار مكه فاكهي (براي نمونه: ص45)، شفاء الغرام (براي نمونه: ص41، 88، 91)، الجامع اللطيف (براي نمونه: ص143-144، 155)، و الإعلام بأعلام بيت الله الحرام. (براي نمونه: ص50، 56، 209)

 

مبناي بحر العلوم در اين كتاب، جز در مواردي اندك (براي نمونه: ص176) گزارش ديدگاه‌ها و سخنان ديگران است، بي‌آن‌كه خود داوري كند. او افزون بر پرداختن به تاريخ محلي مكه، به بيان احكام فقهي حج و حرم نيز نظر داشته است. (براي نمونه: ص181-182)

 

تحفة الكرام حاوي22 موضوع اصلي است كه برخي از مهم‌ترين موارد آن‌ها بدين قرارند: كعبه و ويژگي‌هاي ظاهري و تعداد دفعات ساخت و ساز آن (ص41-124)، حجرالاسود و ويژگي‌هاي ظاهري و پيشينه و فضيلت آن (ص127-136)، ركن يماني و فضيلت و رخدادهاي تاريخي مربوط به آن (ص139-140)، شاذروان و ويژگي‌هاي ظاهري و جواز طواف آن (ص149-152)، حجر اسماعيل و اندازه و حدود و ويژگي‌هاي ظاهري آن و پيشينه تاريخي و تغييرها و نوسازي‌هاي آن (ص165-168)، مقام ابراهيم و سبب ايستادن حضرت ابراهيم بر آن و اندازه و حدود و مسائل فقهي مربوط به آن و پيشينه تاريخي و تغييرهايي كه گويا بر اثر سيل در آن پديد آمده‌اند (ص179-184)، زمزم و چگونگي پيدايش اين چشمه و تغييرهاي تاريخي آن و نام‌هايش (ص187-196)، مسجدالحرام و حدود آن و تغييرهايش و مباحثي از اين دست كه نخست هيچ ديوار و بنايي پيرامون آن نبوده است و مردم مكه براي بزرگداشتش ديوار و خانه‌هايي پيرامون آن ساخته‌اند (ص199-214)، مَسْعي و حدود و طول آن و پاسخ به اين اشكال فقهي كه سعي از كارهاي تعبدي است و بايد در محل ويژه آن صورت بگيرد، در حالي كه بعضي از قسمت‌هاي مَسْعي در حال حاضر با دوران پيامبر (ص) متفاوت است (ص217-226)، مكه و تاريخ و حدود و نام‌هايش و هشت نام قرآني آن (ص229-234)، حرم و سبب نام‌گذاري آن، حدود جغرافيايي حرم و علامات و انصاب آن (ص235-243)، عرفه و حدود آن (ص245-250)، منا و حدود و اندازه آن، جمرات و موضع آن و حكم فقهي رمي جمرات، محصّب و محدوده و نام‌هاي
آن (ص253-264)، و نيز ملحقات شامل جهات قبله ديگر كشورها، مختصري از زندگي پيامبر، و ايمان اجدادش. (ص293-300)

 

محمد جواد جلالي و خالد غفوري كتاب را با بهره‌گيري از نسخه‌اي خطي كه با نسخه معتبر خطي مؤلف مقابله شده، تصحيح كرده و در 344 صفحه و قطع وزيري به سال 1425ق. در انتشارات مشعر به چاپ رسانده‌اند.

 

منابع

اعيان الشيعه: محسن امين (م.1371ق.)، به كوشش حسن امين، بيروت، دار التعارف، 1403ق؛ الذريعة الي تصانيف الشيعه: آقا بزرگ تهراني (م.1348ش.)، بيروت، دار الاضواء، 1403ق؛ روضات الجنات في احوال العلماء و السادات: محمد باقر خوانساري (م.1313ق.)، تهران، اسماعيليان، 1392ق؛ ريحانة الادب: محمد علي مدرس تبريزي (م.1333ق.)، تهران، خيام، 1369ش؛ الفوائد الرجاليه: محمد مهدي بحر العلوم (م.1212ق.)، به كوشش محمد صادق و حسين، تهران، مكتبة الصادق، 1363ش؛ الكني و الالقاب: شيخ عباس قمي (م.1359ق.)، تهران، مكتبة الصدر، 1397ق؛ مكارم الآثار در احوال رجال دوره قاجار: محمد علي حبيب‌آبادي (م.1396ق.)، اصفهان، نفائس مخطوطات، 1337ق.

 

گروه كتابشناسي

 
[1]. نك: الكني و الالقاب، ج2، ص70.

[2]. نك: الفوائد الرجاليه، ج1، ص66، «مقدمه»؛ ريحانة الادب، ج1، ص234.

[3]. نك: مكارم الآثار، ج2، ص416.

[4]. نك: الفوائد الرجاليه، ج1، ص43، «مقدمه»؛ اعيان الشيعه، ج10، ص159.

[5]. نك: روضات الجنات، ج7، ص202؛ اعيان الشيعه، ج1، ص159-160.

[6]. نك: مكارم الآثار، ج2، ص417؛ تحفة الكرام، ص12-13، «مقدمه».

[7]. نك: الذريعه، ج21، ص81؛ الفوائد الرجاليه، ج1، ص94-95، «مقدمه»؛ مكارم الآثار، ج2، ص419-421.

[8]. اعيان الشيعه، ج10، ص160.

[9]. اعيان الشيعه، ج10، ص163؛ مكارم الآثار، ج2، ص426.


| شناسه مطلب: 86815







نظرات کاربران