ثَبیر ثَبیر ثَبیر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ثَبیر ثَبیر ثَبیر ثَبیر ثَبیر

ثَبیر

کوهی در شرق مکه نزدیک منا   ثبیر نام کوهی در شرق مکه و روبه‌روی غار حرا است که در امتداد منا قرار دارد. به سبب تعدد مکان‌های شناخته شده با این نام، این کوه به ثبیر الاثبره نیز شهرت دارد.[1] درگذشت مردی از قبیله هُذیل به نام «ثبی

كوهي در شرق مكه نزديك منا

 

ثبير نام كوهي در شرق مكه و روبه‌روي غار حرا است كه در امتداد منا قرار دارد. به سبب تعدد مكان‌هاي شناخته شده با اين نام، اين كوه به ثبير الاثبره نيز شهرت دارد.[1] درگذشت مردي از قبيله هُذيل به نام «ثبير» در اين كوه[2] را سبب نام‌گذاري آن دانسته‌اند. بازداشتن ثبير از ديدار غار حراء و يا خورشيد و تناسب آن با معناي لغوي ثبير (بازداشتن و ايجاد مانع) از ديگر وجوه نام‌گذاري آن بيان شده است.[3] بخشي از كوه ثبير به كوه رَخَم مشهور است. علت اين شهرت، نشستن پرنده‌هايي به همين نام در شامگاهان بر اين كوه ياد شده است.[4] برخي از محققان «رخم» را نام امروزين ثبير دانسته‌اند.[5] ثبير را از مكان‌هاي استجابت دعا دانسته‌اند.[6]

 

بر پايه برخي گزارش‌ها، ثبير همان كوهي است كه ابراهيم (ع) اسماعيل را براي قرباني كردن در راه خدا به آن جا برد و سپس خداوند قوچي براي قرباني كردن فرستاد.[7] بعدها در دامنه اين كوه، مسجدي به نام مسجد كبش (قوچ) به يادبود اين رويداد ساختند.[8] به گزارشي، هنگامي كه ابراهيم (ع) بناي كعبه را با سنگ‌هايي از اين كوه[9] به پايان برد، بر فراز آن ايستاد و مردم را به حج‌‌گزاري فراخواند.[10] بعدها قريش نيز در بازسازي كعبه (5 پيش از بعثت) از سنگ‌هاي اين كوه استفاده كردند.[11] در برخي روايت‌ها، ثبير يكي از شش قطعه كوه شمرده شده كه هنگام تجلي قدرت خداوند به درخواست قوم موسي، از هم پاشيده شدند.[12]

 

از طلب باران به دست عبدالمطلب بر بالاي اين كوه و اجابت آن گزارش داده‌اند.[13] نيز از لرزش اين كوه هنگام صعود پيامبر (ص) بر آن و دستور پيامبر به آرامش، گزارش نموده‌اند.[14] گويا عايشه روزهايي را در غاري در ثبير بالاتر از مسجد كبش به اعتكاف مشغول بوده و بعدها مسجدي در آن مكان برايش ساخته‌اند.[15]

 

خالد بن عبدالله قَسري، امير مكه، به فرمان سليمان بن عبدالملك (حك: 96-99ق.) با ساختن سدي در ثَقبه در دامنه ثبير، آب چشمه‌اي را با بهره‌گيري از آبراه‌هايي از مس، به مسجدالحرام رسانيد كه به بركه قسري* شهرت يافت.[16]

 

براي هفت مكان ديگر نيز نام ثبير به كار رفته است كه عبارتند از: ثبير الزنج، ثبير الاعرج، ثبير الاحدب، ثبير الخضراء، ثبير النصع، ثبير غيناء در مكه، و ثبير ديگري در مُزينه.[17] نام ثبير در سروده‌هاي شاعران عرب و فارسي‌گوي به‌كار رفته است.[18] همچنين اين واژه به عنوان نمادي از عظمت و افزوني در روايات متعدد به كار رفته است.[19]

 

منابع

اخبار مكه: الازرقي (م.248ق.)، به كوشش رشدي الصالح، مكه، مكتبة الثقافه، 1415ق؛ اخبار مكه: الفاكهي (م.279ق.)، به كوشش ابن دهيش، بيروت، دار خضر، 1414ق؛ الاعلام باعلام بيت الله الحرام: محمد بن احمد النهروالي (م.990ق.)، به كوشش علي محمد، قاهره، مكتبة الثقافة الدينيه، 1425ق؛ بحار الانوار: المجلسي (م.1110ق.)، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1403ق؛ البداية و النهايه: ابن كثير (م.774ق.)، بيروت، مكتبة المعارف؛ التاريخ القويم: محمد طاهر الكردي، به كوشش ابن دهيش، بيروت، دار خضر، 1420ق؛ تاريخ سيستان: مؤلف ناشناخته، به كوشش محمد تقي بهار، تهران، پديده خاور، 1366ش؛ تاريخ مدينة دمشق: ابن عساكر (م.571ق.)، به كوشش علي شيري، بيروت، دار الفكر، 1415ق؛ تحصيل المرام: محمد بن احمد الصباغ (م.1321ق.)، به كوشش ابن دهيش، 1424ق؛ تحفة الكرام: السيد محمد مهدي بحر العلوم (م.1212ق.)، به كوشش الجلالي و الغفوري، مشعر، 1425ق؛ التفسير المنسوب الي الامام العسكري (ع): به كوشش ابطحي، قم، مدرسه امام مهدي[، 1409ق؛ جامع الاخبار: محمد بن محمد الشعيري (م. قرن6ق.)، بيروت، اعلمي، 1406ق؛ الجامع اللطيف: محمد ابن ظهيره (م.986ق.)، به كوشش علي عمر، قاهره، مكتبة الثقافة الدينيه، 1423ق؛ حج در آيينه شعر فارسي: محمد شجاعي، تهران، مشعر، 1388ش؛ السيرة النبويه: ابن هشام (م.213ق./218ق.)، به كوشش السقاء و ديگران، بيروت، دار المعرفه؛ شفاء الغرام: محمد الفأسي (م.832ق.)، به كوشش گروهي از علما، بيروت، دار الكتب العلميه، 1421ق؛ العقد الحسيني: حسين بن عبدالصمد العاملي (م.984ق.)، به كوشش المدرسي، يزد، گلبهار؛ علل الشرائع: الصدوق (م.381ق.)، به كوشش بحر العلوم، نجف، المكتبة الحيدريه، 1385ق؛ عمدة القاري: العيني (م.855ق.)، بيروت، دار احياء التراث العربي؛ معجم البلدان: ياقوت الحموي (م.626ق.)، بيروت، دار صادر، 1995م؛ معجم ما استعجم: عبدالله البكري (م.487ق.)، به كوشش السقاء، بيروت، عالم الكتب، 1403ق؛ معجم المعالم الجغرافيه: عاتق بن غيث البلادي (م.1431ق.)، مكه، دار مكه، 1402ق؛ من لا يحضره الفقيه: الصدوق (م.381ق.)، به كوشش غفاري، قم، نشر اسلامي، 1404ق؛ وسائل الشيعه: الحر العاملي (م.1104ق.)، قم، آل البيت:، 1412ق.

 

علي حسنخاني

 
[1]. اخبار مكه، ازرقي، ج2، ص278-280؛ الجامع اللطيف، ص301-302.

[2]. السيرة النبويه، ج1، ص273؛ معجم البلدان، ج2، ص73.

[3]. معجم البلدان، ج1، ص90؛ البداية و النهايه، ج5، ص183.

[4]. التاريخ القويم، ج2، ص400.

[5]. معجم المعالم الجغرافيه، ص71.

[6]. العقد الثمين، ج1، ص266؛ الجامع اللطيف، ص301.

[7]. علل الشرائع، ج2، ص562؛ شفاء الغرام، ج1، ص349، 372؛ الاعلام باعلام بيت‌ الله الحرام، ص71-72.

[8]. اخبار مكه، ازرقي، ج2، ص175؛ اخبار مكه، فاكهي، ج4، ص18.

[9]. التاريخ القويم، ج2، ص478.

[10]. الاعلام باعلام بيت الله الحرام، ص69؛ تحفة الكرام، ص94.

[11]. من لا يحضره الفقيه، ج2، ص231؛ التاريخ القويم، ج3، ص39.

[12]. الاعلام باعلام بيت الله الحرام، ص11؛ معجم البلدان، ج2، ص73.

[13]. تاريخ سيستان، ص53.

[14]. معجم ما استعجم، ج1، ص336؛ تاريخ دمشق، ج39، ص337؛ نك: بحار الانوار، ج19، ص70.

[15]. الجامع اللطيف، ص292؛ تحصيل المرام، ج1، ص513؛ نك: اخبار مكه، فاكهي، ج2، ص150.

[16]. اخبار مكه، ازرقي، ج2، ص107؛ اخبار مكه، فاكهي، ج3، ص149.

[17]. الجامع اللطيف، ص302؛ عمدة القاري، ج9، ص262؛ بحار الانوار، ج57، ص119.

[18]. جميع دواوين الشعر العربي، ج3، ص167، 174، 201؛ ج8، ص129، 294، 356؛ حج در آيينه شعر فارسي، ص172.

[19]. تفسير منسوب به امام عسكري، ص13، 517؛ جامع الاخبار، ص41؛ وسائل الشيعه، ج6، ص175.


| شناسه مطلب: 86861







نظرات کاربران