ثَنِیه کَداء ثَنِیه کَداء ثَنِیه کَداء بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ثَنِیه کَداء ثَنِیه کَداء ثَنِیه کَداء ثَنِیه کَداء ثَنِیه کَداء

ثَنِیه کَداء

محل ورود پیامبر (ص) به مکه   ثنیه کَداء گردنه‌ای است که در منطقه مَعلات مکه و در مسیر قبرستان معلات (ابوطالب) میان دوکوه قُعَیقَعان وحَجون قرار دارد.[1] ورود به مکه از این گردنه، به پیروی از پیامبر (ص) (← ادامه مقاله) مستحب دانست

محل ورود پيامبر (ص) به مكه

 

ثنيه كَداء گردنه‌اي است كه در منطقه مَعلات مكه و در مسير قبرستان معلات (ابوطالب) ميان دوكوه قُعَيقَعان وحَجون قرار دارد.[1] ورود به مكه از اين گردنه، به پيروي از پيامبر (ص) (← ادامه مقاله) مستحب دانسته شده است.[2] اين گردنه را با نام‌هاي متفاوت چون ثنية المدنيين، مقبره، عُليا، عَقَبه و معلات خوانده‌اند.[3] گذر از اين گردنه دشوار بوده است و گاه براي رفع اين مشكل كارهايي انجام داده‌اند. معاوية بن ابي‌سفيان (حك: 41-60ق.) يا عبدالله بن زبير (حك: 64-73ق.) نخستين كساني بودند كه به هموار كردن آن پرداختند.[4] عبدالملك بن مروان (حك: 65-85ق.) نيز در اين زمينه كوشيد. به دستور مهدي عباسي (حك: 158-169ق.) در برخي جاهاي اين گردنه پله‌هايي ساختند و طناب‌هايي نهادند و كناره‌هاي مسير را نيز ديواركشي كردند. در سال 811ق. يكي از ساكنان مكه قسمتي از راه را كه عبور از آن مشكل بود، هموار كرد. در نيمه دوم سال 817ق. فردي ديگر راهي تنگ و باريك غير از مسير معمول گشود كه بعدها توسعه يافت. ناهمواري‌هاي راه را نيز هموار كردند و ميان دو راه، حائلي سنگي قرار دادند.[5] در سال 837ق. سودون محمدي، مسؤول بازسازي‌هاي مسجدالحرام از سوي سلطان جَقمَق مملوكي (حك: 842-857ق.)، با ادغام دو راه قديم و جديد، مسير را توسعه داد.[6]

 

امروزه اين ثنيه كه با نام ريع الحجون شناخته مي‌شود[7]، وسعت يافته و دو راه سه بانده، يكي براي بالا رفتن و ديگري براي پايين آمدن، در نظر گرفته شده و با پلي به خيابان منتهي به مسجدالحرام، متصل گشته است.[8]

 

به روايتي، حضرت ابراهيم دعاي مشهور (رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي...) پس از بر جاي گذاشتن ساره و اسماعيل در مكه، بر بالاي ثنيه كداء خواند.[9]

 

گزارش‌هايي در باره ورود پيامبر به مكه از اين ثنيه در دست است.[10] در فتح مكه به سال هشتم ق. پيامبر (ص) پس از تماشاي درگيري ميان بخشي از نيروهاي مسلمان و دسته‌اي كوچك از مكيان از بالاي اين ثنيه، در پي نماز خواندن در كوه حجون از ثنيه پايين آمد و وارد مكه شد.[11]

 

ايشان هنگام تقسيم نيروها به زبير بن عوام دستور داد كه از ثنيه كداء به مكه وارد شود و پرچم مسلمانان را بر روي كوه حجون نصب كند.[12] در گزارشي ديگر آمده كه پيامبر (ص) به سعد بن عباده دستور داد تا نزد گروهي در ثنيه كداء برود. سعد در آن جا اشعاري در باره رسيدن زمان انتقام از مكيان سرود. رسول خدا با شنيدن اين جملات، حضرت علي (ع) را مأمور كرد كه پرچم را از وي بگيرد.[13] در حجة الوداع به سال دهم ق. نيز پيامبر از ثنيه كداء وارد مكه شد.[14]

 

آورده‌اند كه در سال 73ق. جنازه ابن زبير به دستور حجاج در ثنيه كداء بر دار آويخته شد و پس از مدتي به درخواست ابن عمر، جنازه او را پايين آوردند و دفن كردند.[15]

 

گردنه و ورودي ديگري در پايين مكه قرار دارد كه به ثنيه كُدي معروف است.[16]

 

منابع

اتحاف الوري: عمر بن محمد بن فهد (م.885ق.)، به كوشش عبدالكريم، مكه، جامعة ام القري، 1408ق؛ اخبار مكه: الازرقي (م.248ق.)، به كوشش رشدي الصالح، مكه، مكتبة الثقافه، 1415ق؛ اخبار مكه: الفاكهي (م.279ق.)، به كوشش ابن دهيش، بيروت، دار خضر، 1414ق؛ الاماكن او ما اتفق لفظه و افترق مسماه من الامكنه: محمد الحازمي (م.584ق.)؛ بحار الانوار: المجلسي (م.1110ق.)، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1403ق؛ البداية و النهايه: ابن كثير (م.774ق.)، بيروت، مكتبة المعارف؛ بهجة النفوس و الاسرار: عبدالله المرجاني (م.699ق.)، به كوشش محمد عبدالوهاب، بيروت، دار الغرب الاسلامي، 2002م؛ التاريخ القويم: محمد طاهر الكردي، به كوشش ابن دهيش، بيروت، دار خضر، 1420ق؛ تاريخ طبري (تاريخ الامم و الملوك): الطبري (م.310ق.)، به كوشش محمد ابوالفضل، بيروت، دار احياء التراث العربي؛ الحج و العمرة و معرفة الحرمين الشريفين: علي افتخاري گلپايگاني، تهران، مشعر؛ الدروس الشرعيه: الشهيد الاول (م.786ق.)، قم، نشر اسلامي، 1412ق؛ دلائل النبوه: البيهقي (م.458ق.)، به كوشش عبد المعطي، بيروت، دار الكتب العلميه، 1405ق؛ السيرة النبويه: ابن هشام (م.213/218ق.)، به كوشش السقاء و ديگران، بيروت، دار المعرفه؛ شفاء الغرام: محمد الفأسي (م.832ق.)، به كوشش گروهي از علما، بيروت، دار الكتب العلميه، 1421ق؛ الطبقات الكبري: ابن سعد (م.230ق.)، به كوشش محمد عبدالقادر، بيروت، دار الكتب العلميه، 1418ق؛ فتح العزيز: عبدالكريم بن محمد الرافعي (م.623ق.)، دار الفكر؛ مجمع البيان: الطبرسي (م.548ق.)، به كوشش گروهي از علما، بيروت، اعلمي، 1415ق؛ المعالم الاثيره: محمد محمد حسن شراب، بيروت، دار القلم، 1411ق؛ نور الثقلين: العروسي الحويزي (م.1112ق.)، به كوشش رسولي محلاتي، اسماعيليان، 1373ش؛ ميقات الحج (نصف سنويه): تهران، سازمان حج و زيارت.

 

اميرعلي حسنلو

 
[1]. شفاء الغرام، ج1، ص403؛ ميقات الحج، ش7، ص228، «مختصر معجم معالم مكة التاريخيه».

[2]. بهجة النفوس، ج1، ص621؛ الدروس، ج1، ص392؛ فتح العزيز، ج7، ص268-269.

[3]. اخبار مكه، فاكهي، ج4، ص178-179.

[4]. اخبار مكه، فاكهي، ج4، ص179؛ اخبار مكه، ازرقي، ج2، ص286.

[5]. شفاء الغرام، ج1، ص309؛ التاريخ القويم، ج2، ص406.

[6]. شفاء الغرام، ج1، ص309، «پاورقي».

[7]. المعالم الاثيره، ص231.

[8]. اخبار مكه، فاكهي، ج4، ص178، «پاورقي».

[9]. مجمع البيان ،ج1، ص389؛ نور الثقلين، ج2، ص549؛ بحار الانوار، ج12، ص97.

[10]. الحج و العمره، ص63.

[11]. دلائل النبوه، ج5، ص44؛ اتحاف الوري، ج1، ص502.

[12]. اتحاف الوري، ج1، ص496.

[13]. السيرة النبويه، ج2، ص406؛ تاريخ طبري، ج3، ص56.

[14]. الطبقات، ج2، ص106؛ بهجة النفوس، ج1، ص621؛ التاريخ القويم، ج2، ص51.

[15]. البداية و النهايه، ج8، ص332، 342.

[16]. اخبار مكه، فاكهي، ج4، ص214؛ الاماكن، ص199-200.


| شناسه مطلب: 86866







نظرات کاربران