‌۱۲ توصیه امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان ‌۱۲ توصیه امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان ‌۱۲ توصیه امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
‌۱۲ توصیه امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان ‌۱۲ توصیه امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان ‌۱۲ توصیه امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان ‌۱۲ توصیه امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان ‌۱۲ توصیه امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان

‌۱۲ توصیه امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به فرارسیدن روزهای پایانی ماه شعبان ، به دوازده توصیه از امام رضا(ع) در خصوص این ایام و آماده شدن برای ورود به ماه مبارک رمضان اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به فرارسیدن روزهای پایانی ماه شعبان دوازده توصیه از امام رضا(ع) در خصوص این ایام بیان کرد و گفت: در جلد هفتم وسائل روایتی از عبدالسلام‌ابن صالحی معروف (ابَوُالصّلت هَروى) نقل شده که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا(ع) مشرف شدم، که حضرت فرمود: ‌اى ابوالصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است.


وی افزود: حضرت امام رضا(ع) ۱۲ دستور به ابوالصلت دادند؛ اولین دستور این بود که تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده‌اى در باقی مانده ماه جبران کن؛ متاسفانه خیلی از ما در ماه شعبان کوتاهی کردیم و حتی برخی نمی‌دانند که فرایض ماه شعبان چیست. برای دستور دوم می‌فرمایند: «بر تو باد که بر آنچه نافع است براى تو روآورى و از کار بیهوده دوری کن و اگر در گذشته شعبان کار بیهوده کرده‌اید در ادامه آن از کارهایی که اواخر شعبان و اوایل رمضان است کار خوب انجام دهید و کار بیهوده را ترک کنید.


حجت‌‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: سوم اینکه می‌فرمایند: «زیاد دعا کنید چراکه خداوند بنده‌ای که زیاد دعا می‌کند را دوست می‌دارد». دستور بعدی این است که می‌فرماید در این روزهای آخر ماه شعبان زیاد استغفار کنید. دستور پنجم حضرت این است که قرآن را در روزهای آخر ماه شعبان زیاد تلاوت کنید چرا که باعث تقرب می‌شود؛ دستور ششم این است که می‌فرماید: توبه کنید به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خود را براى خدا خالص کرده باشید. همچنین می‌فرمایند: «سعی کنید اگر امانتی از مردم بر عهده شما است در آخر شعبان امانت مردم را به صاحبش رد کنید.


وی گفت: دستور بعدی این است که می‌فرمایند: «اگر در دلت کینه و عداوت نسبت به مومنین داری آن را جدا کرده و آشتی کنید. دستور العمل نهم این است که گاهی انسان عادت به برخی از گناهان می‌کند که آنچنان عادت می‌کند که فاصله گرفتن از آن گناه برای او سخت می‌شود و امام(ع) می‌فرماید: «ماه رمضان که می‌رسد خودتان را از گناه جدا کنید»؛ دستور بعدی اینکه می‌فرماید:« در نهان و آشکار تقوای خدا را پیشه و بر آن توکل کنید».


حجت‌‌الاسلام والمسلمین نظری ادامه داد: دستور آخر اینکه می‌فرمایند آن را زیاد انجام دهید؛ زیاد خواندن این جمله است: «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» یعنی: خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزان.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران