روزه و حج ، عامل تسکین قلب روزه و حج ، عامل تسکین قلب روزه و حج ، عامل تسکین قلب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روزه و حج ، عامل تسکین قلب روزه و حج ، عامل تسکین قلب روزه و حج ، عامل تسکین قلب روزه و حج ، عامل تسکین قلب روزه و حج ، عامل تسکین قلب

روزه و حج ، عامل تسکین قلب

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه ویژگی هایی بین حج و روزه وجود دارد، گفت: در روایت آمده است که  حج و روزه موجب تسکین قلب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نخستین جلسه تواصی به حق کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری درسال 1399 که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور در قالب فضای مجازی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ماه ضیافت الهی، ویژگی های بین حج و روزه را بیان کرد.


وی با اشاره به آیه 110 سوره بقره " وَ أَقِیمُوا الصَّلاَةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ‌ مِنْ‌ خَیْرٍ تَجِدُوهُ‌ عِنْدَ اللَّهِ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ بِمَا تَعْمَلُونَ‌ بَصِیرٌ " بیانات مقام معظم رهبری در نیمه شعبان را یادآور شد و بر رسیدگی و کمک به افراد کم بضاعت و افراد آسیب پذیر درجریان بیماری کرونا درماه مبارک رمضان تاکید کرد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه درجامعه باید انفاق ها درست و هزینه ها مطلوب انجام شود، افزود: در روایت آمده است که اگر مردم زکات مالشان را می پرداختند بر روی زمین فقیری باقی نمی ماند.


وی اضافه کرد: جهان امروز از شمار جانباختگان ویروس کرونا وحشت زده است درحالیکه بیش از این تعداد هر روز در این کره خاکی گرسنگان بدلیل فقر و فلاکت جان خود را از دست می دهند.


نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با اشاره به فقر موجود در شماری از کشورهای آفریقایی گفت: برخی از فقرا در کشورهای آفریقایی در مصاحبه های خود گفته اند اگر ما از ترس بیماری کرونا درخانه بمانیم از گرسنگی خواهیم مرد لذا ترجیح می دهیم که در خیابان و سیر باشیم و بدلیل ابتلا به کرونا فوت کنیم.


وی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) می فرماید: " لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ زَکَاةٌ - برای هر چیزی زکاتیست " اظهار داشت: حضرت علی (ع) نیز روزه را بعنوان زکات بدن می داند.


وی با استناد به روایت دیگری از امام صادق، زکات روزه را  زکات فطر دانست و افزود: کمال روزه در این است که انسان به دیگران پرداختی داشته باشد و زکات سلامتی خویش را پرداخت کند.


وی افزود: خداوند همان پاداشی را که به روزه دارعنایت می کند برای فردی هم که به نیازمندان در ماه ضیافت الهی افطاری دهد؛ عنایت می کند.


نماینده ولی فقیه با اشاره به حدیث " الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی عَلَیْهِ " گفت: همه عبادات برای خداست اما باریتعالی درمورد صوم می‌فرماید: روزه برای من است و من خود جزای آن را می دهم.


وی افزود: روزه دار دو خوشحالی دارد، ابتدا هنگام افطار از توفیق روزه داری و انجام وظیفه و دوم از ملاقات پروردگارخوشحال است.


حجت الاسلام والمسلمین نواب اظهار داشت: امام صادق در سخن دیگری می فرماید: بوی دهان روزه دار که بدلیل روزه گرفتن تغییر یافته است ارزش بسیاری نزد پروردگار دارد چون نتیجه عبادت و پرستش خداوند متعال است.


وی با اشاره به اینکه ویژگی هایی بین حج و رمضان وجود دارد، گفت: قرائت قرآن و خواب در ماه رمضان و مکه مکرمه ثواب ویژه ای دارد و در روایت داریم که روزه و حج موجب تسکین قلب می شود.


وی افزود: زائر خانه خدا و روزه دار در ماه رمضان هر دو ضیف الله هستند و امیدواریم خداوند کریم به برکت ماه رمضان که همه مسلمانان دراین ماه میهمان باریتعالی هستند بیماری و ویروس کرونا را از جامعه بشری دور کند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران