روزه گرفتن، خالصانه‌ترین عمل عبادی روزه گرفتن، خالصانه‌ترین عمل عبادی روزه گرفتن، خالصانه‌ترین عمل عبادی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روزه گرفتن، خالصانه‌ترین عمل عبادی روزه گرفتن، خالصانه‌ترین عمل عبادی روزه گرفتن، خالصانه‌ترین عمل عبادی روزه گرفتن، خالصانه‌ترین عمل عبادی روزه گرفتن، خالصانه‌ترین عمل عبادی

روزه گرفتن، خالصانه‌ترین عمل عبادی

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان خالصانه‌ترین عمل عبادی است. دراین ماه روح انسان با پاکی و تقوا پیونده خورده و به واسطه‌ی پرهیزکاری و روزه‌داری مومنان و رحمت و برکت خداوندی، عرش تا فرش الهی سرشار از بخشش و مهربانی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام سعید اسمعلی‌پور با بیان این‌که ماه رمضان، ماه رحمت و برکت الهی است، اظهار کرد: ماه رمضان ماه بخشش، لطف و عنایت پروردگار بوده و ماهی است که گناهان در آن سوزانده می‌شود؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام در این رابطه می‌فرماید: «رمضان، بدین سبب رمضان نامیده شده است که گناهان را می‌سوزاند».


وی با بیان این‌که ماه مبارک رمضان، ماه خودسازی انسان است، افزود: درک ماه رمضان موجب تقرب انسان به خداوند شده و نورانیت خاصی به انسان روزه‌دار می‌بخشد.


 


روزه گرفتن خالصانه‌ترین عمل عبادی است


وی با بیان این‌که روزه‌داری شاخص‌ترین عبادت در ماه مبارک رمضان است، افزود: روزه گرفتن خالصانه‌ترین عمل عبادی است، چرا که با چشم دیده نمی‌شود اما انسان مؤمن در باطنش در حال عبادت خداوند است.


وی با تاکید بر این‌که روزه‌داری تأثیر بسیاری در ارتقای اخلاص انسان دارد، اظهار کرد: روزه‌داری، تمرین اخلاص بوده و همچنین در روایات دینی آمده که "به زنجیر کشیدن شیاطین" از جمله آثار روزه‌داری است، چرا که روزه گرفتن باعث بسته شدن راه‌های نفوذ شیطان می‌شود.


وی در این رابطه افزود: رسول اکرم (ص) می‌فرماید: به راستی که شیطان همانند خون که در رگ‌ها جاری است، در وجود انسان جریان دارد؛ بنابراین با گرسنگی راه‌های ورود شیطان را تنگ کنید.


وی با تاکید بر این‌که همه اعمال فرد روزه‌دار عبادت است، افزود: در ماه میهمانی خدا علاوه بر تقرب انسان به خداوند، رفتار و برخورد حسنه با مخلوقات خداوند نیز اجر و پاداش بسیاری دارد که رفتار کریمه با مردم و افطاری دادن از جمله آن است.


 


آداب روزه‌داری مراعات شود


وی با بیان این‌که روزه گرفتن، آدابی دارد، افزود: علاوه بر اینکه انسان روزه‌داری کرده و بطور جسمی از خوردن و آشامیدن و مبطلات روزه اجتناب می‌کند، باید یک سری آداب را نیز تحت عنوان "اخلاق روزه‌داری" رعایت کند.


وی با تاکید بر این‌که اجتناب از گناه کردن از دیگر آداب روزه‌داری است، افزود: اجتناب از پرخاشگری، بدگویی، نامهربانی، ریاکاری و… از جمله این آداب است و همچنین اجتنباب از غیبت کردن از جمله آداب مهم روزه‌داری است؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلامی در این رابطه فرموده‌اند: شخص روزه‌دار، همه وقت در حال عبادت است، اگرچه در بستر خود خوابیده باشد، تا هر زمان که مسلمانی را غیبت نکند.


 


افطاری ساده، سنت اهل بیت (ع) است


حجت‌الاسلام اسمعلی پور در بخش دیگری از سخنان خود بر افطاری ساده و اجتناب از تجملات و تشریفات در سفره‌های افطاری تاکید کرد و گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته با یک سری بد فرهنگی مواجه  شدیم که افطاری دادن را بسیار مشقت بار کرد، درحالی که "افطاری ساده" از آداب اولیای دین و از سبک زندگی اسلامی است و بدان بسیار سفارش شده است.


وی با بیان این‌که باید در افطاری دادن‌ها از تشریفات دوری کنیم، افزود: معصومان (ع) روزه‌داران را به افطاری ساده توصیه کرده‌اند، چرا که سفره‌های ساده مهر و محبت را افزایش داده و سبب رونق روابط و رفت و آمدها می‌شود.


وی در این رابطه افزود: پسندیده است که فرهنگ ساده زیستی را ترویج کرده و افرادی که به میهمانی می‌روند توقعات خود را کم کرده و متقابلاً میزبان نیز تشریفات را کم کند تا به سنت حسنه "افطاری ساده" که موجب تقرب دلهاست، بازگردیم.


 


عبادت روزه داری، پیش از اسلام نیز بوده است


وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: روزه‌داری صرفاً مختص دین مبین اسلام نبوده و در این رابطه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید، روزه بر شما واجب شده همانطورکه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود.


وی در این رابطه افزود: این آیه مبارکه نشان می‌دهد که عبادت روزه داری پیش از پیامبر اسلام نیز بوده است.


 


چند آیه مبارکه در مورد ماه مبارک رمضان


خداوند متعال در آیه ۱۸۳ سوره بقره می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ: ای کسانی که ایمان آوردید، روزه بر شما واجب شده همانطورکه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود واین دستور برای آن است که پاک وپرهیزکار شوید.


در آیه ۱۸۴ و ۱۸۵ سوره بقره نیزآمده است: أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَی الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ  لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ: [روزه در] روزهای معدودی [بر شما مقرر شده است] [ولی] هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادی از روزهای دیگر [را روزه بدارد] و بر کسانی که [روزه] طاقت‏ فرساست کفاره ‏ای است که خوراک دادن به بینوایی است و هر کس به میل خود بیشتر نیکی کند پس آن برای او بهتر است و اگر بدانید روزه گرفتن برای شما بهتر است.


«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَیسَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَی مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛ ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابی] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسی که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادی از روزهای دیگر [را روزه بدارد] خدا برای شما آسانی می‌خواهد و برای شما دشواری نمی‌خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگی بستایید و باشد که شکرگزاری کنید.


 


«رمضان کریم» در احادیث معصومین (ع)


رسول اکرم (ص) در رابطه با فضیلت ماه مبارک رمضان فرموده‌اند: «ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهی است که خداوند درآن حسنات را می‌افزاید و گناهان را پاک می‌کند و آن ماه برکت است».


رسول خدا (ص) در حدیثی دیگر می‌فرمایند: «اگر بنده «خدا» می‏‌دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتی وجود دارد] دوست می‏‌داشت که تمام سال، رمضان باشد» و در حدیث دیگری در باب اهمیت روزه‌داری فرموده‌اند: «برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن‌ها روزه است».


پیامبر گرامی اسلام در حدیثی گفته‌اند: «خوشا بحال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده‌‏اند، اینان در روز قیامت ‏سیر می‏‌شوند».


امام کاظم (ع) نیز می‌فرمایند: «دعای شخص روزه‏‌دار هنگام افطار مستجاب می‌‏شود».


امام صادق (ع) نیز در حدیثی می‌فرمایند: «آنگاه که روزه می‌گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏‌دار باشند. و در حدیث دیگری می‌فرمایند: «هر کس روزه داری را افطار دهد، برای او مثل اجر روزه دار است».


منابع احادیث: بحار الانوار، الکافی، وسایل الشیعه


| شناسه مطلب: 100109




اهل بیت ماه رمضان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران