چرا در ماه رمضان «طلب حج» از خدا میکنیم؟

خداوند دو بار بندگانش را به میهمانی دعوت می‌کند؛ یک بار در «حج» که خانه خداست و گفته می‌شود ضیافت در مکان است و یک بار در ماه مبارک رمضان که فرا مرزی است و گویند ضیافت در زمان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در دعاهای ماه رمضان از خدا می‌خواهیم خداوند توفیق درک ماه رمضان سال آینده را به ما بدهد و به نوعی درخواست طول عمر می‌کنیم. در حالی که در تمام مدت ماه سعی کردیم هر چه بیشتر از دنیا و ظواهر آن دل بکنیم و به خدا نزدیک شویم این امر و خواسته منافاتی با روح ماه رمضان ندارد؟
خداوند دو بار بندگانش را به میهمانی دعوت می‌کند؛ یک بار در «حج» که خانه خداست و گفته می‌شود ضیافت در مکان است و یک بار در ماه مبارک رمضان که فرا مرزی است و گویند ضیافت در زمان است.
ماه مبارک رمضان ماه مهمانی عمومی خداوند است که پس از این ماه زایران خود را برای سفر به حج تمتع آماده می‌کنند، سفری که همه مسلمانان آرزوی آن را دارند، بنابراین این تقارن و مهمانی عمومی دو دلیلی است که مردم هر روز و هر شب در ماه رمضان «طلب حج» می‌کنند.
در ادامه به بررسی ادعیه ماه مبارک رمضان می‌پردازیم.
بررسی ادعیه ماه مبارک رمضان نشان از آن دارد که در این ادعیه اهتمام زیادی به مسئله حج شده و به نوعی  در بیشتر ادعیه مشترک یا خاصه ایام رمضان المبارک به مسئله حج اشاره شده است از این رو بررسی این ادعیه در تبیین جایگاه حج در ماه مبارک رمضان از نظر می‌گذرد.
سید بن طاووس به نقل از امام صادق و امام کاظم علیهما السلام در اعمال مشترک ماه مبارک رمضان دعایی را مطرح کرده که فراز اولیه آن «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام» نه تنها به این بسنده نکرده است بلکه این طلب را برای تمامی سالها از درگاه خداوند متعال دارد، در همین ادعیه مشترک، دعایی را مرحوم کلینی روایت کرده است که ابوبصیر نقل نموده که امام صادق علیه السلام در ماه رمضان این دعا را می‌خواندند: «اللهم انی بک ومنک اطلب حاجتی… و ان تجعل لی فی عامی هذا الی بیتک الحرام سبیلا حجة مبرورة…» که خود نشان از اهمیت مسئله حج دارد.
همچنین سید بن طاووس آورده که هر کس دعای «اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ وَافْتَرَضْتَ على عِبادِکَ فیهِ الصِّیامَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنى حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرامِ فى عامى هذا وَ فى کُلِّ عامٍ وَ اغْفِرْ لى تِلْکَ الذُّنُوبَ الْعِظامَ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُها غَیْرُکَ یا رَحْمنُ یا عَلاّمُ.» را در هر شب این ماه بخواند آمرزیده می‌شود، بخشی از این دعا نیز تکیه بر مسئله حج داشته و تأکیدی دیگر بر اهمیت این موضوع است.
دعای «اللهم برحمتک فی الصالحین فادخلنا و فی علیین فارفعنا و بکاس من معین من عین سلسبیل فاسقنا و من الحور العین برحمتک فزوجنا و من الولدان المخلدین کانهم لؤلؤ مکنون فاخدمنا و من ثمار الجنة و لحوم الطیر فاطعمنا و من ثیاب السندس و الحریر و الاستبرق فالبسنا و لیلة القدر و حج بیتک الحرام و قتلا فی سبیلک فوفق لنا و صالح الدعاء و المسئلة فاستجب لنا و اذا جمعت الأولین و الأخرین یوم القیامة فارحمنا و برائة من النار فاکتب لنا و فی جهنم فلا تغلنا و فی عذابک و هوانک فلا تبتلنا و من الزقوم و الضریع فلا تطعمنا و مع الشیاطین فلا تجعلنا و فی النار علی وجوهنا فلا تکببنا و من ثیاب النار و سرابیل القطران فلا تلبسنا و من کل سوء یا لا اله الا انت بحق لا اله الا انت فنجنا» از جمله دعاهای هر شب ماه مبارک رمضان است که به مسئله حج نیز تأکید دارد.
در اعمال ماه مبارک رمضان نمازه‌های نافله ای وارده شده است که در طول ماه تعداد آن به هزار رکعت می‌رسد و از جایگاه ویژه ای برخوردار است و روایت شده است که بعد از هر دو رکعت از نافله‌های رمضان المبارک این دعا خوانده شود: «اللهم اجعل فیما تقضی و تقدر من الامر المحتوم و فیما تفرق من الامر الحکیم فی لیلة القدر ان تجعلنی من حجاج بیتک الحرام المبرور حجهم المشکور سعیهم المغفور ذنوبهم و اسئلک ان تطیل عمری فی طاعتک و توسع لی فی رزقی یا ارحم الراحمین» که طلب حج از جمله فرازهای اصلی این دعا است.
دعای ابوحمزه ثمالی از جمله ادعیه معروف است که در ماه مبارک رمضان به آن توجه ویژه ای می‌شود این دعا نیز در بخشی به مسئله حج و طلب این امر مهم از خداوند متعال توجه داده است که باز هم اهمیت و جایگاه مسئله حج را در ادعیه ماه مبارک دو چندان می‌کند.
علاوه بر موارد فوق موارد مشابه دیگری نیز در دیگر ادعیه همین ماه بیان شده است که باز به مسئله حج توجه داشته و نشان از جایگاه والای آن دارد و در پایان از خداوند متعال می‌خواهیم وارزقنا حج بیتک الحرام.


| شناسه مطلب: 100122




ماه رمضان حج



مطالب مرتبط

نظرات کاربران