مراسم حج باعث روشنگری سایر مسلمانان است مراسم حج باعث روشنگری سایر مسلمانان است مراسم حج باعث روشنگری سایر مسلمانان است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مراسم حج باعث روشنگری سایر مسلمانان است مراسم حج باعث روشنگری سایر مسلمانان است مراسم حج باعث روشنگری سایر مسلمانان است مراسم حج باعث روشنگری سایر مسلمانان است مراسم حج باعث روشنگری سایر مسلمانان است

مراسم حج باعث روشنگری سایر مسلمانان است

احمد عارفخانی گفت: در حالیکه برگزاری مراسم حج باعث روشنگری و بیداری مسلمانان در اقصی نقاط جهان می شود بسیاری مانع برگزاری دعاهای دسته جمعی در اماکن مقدس می شوند چون هر گونه اجتماع و برگزاری دعای مشترک باعت وحشت از اتحاد وکنار هم قرار گرفتن مسلمانان خواهد شد.

احمد عارفخانی دانشجوی دکترای رشته علوم سیاسی و مدیر سابق دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی حج، در پاسخ به این سوال که حج چه تاثیری در امنیت ملی و اجتماعی کشور خواهد داشت؟ گفت: بی شک یکی از ویژگی های دستورات اسلام به ویژه درباره اعمال معنوی که در قالب دسته جمعی برگزار میشود مانند نماز عبادی سیاسی جمعه وهمچنین فریضه حج  توجه به آثار وبرکات اجتماعی آن فریضه است که در این مورد فریضه حج با توجه به این که بصورت دسته جمعی برگزار می شود هم در بعد داخلی وهم در بعد منطقه ای می تواند منشاء اثر در حوزه های اجتماعی باشد.


 


فریضه حج توطئه دشمنان را خنثی می کند


وی با بیان اینکه یکی از فلسفه های اصلی فریضه حج واجب و حضور حدود دو میلیون زائر خانه خدا  در زمان معین با آداب وآیین مشترک آن هم با قومیت، مذاهب، تفاوت در زبان، لهجه، منطقه و بسیاری موارد دیگر چیزی جز ایجاد وحدت ،همدلی، یکپارچگی و شعار لبیک اللهم لیبک در حول خانه خدا، تحت لوای قرآن کریم وبا ذکر لااله الا الله نیست، ادامه داد: این در حالی است که دشمنان قسم خورده اسلام ناب محمدی با هزینه کردن میلیاردها دلار در طول سال به دنبال برهم زدن این وحدت وهم دلی هستند و فریضه حج می تواند این توطئه شوم را خنثی کند.


 


حج محلی برای تبادل آراء و افکار در بین مسلمانان با هر گرایش و مذهب است


کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام همچنین در پاسخ به این سوال که حج، عرصه تلاقی اندیشه‌های شکل گرفته در عالم اسلام است بنابراین از نظر شما حج در رشد آگاهی بین مسلمانان چقدر می تواند تاثیر گزار باشد؟ اظهار داشت: قطعا حج محلی برای تبادل آراء و افکار در بین مسلمانان با هر گرایش و مذهب است.


وی تصریح کرد: در این آیین بزرگ هر فردی بدون واسطه می تواند با سایر افراد ارتباط برقرار کند و درباره مذهب و اعمال دیگران سوال کند، همچنین در این ایام هر کشوری سعی می کند از طریق برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی وبا دعوت از عالمان وکارشناسان سایر مذاهب بستر مناسبی را برای تبادل افکار واندیشه های مذهب خویش ایجاد کند،کما اینکه در این سالهای متمالی دست اندرکاران بعثه مقام معظم رهبری ومسئولان حج کشورمان با برگزاری نشست ها وهمایش های موضوعی توانسته اند بسیاری از اندیشه های ناب مذهب تشییع را برای علمای سایر بلاد اسلامی معرفی کنند.


 


برگزاری مراسم حج باعث روشنگری و بیداری سایر مسلمانان در اقصی نقاط جهان می شود


مدیر سابق دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه در پاسخ به این سوال که روشن است اسلام مرز جغرافیایی نمی‌شناسد؛ هر جا مسلمانان حضور و غلبه دارند، منطقه اسلام است، بنابراین آیا حج می تواند زمینه‌ساز تشکیل امت‌ واحده باشد؟ ابراز داشت: با همین فرض دشمنان اسلام سعی می کنند اثرات سیاسی این فریضه واجب را کم کنند و هر روزه با فشار به مسولان سعودی تلاش می کنند از برگزاری مراسم با شکوه برائت از مشرکان جلوگیری کنند چرا که آنان پی برده اند که برگزاری این مراسم باعث روشنگری و بیداری سایر مسلمانان در اقصی نقاط جهان می شود و از طرفی حتی بسیاری مانع برگزاری دعاهای دسته جمعی در اماکن مقدس می شوند چون هر گونه اجتماع و برگزاری دعای مشترک باعت وحشت از اتحاد وکنار هم قرار گرفتن مسلمانان خواهد شد.


وی در ادامه در پاسخ به این سوال که مساله‌ حضور حجاج در عربستان دارای دو جنبه‌ دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی است، چرا ظرفیت آن در عرصه‌ی دیپلماسی عمومی تاکنون مغفول مانده است؟ گفت: البته این گونه نیست که مسئولان ودست اندرکاران ما از جنبه دیپلماسی عمومی حج غافل شوند و اتقاقا شاید مسئولان سعودی و بسیاری از بدخواهان نظام اسلامی از همین جنبه دیپلماسی حج هراس دارند چرا که به هیچ گونه قادر به کنترل این موضوع نیستند.


عارفخانی افزود: شاید یکی از اصلی ترین دستاوردهای حج برای کشور ما استفاده از همین دیپلماسی عمومی برای انتشار افکار انقلاب اسلامی وتقویت موضوع شعار مقاومت ودفاع از مظلومین با هر گونه مذهب وگرایش فارغ از موضوع شیعه یا سنی بودن است.


 


| شناسه مطلب: 100157




وحدت اسلامی حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران