روزه در نگاه مشاهیر جهان روزه در نگاه مشاهیر جهان روزه در نگاه مشاهیر جهان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روزه در نگاه مشاهیر جهان روزه در نگاه مشاهیر جهان روزه در نگاه مشاهیر جهان روزه در نگاه مشاهیر جهان روزه در نگاه مشاهیر جهان

روزه در نگاه مشاهیر جهان

فلسفه و مزایای روزه‌داری تنها به احادیث نبی مکرم اسلام(ص)، ائمه معصومین(ع) و آیات الهی خلاصه نمی‌شود، بلکه دانشمندان و پزشکان جهان نیز نسبت به این فریضه الهی بی‌تفاوت نبوده و با بررسی مزایای آن نکاتی را بیان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع  رسانی حج، روزه و روزه‌داری تنها به مسلمانان اختصاص ندارد و در ادیان مختلف رهروان آن دین به روزه‌داری در ایام خاص مبادرت دارند. با اینکه دشمنان در رسانه‌های خود به اسلام‌گریزی و دوری مردم دنیا از اسلام اهتمام دارند، اما در عمل بدین گونه نیست و آنان به مزایای احکام دینی پی برده و با وجود دشمنی این احکام را در زندگی خود پیاده می‌کنند.


امروز با وجود گستردگی فضای مجازی و در دسترس بودن اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند شناخت مبانی و احکام اسلام کار سختی نیست، با گشت و گذاری در فضای مجازی متوجه خواهیم شد مشاهیر و پزشکان بزرگ جهان نسبت به روزه‌داری علی‌رغم نظر سوء دولت‌مردانشان نسبت به اسلام و قرآن چه نظراتی در خصوص این حکم الهی دارند.


بیان نظرات پزشکان بزرگ جهان در رابطه با فواید روزه‌داری که توسط دکتر «رحمت سخنی» از مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) ارومیه جمع‌آوری شده است، بدین شرح می باشد :


نظر دکتر کارلو آمریکایی در مورد فواید روزه


روزه درمانی دراز مدت برای مواردی همچون فشار خون زیاد، تَصَلُّب شرائین که تازه آغاز شده، گرفتگی مجاری خون و لنف، آسم قلب، آنژین قلبی، سرطان خون، امراض عصبی، اختلالات دستگاه متابولیسم (چاقی، نِقرِس، ورم مفاصل، رماتیسم، امراض کبد، ورم کیسه صفرا، امراض معده و روده، یبوست مزمن، ورم لوزه مزمن، زکام‌های حلق و بینی، زکام‌های نای و نایژه، ناراحتی‌های کلیه و مثانه، امراض زنان (تورم لگن خاصره، اختلالان قائدگی، نازایی، یائسگی)، اگزما، دمل، کورک و کهیر، امراض چشمی مثل آب سبز، سر درد مزمن، افسردگی، ضعف جنسی، هیجان شدید، وسواس، نوالژی، مخصوصاً میگرن و سرطان قبل از آشکار شدن.


دکتر کارلو در جای دیگر گفته است؛ روزه‌ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی بدن است.


دکتر کارل (فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی) می‌گوید:


لزوم روزه‌داری در تمام ادیان تأکید شده است. در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می‌شود، اما در عین حال کیفیات پوشیده‌ای که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می‌افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می‌کنند.


دکتر کودل‌پا فرانسوی می‌گوید:


۵/۴ بیماری‌ها از تخمیر غذا است که همه با روزه اصلاح می‌گردد.


نظر دکتر بندیکت هم در خصوص روزه‌


در این مدت (ایام روزه) در ترکیب خون، هیچگونه اخلاطی به هم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه‌داران دیده می‌شود، یک حالت جوانی و نشاطی است که برای روزه‌داران رخ می‌دهد.


نظر کلنل درورشا (روانشناس) در خصوص روزه‌داری


روزه موجب حالت جزبه روحی می‌شود.


دکتر تومانیاس هم در مورد روزه‌داری می‌گوید:


فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز کردن از غداها در یک مدت کوتاه، آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت یک ماه روزه‌داری، مواد غذایی خود را دفع می‌کند و همین طور کبد که برای حل و هضم غذا مجبور است دائماً صفرای خود را مصرف کند. در مدت ۳۰ روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع‌آوری شده خواهد کرد. دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا اندکی فراغت حاصل کرده و رفع خستگی می‌کند. روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته، مخصوصاً امراضی را که به آلات هاضمه به خصوص کلیه و کبد عارض می‌شود و توسط دارو نمی‌توان آنها را علاج کرد، روزه بخوبی معالجه می‌کند. چنانچه بهترین داروها برای برطرف کردن سوء‌هاضمه روزه گرفتن است، مرض مخصوص کبد نیز که موجب یرقان می‌شود، بهترین طریقه معالجه‌اش همانا روزه گرفتن است، چه آنکه ایجاد این مرض اغلب اوقات بواسطه خستگی کبد است که در مواقع زیادی عمل و فعالیت نمی‌تواند صفرا را از خون بگیرد.


شهید دکتر پاک‌نژاد هم گفته است:


در ظرف مدت یک ماه روزه‌داری، آدمی دارنده یک بدن تازه تعمیر شده و آزاد گردیده و از قید و بند سموم رها شده است.


نظر دکتر کلوخ (پزشک مشهور آمریکایی)


سرطان از تماس زیاد میکروب‌های عفونی و سم‌ آنها با بدن پدید می‌آید. سرطان ابتدا دمل کوچکی است که در روده یا معده می‌روید، این دمل‌ها را می‌توانیم به آسانی با یکی دو هفته روزه، معالجه کنیم. معالجه کم‌خونی معمولی، سیلیس، مالاریا، کثافت و چرک ریه، دمل‌ها ی بسیار بد که بوسیله ترک غذا، ترک خوراک‌های گوشت‌دار ممکن می‌شود.


نظر دکتر آلکسی سوفورین (پزشک روسی)


تنها طریق برای قطع ریشه سرطان روزه است و بس. درمان از طریق روزه فایده ویژه‌ای در بیماری‌های کم‌خونی، ضعف روده‌ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل‌های خارجی و داخلی، سل، نِقرس، بیماری‌های چشم، مرض قند، بیماری‌های جلدی، بیماری‌های کلیه، کبد، و اسکلیرور، روماتیسم، استسقا، نوراستنی، عرق‌النساء، خراز (ریختگی پوست) و بیماری‌های دیگر دارد.


او در جای دیگر گفته است؛ «جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد باقیمانده در بدن استفاده کرده و آنها را مصرف می‌کند و بدین وسیله مواد کثیف و عفونی که در جسم است و ریشه و خمیره بیماری‌ها از آنهاست از بین می‌رود. روزه سبب بهبودی همه بیماری‌ها است. بنابراین، شایسته است که جسم خود را به وسیله روزه، نظیف و پاکیزه کنید.»


دکتر اتوبو خنگر در کنگره پزشکی بغداد گفته است:


شخص روزه‌دار با سوزاندن رسوبات بیمارگونه و چربی‌های زائد بدن، کوره متابولیسم خود را می‌افروزد. در مدت پنجاه سال که از تأسیس کلینک اتوبوخنگر می‌گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این کلینیک، توسط روزه درمان شده‌اند. دانستن فلسفه احکام، سبب معرفت و شناخت بیشتر نسبت به دین می‌گردد و همین شناخت، باعث تقویت اعتقاد و ایمان انسان خواهد شد.


اخلاص، شرط رسیدن به تقواست. اگر انسان در ماه مبارک رمضان اخلاص داشته باشد و تمام عبادات خود را از روی قرب الی الله انجام دهد بی‌شک به مقام والایی دست خواهد یافت. روزه‌داری و امساک از تناول نوشیدنی و خوراک مبارزه با خواهش‌های نفسانی است. بدون تردید روزه انسان‌ها را از غوطه‌ور شدن در حرص، مادی‌گرایی و ... رها می‌کند. در واقع روزه‌داری تمریم زیستن در سختی‌هاست.


فواید بهداشتی روزه از منظر متخصصان غربی


دکتر «الکسیس کارل» در کتاب «انسان، موجود ناشناخته» می‌نویسد: «با روزه‌داری، قند خون در کبد می‌ریزد و چربی‌هایی که در زیر پوست ذخیره شده‌اند و پروتئین‌های عضلات و غدد و سلول‌های کبدی آزاد می‌شوند و به مصرف تغذیه می‌رسند».


وی می‌گوید: «لزوم روزه‌داری در تمام ادیان تأکید شده است. در روزه، ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعفی احساس می‌شود، ولی در عین حال، کیفیات پوشیده‌ای که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می‌افتند و بالاخره تمام اعضا، مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب، قربانی می‌کنند و به این ترتیب روزه تمام بافت‌های بدنی را می‌شوید (خانه‌تکانی می‌کند) و آنها را تازه می‌کند».


دکتر «ژان فرموزان» هم روش معالجه با روزه را به شست و شوی اعضای بدن تعبیر می‌کند، که در آغاز روزه‌داری، زبان باردار است، عرق بدن زیاد است، دهان بدبو است و گاه آب از بینی راه می‌افتد، که همه اینها علامت شروع شست و شوی کامل بدن است. پس از سه چهار روز بو برطرف می‌شود، اسید اوریک ادرار کاهش می‌یابد و شخص احساس سبکی و خوشی خارق‌العاده‌ای می‌کند. در این حال اعضا هم استراحتی کافی دارند.


همچنین رئیس مؤسسه ملی علوم اعصاب آمریکا هم اعلام کرده است «روزه گرفتن در دوره‌های زمانی مشخص از سلول‌های عصبی در برابر هر گونه استرس و فشارهای روحی ـ روانی محافظت می‌کند».


به گفته ماتسون، ۱۰ تا ۱۶ ساعت روزه‌‌داری موجب می‌‌شود بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز خود اندوخته چربی را هدف قرار دهد که اثر این تغییرات در محافظت از حافظه و افزایش توانایی یادگیری افراد ثابت شده است. او در تحقیقات اخیرش در این زمینه نشان داده است روزه‌داری می‌‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به آسیب‌های مغزی و در نتیجه بروز سکته مغزی و ابتلا به آلزایمر نقش مهمی داشته باشد.


روزه بهترین رژیم غذایی


محققان دانشگاه کالیفرنیا نیز با مطالعه بر روی افراد روزه‌دار دریافتند روزه گرفتن از بهترین و ایمن‌ترین رژیم‌های غذایی است که می‌تواند در بهبود شرایط بدن کارساز باشد. همچنین به گفته یکی از محققان این طرح، روزه ممکن است برای برخی افراد سخت و یا حتی خطرناک باشد. بنابراین در یک مطالعه با تعیین رژیم غذایی به بررسی اثر روزه در افراد با شرایط مختلف پرداخته شد.


حس بویایی در روزه‌داران تقویت می‌شود


همزمان گروهی دیگر از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در ساندیگو در بررسی‌های خود نشان دادند که حس بویایی در زمان گرسنگی و روزه تقویت می‌شود. در این مکانیزم، یکسری از پالس‌هایی که سیستم عصبی را در پاسخ به رایحه‌ها تحریک می‌کنند به حس بویایی اجازه می‌دهند که برای کسب غذا تواناتر شوند.


از سویی دیگر این سیستم می‌تواند در تحریک اشتها در سالمندان و افراد بی‌اشتها مورد استفاده قرار گیرد. «وانگ جینگ»، استاد زیست‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: بویایی کمک مهمی به درک کیفیت غذا می‌کند و بر روی غذاهایی که انتخاب می‌کنیم اثر می‌گذارد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران