سخت‌ترین مصیبت های انسان کدام است سخت‌ترین مصیبت های انسان کدام است سخت‌ترین مصیبت های انسان کدام است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سخت‌ترین مصیبت های انسان کدام است سخت‌ترین مصیبت های انسان کدام است سخت‌ترین مصیبت های انسان کدام است سخت‌ترین مصیبت های انسان کدام است سخت‌ترین مصیبت های انسان کدام است

سخت‌ترین مصیبت های انسان کدام است

آیت الله مهدوی گفت: شخصی از حضرت امیرالمومنین«علیه‌السلام» پرسید که سخت‌ترین مصیبت‌ها کدام است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «المُصِیبَةُ بِالدّینِ»؛ بدترین مصیبت، مصیبت در دین است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز به صورت زنده از طریق بستر فضای مجازی  پیرامون مصیبت‌هایی که به انسان می‌رسد و انواع آن، اظهار کرد:  گاهی مصیبت‌ها جسمی و دنیوی است که نمونه‌های بسیار دارد.


وی بیان کرد: مرگ نزدیکان، بیماری شخص یا اطرافیان او، مصیبت مالی، مشکلات مربوط به اختلافات خانوادگی از جمله اختلاف دو برادر یا اختلاف بین اقوام یا اختلاف زن و شوهر که این‌ها نیز مصیبت محسوب می‌شود.


امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: گاهی مصیبت‌ها روحی و اُخروی است و اصلاً از سنخ مصیبت‌های دنیایی نیست؛ مثل اینکه فرزند انسان اهل نماز نباشد یا به گناه و معصیت آلوده باشد.


وی اضافه کرد: با این وصف، پرسش مهم این است که در میان انواع مصیبت‌ها، بدترین مصیبتی که ممکن است به انسان برسد، چیست؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت که در کتاب‌های روایی شیعه، بدترین مصیبت‌ها را این‌گونه ذکر کرده‌اند نخست مصیبت در دین؛ دوم جهل؛ سوم بدبختی و حرص به دنیا و آخر قساوت قلب است.


استاد حوزه علمیه اصفهان در توضیح نخستین مصیبت، مصیبت در دین گفت: بر اساس روایات، مصیبت در دین مصیبت بسیار بزرگی است که گاهی انسان به آن دچار می‌شود، شخصی از حضرت امیرالمومنین«علیه‌السلام» پرسید که سخت‌ترین مصیبت‌ها کدام است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «المُصِیبَةُ بِالدّینِ»؛ بدترین مصیبت، مصیبت در دین است.


وی افزود: البته مصیبت در دین نمونه‌های فراوان دارد؛ مثلاً کسی که پیش‌تر به خداوند معتقد بوده است، ولی اندک‌اندک اعتقادش سست شده و سپس منکر خدا می‌شود، به مصیبت در دین دچار است.


آیت الله مهدوی عنوان کرد: گاهی فرد به‌طور کامل از دین‌داری برنمی‌گردد، ولی در بندگی خدا به مرور زمان سست می‌شود؛ برخی افراد نماز می‌خوانند و از نمازشان خیلی لذت می‌برند و در عبادت نشاط دارند، اما مدتی که می گذرد، دیگر به عبادت شوق ندارند و از عبادتشان لذت نمی‌برند و در مقایسه با قبل، وضع بدی پیدا می‌کنند.


وی افزد: گاهی می‌بینیم فردی که در گذشته، اهل دعا و مناجات با خدا بود و توسل و اشک چشم داشت و به زیارت مشاهد مشرّفه نیز می‌رفت و در جلسات مذهبی و دینی شرکت می‌کرد، حال به مرور زمان از اینها فاصله گرفته است. اینها نیز بلای در دین است.


عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: گاهی نیز انسان در اثر ارتباط با فردی بی‌دین، از نظر فکری منحرف می‌شود و اعتقادات باطلی پیدا می‌کند.


وی در تشریح دومین مصیبت بزرگ  گفت: اهل بیت«علیهم‌السلام» جهل و نادانی را مصیبتی بسیار بزرگ معرفی کرده‌اند؛ چه مربوط به موضوع علمی باشد، چه در مسائل دینی، البته ناگفته نماند که جهل در مسائل دینی دوباره به همان مصیبت در دین بازمی‌گردد.


استاد حوزه خاطرنشان کرد: امیرالمومنین«علیه‌السلام» فرمودند:«أَعظَمُ المَصائِبِ الجَهلُ»؛ بزرگ‌ترین مصیبت‌ها جهل است، دلیل بزرگ‌بودن این مصیبت نیز در دیگر سخنان گهربار آن حضرت آمده است: «النّاسُ اعداءُ ما جَهِلُوا»؛ مردم دشمن چیزی هستند که نمی‌دانند.


وی بیان کرد: وقتی انسان به منافع چیزی جاهل باشد، آن را نمی‌شناسد و به همین سبب، ممکن است با آن دشمنی کند؛ مثلاً کسیکه به گوهر گران‌قدر نماز معرفت ندارد و از خواندن نماز لذت نمی‌بَرد، با آن دشمنی می‌کند یا کسی که به روزه و آثار بسیار مهم آن جاهل است، با آن دشمنی می‌کند و روزه نمی‌گیرد. به همین ترتیب، کسیکه ولایت فقیه را نمی‌شناسد، با آن دشمنی می‌کند.


آیت الله مهدوی اذعان کرد: در زمان ظهور حضرت بقیةالله(عج) نیز همین‌طور است؛ کسی که درباره امام زمانش جاهل باشد، در زمان ظهور نیز حضرت را نمی‌شناسد و با ایشان دشمنی می‌کند.




نظرات کاربران