خداوند در شب قدر به اندازه ماه های رجب و شعبان و رمضان می آمرزد خداوند در شب قدر به اندازه ماه های رجب و شعبان و رمضان می آمرزد خداوند در شب قدر به اندازه ماه های رجب و شعبان و رمضان می آمرزد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خداوند در شب قدر به اندازه ماه های رجب و شعبان و رمضان می آمرزد خداوند در شب قدر به اندازه ماه های رجب و شعبان و رمضان می آمرزد خداوند در شب قدر به اندازه ماه های رجب و شعبان و رمضان می آمرزد خداوند در شب قدر به اندازه ماه های رجب و شعبان و رمضان می آمرزد خداوند در شب قدر به اندازه ماه های رجب و شعبان و رمضان می آمرزد

خداوند در شب قدر به اندازه ماه های رجب و شعبان و رمضان می آمرزد

احادیث و روایات فراوانی از ائمه اطهار علیهم السلام در وصف فضیلت ها و ویژگی های ماه مبارک رمضان، روزه داری و ثواب اعمال در آن روایت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ماه مبارک رمضان یکی از پربرکت ترین و پرفضیلت ترین ماه ها در طول سال است و خداوند در این ماه درهای رحمت خود را به روی بندگان خود می گشاید و گناهکاران با روزه داری و امساک از گناهان، از این ماه برای سوزاندن گناهان پیشین خود و توبه و انابه به درگاه معبود بهره می جویند.


دراین ماه عبادت ها، تهجدهای شبانه، همدلی و همبستگی نسبت به ماه های قبل فزونی می یابد و هر انسان مؤمن و مسلمانی به وسع و توان خود در تلاش است تا گره ای از مشکلات برادر خود باز کند. هر ملتی بسته به فرهنگ خود در این ماه مبارک آداب و سننی دارد و به شیوه خود می کوشد تا حظ بیشتر را از آن ببرد.


ماه رمضان و روزه داری در این ماه و امساک از گناهان اراده انسان را تقویت می کند و فضل آن به این است که قرآن کریم در این ماه مبارک بر قلب نازنین پیامبر اکرم(ص) نازل شده است و هر روزی را دعایی خاص است و احادیث فراوانی از ائمه اطهار علیهم السلام در وصف ویژگی های این ماه، روزه داری و ثواب اعمال در آن روایت شده که در ادامه نمونه هایی از آن ذکر شده است.


پیامبر اکرم(ص) در باب فضل ماه مبارک رمضان می فرماید: انما سمی الرمضان لأنه یرمض الذنوب. این ماه رمضان نامیده شده است؛ چراکه گناهان را می سوزاند. در حدیث دیگری از ایشان نقل شده که می فرماید: ان ابواب السماء تفتح فی اول لیله من شهر رمضان، و لا تغلق الی آخر لیلة منه. در نخستین شب ماه رمضان درهای آسمان گشوده می شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.


پیامبر عظیم الشأن اسلام در روایتی دیگر می فرماید: مَن أکثر فیه من الصلاة علیّ ثقّل الله میزانه یوم تخفّ الموازین. هرکس دراین ماه بر من بسیار درود فرستد، خداوند در روزی که ترازوهای اعمال سبک است، ترازوی او را سنگین خواهد کرد. همچنین در روایتی دیگر از ایشان نقل شده است که می فرماید: مَن ذکرنی فلم یصلِّ علیّ فقد شقی، ومَن أدرک رمضان فلم تصبه الرحمة فقد شقی ، ومَن أدرک أبواه أو أحدهما فلم یبرّ فقد شقی. هرکس مرا یاد کرد اما بر من درود نفرستاد تیره بخت است و کسی که ماه رمضان را درک کند اما مشمول رحمت الهی نشود تیره بخت است و کسی که پدر و مادر خود یا یکی از آنها را درک کند اما به آنها احسان نکند تیره بخت است.


مولای متقیان امام علی(ع) نیز در توصیف ماه مبارک رمضان می فرماید: ان رسول الله (ص) خطبنا ذات یوم فقال: ایها الناس، انه قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکه و الرحمه و المغفره، شهر هو عندالله افضل الشهور، و ایامه افضل الایام،‌ و لیالیه افضل اللیالی، و ساعاته افضل الساعات، هو شهر دعیتم فیه الی ضیافه الله و جعلتم فیه من اهل کرامت الله، أنفاسکم فیه تسبیح، و نومکم فیه عباده، و عملکم فیه مقبول و دعاوکم فیه مستجاب… فقمت فقلت: یا رسول الله، ما افضل الاعمال فی هذا الشهر؟ فقال: یا اباالحسن، افضل الاعمال فی هذا الشهر الورع من محارم الله. روزی رسول خدا (ص) برای ما خطبه‌ای ایراد کرد و فرمود: ای مردم! همانا ماه با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است. این ماه نزد خدا برترین ماه است و روزهایش برترین روزها و شب‌هایش برترین شب‌ها و ساعت‌هایش برترین ساعات. در این ماه شما به میهمانی خدا دعوت شده اید و در زمره بهره‌مندان از کرامت خدا قرار گرفته‌اید. در این ماه نفس‌های شما تسبیح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذیرفته و دعایتان به اجابت می‌رسد… من برخاستم و عرض کردم: ای رسول خدا برترین کارها در این ماه چیست؟ پیامبر فرمود: ای اباالحسن! برترین کارها در این ماه خویشتنداری از حرام‌های خداوند است.


خداوند و ائمه اطهار علیهم السلام تاکید کرده اند که ماه مبارک رمضان و ثواب اعمال در این ماه چند برابر ماه های دیگر است و این ماه را بر دیگر ماه ها فضیلتی است. امام محمد باقر (ع) می فرماید: إنّ لجُمَع شهر رمضان لفضلاً علی جُمَع سائر الشهور ، کفضل رسول الله (ص) علی سائر الرسل. برتری جمعه های ماه مبارک رمضان نسبت به جمعه های دیگر ماه ها، مانند برتری پیامبر اکرم(ص) بر دیگر پیامبران است.


در باب ثواب کمک به نیازمندان و اطعام فقرا، افطاری دادن و احسان به دیگران در ماه مبارک رمضان نیز توصیه اکید شده و روایات بسیاری از ائمه علیهم السلام نقل شده است.


امام جعفر صادق(ع می فرماید: من تصدّق فی شهر رمضان بصدقةٍ ، صرف الله عنه سبعین نوعاً من البلاء. هرکس در ماه مبارک رمضان صدقه دهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او بگرداند. در روایتی دیگر از ایشان در باب اطعام نیازمندان نقل شده است: (أیما مؤمن أطعم مؤمناً لیلةً من شهر رمضان ، کتب الله له بذلک مثل أجر من أعتق ثلاثین نسمةً مؤمنةً ، وکان له بذلک عند الله عزّ وجلّ دعوة مستجابة. هر انسان مؤمنی که در شب ماه مبارک رمضان بنده مؤمن دیگری را اطعام کند، خداوند برای او پاداش کسی را می دهد که سی بنده مؤمن را آزاد کرده باشد؛ و به این خاطر دعای او نزد خداوند مستجاب شود.


همچنین در باب نیکی کردن به خانواده و گشاده دستی برای آنها در ماه مبارک رمضان می فرماید: إنّ الله لا یحاسب الصائم علی ما أنفقه فی مطعمٍ ولا مشربٍ ، وأنه لا إسراف فی ذلک. خداوند انسان روزه دار را به خاطر آنچه برای غذا و نوشیدنی صرف می کند، حساب و کتاب نکشد و آن را اسرافی نباشد.


امام رضا علیه السلام نیز در باب شب زنده داری و تهجد شبانه در ماه مبارک رمضان می فرماید: کان امیرالمؤمنین (ع) لاینام ثلاث لیال: لیله ثلاث و عشرین من شهر رمضان، و لیله الفطر، و لیله النصف من شعبان و فیها تقسم الارزاق و الاجال و ما یکون فی السنه. امیرالمؤمنین (ع) سه شب را نمی خوابید: شب بیست و سوم ماه رمضان، شب عید فطر و شب نیمه شعبان، در این شب‌ها روزیها تقسیم و مدت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد تعیین می شود.


در روایت دیگر از ایشان در ارتباط با بخشش گناهان نقل شده است که می فرماید: فی أول لیلة من شهر رمضان یُغل المَرَدة من الشیاطین ، ویغفر فی کل لیلة سبعین ألفاً ، فإذا کان فی لیلة القدر غفر الله بمثل ما غفر فی رجب وشعبان وشهر رمضان إلی ذلک الیوم ، إلا رجل بینه وبین أخیه شحناء ، فیقول الله عز وجل : أنظِروا هؤلاء حتی یصطلحوا. در شب اول ماه رمضان شیطان های سرکش به غل و زنجیر بسته می شوند و در هر شبی هفتاد هزار نفر آمرزیده می شوند و در شب قدر خداوند به اندازه ای که در ماه رجب و شعبان و ماه رمضان تا آن هنگام (شب قدر) آمرزیده است، می آمرزد مگر مردی را که میان او و برادرش دشمنی و کینه ای باشد. پس خداوند عزّ و جلّ فرماید: اینان را بگذارید (مهلت دهید) تا زمانی که با هم آشتی کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران