هم‌اندیشی وجوه انجام مناسک حج در حالت اضطراری هم‌اندیشی وجوه انجام مناسک حج در حالت اضطراری هم‌اندیشی وجوه انجام مناسک حج در حالت اضطراری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هم‌اندیشی وجوه انجام مناسک حج در حالت اضطراری هم‌اندیشی وجوه انجام مناسک حج در حالت اضطراری هم‌اندیشی وجوه انجام مناسک حج در حالت اضطراری هم‌اندیشی وجوه انجام مناسک حج در حالت اضطراری هم‌اندیشی وجوه انجام مناسک حج در حالت اضطراری

هم‌اندیشی وجوه انجام مناسک حج در حالت اضطراری

در پی شیوع ویروس کرونا، به‌منظور بررسی احتمالات مختلف در خصوص انجام مناسک حج در حالت اضطراری، نشستی با حضور نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید و نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در این نشست که نمایندگانی از دفاتر آیات عظام جوادی آملی، حائری، حکیم، سبحانی، سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و وحید خراسانی حضور داشتند، درباره وجوه مختلف فقهی برای انجام مناسک حج تمتع در شرایط فعلی تبادل‌نظر شد.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی در این نشست به بیان فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی و اجرایی حج 99 پرداخت و گفت: نام‌نویسی از زائران کشورمان برای اعزام به حج تمتع از بهمن‌ماه گذشته آغاز و تاکنون حدود 75 درصد ظرفیت کاروان‌ها تکمیل‌شده است.


وی افزود: در حال حاضر قراردادهای حج تمتع در حوزه‌های مختلف ازجمله مسکن، تغذیه، تدارکات، حمل‌ونقل و هواپیمایی منعقدشده است و آموزش زائران نیز به‌صورت غیرحضوری و در فضای مجازی توسط معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حال انجام است، البته در برخی شهرهایی که در وضعیت سفید قرار دارند این دوره‌ها به‌صورت حضوری هم برگزار می‌شود.


سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه مدیران و روحانیون برای تشکیل کاروان‌ها معرفی‌شده‌اند، گفت: بیشتر کاروان‌ها شکل‌گرفته‌اند و بقیه کاروان‌ها نیز در حال تکمیل سهمیه اختصاص‌یافته هستند.


وی یادآور شد: پس از تکمیل ظرفیت و مشخص شدن تعداد زائران زن و مرد در کاروان‌ها، به‌زودی معین و معینه‌ها نیز به کاروان‌ها معرفی خواهند شد، بنابراین سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای برگزاری حج تمتع و اعزام زائران مقدمات لازم را به‌صورت مطلوب انجام داده‌اند.


نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت همچنین به شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: با توجه به فراگیر شدن این ویروس و به‌منظور حفظ جان زائران، احتمالات مختلف برای برگزاری حج تمتع ۹۹ متصور است که بعثه و سازمان متناسب با هر یک از احتمالات، برنامه‌ریزی‌ و پیش‌بینی کرده‌اند.


وی بابیان اینکه وزارت حج عربستان به‌صورت قطعی هنوز برنامه رسمی خود را برای برگزاری حج تمتع اعلام نکرده است، تصریح کرد: از عربستان به‌صورت غیررسمی برخی برنامه‌ها برای برگزاری حج گزارش‌شده است، اما این برنامه‌ها هنوز به‌صورت رسمی به بعثه‌های حج کشورهای اسلامی منعکس و اعلام‌نشده است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب بابیان اینکه انجام مناسک حج در وضعیت عادی با وضعیت اضطراری متفاوت است، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا، احتمال اعمال برخی محدودیت‌ها از طرف عربستان برای برگزاری مناسک حج در وضعیت اضطراری را باید در نظر گرفت، به همین منظور این جلسه هم‌اندیشی برگزار شد تا در زمینه مسائل پیش روی گفتگو و تبادل‌نظر شود و تمهیداتی ازنظر کیفیت عمل به احکام شرعی از هم‌اینک مورد توجه مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم قرار گیرد.


 


| شناسه مطلب: 100298




حج تمتع حج 99



مطالب مرتبط

نظرات کاربران