ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز

ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با اشاره به وقوع غزوه بدر در هفدهم رمضان سال دوم هجری، اظهار داشت: رمضان ؛ ماه ضیافت الهی مملو از مناسبت های مهم و تاریخ ساز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در جلسه تواصی به حق کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری که در قالب فضای مجازی برگزار شد، افزود: علاوه بر غزوه بدر، معراج پیام آور مهر و رحمت ، نزول قرآن ، شهادت مولای متقیان(ع) ، لیالی پر برکت قدر و فتح مکه در ماه رمضان اتفاق افتاد.


سرپرست حجاج ایرانی از دو غزوه بدر و فتح مکه بعنوان دو نبرد مهم علیه مشرکین نام برد و گفت: درغزواتی مانند احد ، خندق و همچنین بدر ثانی که اتفاق نیافتاد؛ پیامبر با مشرکین روبرو بود ولی جنگ بدر به عنوان اولین غزوه و رویاروئی با مشرکین بسیار تاثیرگذار و به شکست سخت مشرکین منجر شد و اقدام تلافی جویانه آنها هم دراحد بی نتیجه بود و درخندق نیز با وجود جمع کردن همه احزاب، ناکام ماندند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه رسول اکرم (ص) در سال هشتم هجری توانست مکه را فتح کند، اظهار داشت: جنگ بدرهمیشه مورد توجه پیامبر و مسلمانان بود و از بدریون بعنوان مسلمانان راستین و پایدار که سابقه زیادی در خدمت به اسلام داشتند و در نبرد با مشرکین،  پیامبر را تنها نگذاشته بودند، یاد می کردند.


وی افزود: با توجه به این که مکه، پایگاه قریش و بت پرستان و مشرکین جزیره العرب بود، با آزاد سازی آن، بزرگترین پیروزی نصیب مسلمانان می‌شد.


وی با اشاره به اینکه لشکر پیامبر آمده بودند تا کاروان مشرکین را در قبال اموالی که از مسلمانان درمکه به یغما برده بودند مصادره کنند و یا بجنگند، گفت: مشرکین تمام سازو کارهای نبرد را برای تقویت روحیه یاران خود و تضعیف روحیه طرف مقابل همراه کرده بودند ولی به اراده خداوند؛ پیامبر با عِده و عُده کمتر به پیروزی رسید و این موفقیت بیادگار ماند.


نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با اشاره به اینکه برخی افراد که در بدر، حنین و دیگراتفاقات نقشی نداشتند به جایگاهی رسیده و کارهایی مخالف اهداف پیامبر انجام       می دادند، اظهار داشت: معاویه که در شام پادشاهی می کرد ازجمله این افراد بود که به هیچ وجه حاضر و راضی نبود تاج و تخت را رها کند و مطابق روش واسلوب پیامبر اسلام عمل نماید.


وی با بیان اینکه فضای نامه نگاری ها بین حضرت علی (ع) و معاویه به تدریج تلخ شد به نصایح امیرالمؤمنین به معاویه در نامه‌ دهم نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: در آستانه سالروز شهادت مولای متقیان رشادت ها ، دلاورمردیها و فداکاریهای ولی خدا حضرت علی (ع) را گرامی می داریم.


وی افزود: درحالیکه معاویه در نامه اش امام(علیه السلام) را تهدید به جنگ نمود، حضرت علی نیز او را به رها کردن مردم و جنگ تن به تن طلبید تا تکلیف مسلمانان روشن شود .


وی گفت: حضرت علی در ادامه از خود به ابوالحسن یاد می کند و گذشته تاریخ اسلام، که طعم شمشیر را بر جد و برادر و دایى معاویه  نشاند؛ به یاد او می آورد و می فرماید: این شمشیرهمچنان نزد من است و بوسیله آن با دشمن برخورد می کنم.


حجت الاسلام والمسلمین نواب افزود: حضرت علی در ادامه می فرماید: ما بردین و اسلوب پیامبر پایدار هستیم دین واسلوبی که شما آزادانه رها کردید چرا که اسلام را از روی اجبار و اکراه پذیرفته بودید.


نماینده ولی فقیه در پایان تصریح کرد: نهج البلاغه کتاب زندگی و انسان سازی است و دراین کتاب؛ از امام علی (ع) درس های فراوانی برای مسلمین و مومنین به یادگار مانده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران