قرآنی که ۱۱ قرن قبل، وقف آستان مقدس رضوی شد قرآنی که ۱۱ قرن قبل، وقف آستان مقدس رضوی شد قرآنی که ۱۱ قرن قبل، وقف آستان مقدس رضوی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قرآنی که ۱۱ قرن قبل، وقف آستان مقدس رضوی شد قرآنی که ۱۱ قرن قبل، وقف آستان مقدس رضوی شد قرآنی که ۱۱ قرن قبل، وقف آستان مقدس رضوی شد قرآنی که ۱۱ قرن قبل، وقف آستان مقدس رضوی شد قرآنی که ۱۱ قرن قبل، وقف آستان مقدس رضوی شد

قرآنی که ۱۱ قرن قبل، وقف آستان مقدس رضوی شد

یک جزوه قرآنی دست‌نویس فوق‌العاده نفیس، قدیمی‌ترین اثر مکتوب وقفی به بقعه رضوی است. این قرآن، از مهم‌ترین نفایس گنجینه رضوی است که به دست والی اصفهان در قرن چهارم هجری قمری وقف شده است و سال وقف آن، قدمت این کتابخانه کهن را به رخ می‌کشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین نفایس گنجینه نسخ خطی آستان قدس، جزوه‌ای قرآنی است که توسط والی اصفهان، کشوادبن املاس، از ارادتمندان اهل بیت علیهم‌السلام در سال ۳۲۷ هجری قمری وقف این کتابخانه شده است و این نسخه نفیس، قدیمی‌ترین اثر مکتوب این گنجینه است.


وی در این باره توضیح داد: کشواد بن املاس یک دوره جزوه قرآنی را وقف بقعه منوره رضویه کرده است که سه جزوه آن در مرکز نسخ خطی گنجینه رضوی موجود است و وقف‌نامه آن به خط زیبای این هنرمند خوشنویس است.


حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسینی افزود: این نسخه از قرآن کریم که به شماره ۳۰۱۳ در این کتابخانه نگهداری می‌شود، نسخه ارزشمندی است که از حیث کتابت و آرایه‌های هنری بی‌همتاست و از عمر آن تا کنون ۱۱۱۴ سال گذشته است.


وی در معرفی این مصحف شریف خاطرنشان کرد: آیات این قرآن نفیس به صورت ده ده‌(عشر) و به صورت ابجد و با حروف کوفی از هم جدا شده است؛ یعنی در پایان آیه ۱۰، حرف «ی» قرار گرفته که به معنی ۱۰ است و اعراب‌گذاری قرآن نیز به صورت نقطه‌گذاری در رو، زیر و انتهای کلمه است.


رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی با بیان اینکه قرآن کشوادبن املاس از نظر تزئینات و مشخصات هنری نیز نفیس به شما می‌رود، این اثر نفیس را سندی بر قدمت کتابخانه آستان قدس رضوی عنوان کرد و گفت: بر این اساس، قدمت کتابخانه عظیم رضوی بیش از ۱۱۰۰ سال است.


این جزوه قرآنی نفیس، چندی پیش در پنجاهمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی به صورت مجازی معرفی و رونمایی شد و از طریق در گاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس به آدرس digital.aqr.ir قابل مشاهده است.


گفتنی است، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی دارای‌ ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، هزاران اثر موزه‌ای، ۲ میلیون نشریات ادواری، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی است.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران