استدلال قرآنی حجت‌الاسلام قرائتی درباره شرک نبودن توسل

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به ثمرات ابتلا به سختی‌ها، در پاسخ به وهابیون به استدلال قرآنی درباره شرک نبودن توسل پرداخت.

حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه "نکات ناب" یکی از ثمرات تلخی‌ها و سختی‌ها را شکستن غرور افراد معرفی کرد و گفت: در آیه 131 سوره اعراف خداوند می‌فرماید بنی‌‏اسرائیل به موسای نبی این‌چنین می‌گفتند: «وَ قالُوا مَهْما تَأْتِنا بِهِ مِنْ آیَةٍ لِتَسْحَرَنا بِها فَما نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنینَ، و گفتند «هرگونه آیه و معجزه‌ای که به وسیله آن ما را سحر کنى براى ما بیاورى، ما به تو ایمان آورنده نیستیم».


وی افزود: اما خداوند در قبال آنها چکار کرد؟ بر اساس آیه بعد، چند بلا و نکبت سر آنها ریخت: فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمُ الطُّوفانَ‏ وَ الْجَرادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ آیاتٍ مُفَصَّلاتٍ فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً مُجْرِمین‏؛ پس بر آنان طوفان و ملخ و کَنَه ریز و غوک‌ها و خون را به صورت نشانه‏‌هایى آشکار فرستادیم و باز سرکشى کردند و گروهى بدکار بودند.» در چنین شرایطی بود که نزد موسای نبی آمدند و گفتند: «یا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّکَ بِما عَهِدَ عِنْدَکَ لَئِنْ کَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَک‏؛ «اى موسى، پروردگارت را به عهدى که نزد تو دارد براى ما بخوان، اگر این عذاب را از ما برطرف کنى حتماً به تو ایمان خواهیم آورد


قرائتی این آیات را پاسخی به وهابیونی دانست که توسل را شرک می‌دانند و در این باره گفت: وهابی‌ها توسل را شرک می‌دانند؛ یاحسین و یا ابوالفضل را شرک می‌دانند. یهودیانی که بالاترین درجه لجبازی را داشتند و به موسی علیه‌‏السلام می‌گفتند هزار تا معجزه بیاوری، ایمان نخواهیم آورد، وقتی گیر کردند، گفتند یا مُوسَى ادْعُ لَنا؛ یا موسی در حق ما دعا کن، این آیه پاسخ خوبی برای وهابیونی است که می‌گویند توسل غلط است.




نظرات کاربران