رونمایی از بزرگترین قرآن خطی جهان در موزه حرم رضوی رونمایی از بزرگترین قرآن خطی جهان در موزه حرم رضوی رونمایی از بزرگترین قرآن خطی جهان در موزه حرم رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رونمایی از بزرگترین قرآن خطی جهان در موزه حرم رضوی رونمایی از بزرگترین قرآن خطی جهان در موزه حرم رضوی رونمایی از بزرگترین قرآن خطی جهان در موزه حرم رضوی رونمایی از بزرگترین قرآن خطی جهان در موزه حرم رضوی رونمایی از بزرگترین قرآن خطی جهان در موزه حرم رضوی

رونمایی از بزرگترین قرآن خطی جهان در موزه حرم رضوی

همزمازمان با پنجاه و سومین سه‌شنبه‌ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز رضوی مراسم رونمایی از «بزرگترین قرآن خطی جهان، موجود در گنجینه رضوی» به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از آستان نیوز، در پنجاه و سومین برنامه سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی مراسم رونمایی از بزرگترین قرآن خطی جهان از طریق فضای مجازی و در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به نشانی museum.razavi.ir با حضور جمعی از فعالان فرهنگی به‌صورت آنلاین برگزار شد.


در گنجینه رضوی ۶۵ برگ از قرآن فوق‎العاده نفیس به خط «بایسنغر میرزا» نگه‎داری می‎شود که حاوی آیاتی از ۵۳ سوره قرآن کریم است. قرآن «بایسنغر میرزا» دارای ۶۵ ورق است که در قرن ۹ ق به خط محقق جلی ۷ سطری توسط بایسنغرمیرزا (-۸۳۷ق) بر روی کاغذ خان بالغ ایرانی کتابت شده است.


تعداد بسیار اندکی از این قرآن با عظمت، در سایر نقاط فرهنگی ایران و جهان از جمله در کتابخانه کاخ گلستان، موزه ملی ایران، کتابخانه ملی ملک و قطعاتی از این قرآن در مجموعه آقای سودآور (هیوستون)، موزه «رضا عباسی»، کتابخانه ملی ایران، موزه «متروپولیتن»، مجموعه «ناصر خلیلی»، مجموعه‎های خصوصی «جنوا» در ایتالیا، گالری «آهان» لندن نگهداری می‌شود. برخی از نفایس موجود در گنجینه رضوی قرآن‎های به دستخط منسوب به ائمه معصومین(ع) به خط کوفی بر روی پوست است.


همچنین آثاری از هنرمندان و خوشنویسان برجسته اسلامی، مانند «عثمان بن حسین وراق»، «یاقوت مستعصمی»، «عبدالله طباخ»، «علاءالدین تبریزی»، «روزبهان شیرازی»، «بایسنغرمیرزا»، «ابراهیم سلطان»، «علیرضا عباسی»، «محمدابراهیم قمی»، «احمد نیریزی»، «محمدهاشم لؤلؤی اصفهانی»، «وصال شیرازی» و سایر خوشنویسان معروف ایرانی در گنجینه رضوی وجود دارد که هر یک بیانگر گوشه‌ای از تاریخ کتابت و نشانگر دوره‎ای از هنر اسلامی است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران