شب شهادت شهید مدرس قدس سره، حضور در منزل وی شب شهادت شهید مدرس قدس سره، حضور در منزل وی شب شهادت شهید مدرس قدس سره، حضور در منزل وی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شب شهادت شهید مدرس قدس سره، حضور در منزل وی شب شهادت شهید مدرس قدس سره، حضور در منزل وی شب شهادت شهید مدرس قدس سره، حضور در منزل وی شب شهادت شهید مدرس قدس سره، حضور در منزل وی شب شهادت شهید مدرس قدس سره، حضور در منزل وی

شب شهادت شهید مدرس قدس سره، حضور در منزل وی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بازدید از خانه موزه شهید مدرس اظهار داشت: صراحت لهجه شهید مدرّس به این خاطر بود که به هیچ کس وامدار نبود.

درآستانه شب شهادت آیت الله سیدحسن مدرس، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از خانه موزه شهید مدرس واقع در یکی از محلات قدیمی تهران بازدید و به روح این آزاد مرد ادای احترام کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سرپرست حجاج ایرانی در بازدید از بخش های مختلف این خانه موزه ، در گفتگو با دست اندرکاران این مرکز فرهنگی دینی ، احیای خانه شهید مدرس پس از هفت دهه از شهادت این عالم مجاهد را یک نمونه  از احیای میراث الهی - تاریخی شهر توصیف کرد.


گفتنی است خانه آیت‌الله مدرس، دشمن سرسخت رضا‌ خان در چهارراه سرچشمه پایتخت، قرار گرفته است. این خانه به سبک خانه‌های قاجاری ساخته شده است و کامل‌ترین معماری را در بین بناهای هم‌شکل خود دارد. خانه موزه مدرس در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


برپایه این گزارش، حجت اسلام والمسلمین نواب در بازدید از این مجموعه تاریخی، با اشاره به اینکه دربین شخصیت هایی که امام خمینی(قدس سره) در سخنرانی‌هایشان نام برده‌اند، شهید مدرّس آن استاد بزرگ حوزه علمیه از جایگاه ویژه‌ای برخورداراست، اظهار داشت: امام امت تاکید داشتند زندگی آن شهید بزرگوار باید در ابعاد گوناگون تبیین شده و الگو قرار گیرد.


نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت با بیان اینکه شهید مدرس در دورانی زندگی می کرد که بدخواهان و ناآگاهان تبلیغ می کردند روحانیت باید به کنج مساجد ومدارس رفته وبه بیان مسائل شرعی اکتفا کند و کاری با سیاست و اجتماع نداشته باشد، تصریح کرد: این شهید ساده زیست و زندگی اش به دور از تجمل بود و این ویژگی مورد توجه امام خمینی(ره) نیز قرار گرفته است.


وی با بیان ویژگی‌های شهید مدرس، افزود: امام امت می فرمود: «منزل این شهید یک منزل محقر از حیث ساختمان و زندگی اش یک زندگی مادون عادی بود ، پوشیدن لباس کرباس توسط ایشان زبانزد بود، کرباسی که در ایران تهیه میشد.


وی ادامه داد: امام خمینی (ع) شهید مدرس را بعنوان نمونه‌ای معرفی می‌نماید که در مقابل استبداد و استعمار ایستاد و درصحنه‌های گوناگون اجتماعی و سیاسی حضوری فعال و مؤثر داشت و درعین حال به مقامات معنوی هم دست یافت.


آیت الله سید حسن مدرس که یک روحانی سیاستمدار بود در سال ۱۲۴۹ در شهرستان زواره از توابع استان اصفهان به دنیا آمد و از سن کودکی تا دوران جوانی در روستای اسفه شهرضا زندگی و در همان ایام نیز همسر اختیار کرد و وی تحصیلاتش در رشته علوم اسلامی را در شهرهای اصفهان، سامرا و نجف ادامه داد.


آیت الله مدرس یکی از مخالفین اصلی رضاخان بود و ۱۷ سال نیز نماینده ی مجلس بود. پس از پایان دوره مجلس و منقضی شدن مصونیت قضائی وی به عنوان نماینده مجلس، رضاخان در شانزدهم مهر ۱۳۰۷ دستور دستگیری اش را صادر کرد. مدرس به دامغان و مشهد و سپس، خواف تبعید شد و هفت سال در این شهر زیر نظر مأموران بود تا در بیست و دوم مهر ماه ۱۳۱۶ به کاشمر انتقال یافت ودر شب دهم آذر ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ (قمری) به دستور رضا شاه کشته شد.


قبر مخفی شهید مدرس را پس از شهریور ۱۳۲۰ و خروج رضا خان از ایران، اهالی محل آشکار کردند. آرامگاه وی در شهر کاشمر واقع است.


 




نظرات کاربران