کرونا و نماز عید در کشورهای عربی کرونا و نماز عید در کشورهای عربی کرونا و نماز عید در کشورهای عربی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کرونا و نماز عید در کشورهای عربی کرونا و نماز عید در کشورهای عربی کرونا و نماز عید در کشورهای عربی کرونا و نماز عید در کشورهای عربی کرونا و نماز عید در کشورهای عربی

کرونا و نماز عید در کشورهای عربی

دارالفتواها و علمای کشورهای عربی در حوزه خلیج فارس و جهان اسلام به دلیل شیوع ویروس کرونا برپایی نماز عید در خانه ها را جایز دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، خلیج اونلاین نوشت: دارالفتواها و هیئت های علمای بزرگ در خلیج فارس و جهان اسلام ادای نماز عید فطر در خانه ها را به دلیل شیوع ویروس کرونا جایز دانستند.


 


با نزدیک شدن به عید فطر و با توجه به ممنوعیت برپایی نماز در مساجد و میدان های عمومی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، پرسش های مختلفی درباره امکان ادای نماز عید فطر در خانه وجود دارد.


 


فتواهای کشورهای حوزه خلیج فارس


وزارت اوقاف کویت با انتشار فتوایی اعلام کرد: درصورتی که به خاطر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برپایی نماز در مساجد وجود نداشته باشد، برپایی نماز عید فطر در منزل جایز است.


 


این وزارتخانه اعلام کرد: نمازگزار مختار است که نماز خود را به تنهایی ادا کند و یا اگر بخواهد می تواند نماز را به جماعت به همراه اعضای خانواده اش برپا کند.


 


در امارات نیز شورای فتوای شرعی در پاسخ به این پرسش که حکم نماز عید در خانه ها پشت امام جماعت مسجد یا رادیو یا تلویزیون یا از طریق شبکه های اجتماعی چیست؟، اعلام کرد: مردم می توانند نماز عید را به صورت جماعت یا فرادی  و بدون خطبه در خانه هایشان برپا کنند.


 


این شورا اعلام کرد: اصل در نماز عید این است که به صورت جماعت برپا شود، اما علمای اسلامی توافق کردند که ادای نماز در خانه ها هنگام وجود مانع و از دست دادن توان جایز است.


 


«عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ» رئیس هیئت علمای بزرگ عربستان، اعلام کرد: درصورت ادامه این وضعیت برپایی نماز در مساجد امکان ندارد و جایز است نماز عید در خانه ها و بدون خطبه خوانده شود.


 


در همین حال، شیخ «کهلان الخروصی» معاون مفتی کل عمان اعلام کرد: ادای نماز عید در خانه ها جایز است و علمای اسلام از مذاهب اسلامی مختلف بر این مسئله تاکید دارند.


 


الخروصی تاکید کرد: نماز عید از پنج نماز فریضه واجب تر نیست، به همین دلیل اگر مانع برای رفتن به مساجد وجود داشته باشد، می توان نماز را در خانه به جماعت برپا کرد.


 


معاون مفتی اعظم عمان خواندن خطبه نماز عید را مجاز دانست و اعلام کرد: این کار در خانه ها نیز تجویز می شود، حتی اگر تنها به ستایش خداوند و دعا برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و کلمه شهادتین محدود باشد. اگرچه نماز بدون خطبه نیز صحیح است، اما اولی حفظ خواندن خطبه است.


 


هیئت علمای بزرگ در الازهر شریف به ریاست «احمد الطیب» شیخ الازهر، ادای نماز عید در منازل و بدون خطبه به دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا جایز است.


 


هیئت الازهر در بیانیه ای اعلام کرد: شرط خطبه در نماز عید لازم نیست. بنابراین هر فردی می تواند با اعضای خانواده اش نماز عید را بدون خطبه بخواند.


 


دکتر «خالد حنفی» معاون دبیرکل شورای فتوای اروپا و رئیس کمیته فتوا در آلمان بر ضرورت پایبندی به تصمیم مسئولان و سازمان های بهداشتی درباره ممنوعیت تجمع ها تاکید کرد.


 


شرایط کنونی در سراسر جهان باعث شده است تا مسئولان کشورهای مختلف برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت تجمع و تردد روی بیاورند، به همین دلیل مساجد و مراکز اسلامی در جهان تعطیل شدند و مسلمانان جهان شرایط استثنایی را در ماه مبارک رمضان به خصوص برای برپایی نماز عید می گذرانند.


| شناسه مطلب: 100508




نماز عید فطر



مطالب مرتبط

نظرات کاربران