حجاج «آشنایی با تاریخ اسلام» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «آشنایی با تاریخ اسلام» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «آشنایی با تاریخ اسلام» را آنلاین مطالعه کنند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجاج «آشنایی با تاریخ اسلام» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «آشنایی با تاریخ اسلام» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «آشنایی با تاریخ اسلام» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «آشنایی با تاریخ اسلام» را آنلاین مطالعه کنند حجاج «آشنایی با تاریخ اسلام» را آنلاین مطالعه کنند

حجاج «آشنایی با تاریخ اسلام» را آنلاین مطالعه کنند

کتاب آشنایی با تاریخ اسلام از جمله کتاب‌هایی است که می‌تواند دانایی تاریخی را افزایش داده و سبب پیوند درست با تاریخ اسلام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، هر علمی بنا بر فوائدی که دارد دارای اهمیت است. علم تاریخ نیز در خود فوائدی دارد که ما را به خواندن آن سفارش کرده‌اند. علت این امر این است که مطالعه تاریخ ما را به گذشته باز می‌گرداند تا کارهای مردمی را که از این جهان رفته اند، ببینیم و سخن کسانی را که امروز خاموشند، بشنویم و از آنها درس عبرت بیاموزیم.


تاریخ تجربه زندگی انسان است که در طول زمان گسترش یافته است. تجربه یکی از مفاهیم کلیدی تاریخ بشمار می‌آید و چون همه انسان‌ها در این تجربه شریک هستند، باعث می‌شود در بسیاری از نسل ها ادامه یابد. همچنین با مطالعه تاریخ با علل شکست و پیروزی ملت‌ها و اقوام آشنا شده و از آنها درس عبرت می‌گیریم.


 اما شناخت تاریخ اسلام یکی از مهم ترین کارهاست با شناخت درست تاریخ اسلام می‌توان به آثار و فواید فراوانی دست یافت؛ مثل: شناخت حقانیت اسلام، شناخت آیات قرآن و مراحل مختلف نزول آنها، شناخت مراحل حرکت پیامبر برای به اجرا درآوردن آیین اسلام و بر قراری حکومت اسلامی، شناخت روش های مختلف تبلیغی و تربیتی پیامبر(ص)، شناخت اوصاف و خصوصیات فردی و اخلاقی رسول خدا(ص)، شناخت پیروزی ها و شکست ها و بررسی حرکت های سیاسی و نظامی رسول خدا(ص)، شناخت احکام شرعی و مراحل و چگونگی وجوب و مشروعیت آنها، شناخت ریشه های عقیدتی اسلام در سیره و لغت و... .


کتاب آشنایی با تاریخ اسلام نوشته سید علی میرشریفی که انتشارات مؤسسه فرهنگی و هنری مشعر منتشر کرده، از کتابهایی است که دانایی تاریخی را افزایش داده، سبب پیوند درست انسان با تاریخ اسلام می شود.


ساختار کتاب


کتاب «آشنایی با تاریخ اسلام» در سه بخش تنظیم شده است: دوران قبل از بعثت، دوران بعد از بعثت و دوران پس از هجرت.


بخش اول: در این بخش با عنوان «دوران قبل از بعثت» مطالبی همچون ولادت رسول خدا، دوران شیرخوارگی، خاطرات صحرا، بازگشت به آغوش مادر، سفر شام، جنگ‌های فجار و ... بررسی شده است.


بخش دوم: عنوان این بخش«دوران بعد از بعثت» است و در این در بخش چهار درس  موضوعات بعثت، نقد و بررسی حدیث عایشه، تاریخ بعثت، امیر المؤمنین پیشگام در اسلام، اسلام جعفربن ابی الطالب، دعوت خویشاوندان و ... توضیح داده شده است.


بخش سوم: عنوان آن «دوران پس از هجرت» است و در آن در چهار درس مطالب یثرب؛ سرای هجرت، هجرت امیرالمؤمنین(ع)، ورود به یثرب، پی‌ریزی بزرگ‌ترین تمدن بشر، مشخصات مسجد پیامبر(ص)، سرافرازی امیر المؤمنین(ع)، پیمان برادری و ... به چشم می خورد.


ویژگی‌های اثر


کتاب «آشنایی با تاریخ اسلام» چند ویژگی ممتاز دارد:


اول: در این کتاب تاریخ اسلام به صورت مختصر و مفید معرفی شده است.


دوم: همچنین متقن و دارای منبع بودن این کتاب آن را ارزشمند ساخته است.


سوم: آموزشی بودن و تقسیم شدن مطالب این کتاب به تفکیک درس‌ها از ویژگی‌های دیگر این کتاب محسوب می‌شود. این امر باعث می‌شود خواننده آن بتواند به صورت منظم مطالب را پیگیری کند.


برشی از کتاب


در صفحه 151 کتاب این مطالب آمده است:


امیرالمؤمنین علی(ع) به دستور رسول خدا در مکه ماند و اعلام کرد هر کس نزد محمد(ص) امانتی دارد بیاید بگیرد. پس از سه شبانه روز توقف در مکه و سپردن امانتها به صاحبانشان همراه فاطمه دختر رسول خدا، فاطمه بنت اسد مادر خود، فاطمه دختر زبیر بن عبدالمطلب، سوده همسر رسول خدا و ام کلثوم دختر آن حضرت از راه ذی طوی رهسپار یثرب گردید. به روایت شیخ طوسی در امالی گفته شده است که جاسوسان قریش از هجرت دسته جمعی علی آگاه شدند و به تعقیب آنان پرداختند. در منطقه ضجنان به کاروان على(ع) رسیدند و از او خواستند کاروان را به مکه باز گرداند.


حضرت قهرمانانه به دفاع برخاست و قریشیان را سخت تهدید کرد و فرمود: هر کس می خواهد بدنش قطعه قطعه و خونش ریخته شود نزدیک بیاید! قریشیان چون با این پاسخ کوبنده روبرو شدند از درگیری با علی (ع) خودداری کرده به مکه بازگشتند. علی(ع) که نوجوانی بیست و سه ساله بود، زنان را سوار بر مرکب کرد و خود پیاده راه پیمود و به لحاظ طولانی بودن مسافت پاهای وی به سختی مجروح و از آنها خون جاری شد. او همراه کاروان کوچک خود شب ها راه می رفت و روزها پنهان می شد تا سرانجام روز پانزدهم ربیع الاول به دهکده قبا رسید.


کتاب آشنایی با تاریخ اسلام 251 صفحه دارد و آن را انتشارات مشعر به چاپ رسانده است. علاقه‌مندان برای خرید این کتاب می‌توانند به مؤسسه فرهنگی هنری مشعر به آدرس: تهران، خیابان آزادی، تقاطع رودکی، سازمان حج و زیارت، طبقه چهارم، دفتر مؤسسه فرهنگی هنری مشعر مراجعه نمایند.


 


برای مشاهده متن کامل کتاب در کتابخانه بزرگ دیجیتالی حج، اینجا را کلیک کنید.


| شناسه مطلب: 100576




کتاب تاریخ اسلام



مطالب مرتبط

نظرات کاربران