تحلیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس تحلیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس تحلیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تحلیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس تحلیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس تحلیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس تحلیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس تحلیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس

تحلیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس، گفت: این سخنان استراتژی مبارزاتی جهان اسلام و ملت فلسطین را در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی ترسیم کرد و توسعه جهاد و مقاومت حداکثری ملت فلسطین با اتحاد ساکنان کرانه باختری و نوار غزه تا تحقق برگزاری همه‌پرسی عادلانه با حضور همه فلسطینیان به خوبی بیان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز جهانی قدس به بیان هفت توصیه درباره ادامه جهاد بزرگ و مقدس کنونی پرداختند و فرمودند: «اصلی‌ترین توصیه، تداوم مبارزه و گسترش عرصه جهاد در همه سرزمین‌های فلسطینی است و بی‌گمان ویروس صهیونیسم دیری نمی‌پاید و به همت و ایمان و غیرت جوانان، از این منطقه ریشه‌کن و ازاله خواهد شد.»


از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی بر راهکار رفراندوم با حضور همه فلسطینیان از ادیان و اقوام مختلف به عنوان هفتمین توصیه تأکید کردند که می‌توان از این طریق به تصویر روشنی از راهبرد مردم‌سالار و حق‌مدارانه جمهوری اسلامی ایران درباره مسئله فلسطین دست یافت؛ «مقاومت حداکثری تا برگزاری همه‌پرسی».


حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره بیانات رهبر معظم انقلاب به ویژه تأکید بر گسترش عرصه مبارزه و مقاومت به همه سرزمین‌های فلسطینی گفت: بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس، استراتژی مبارزاتی جهان اسلام و ملت فلسطین را در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی ترسیم کرد. محورهای مهمی در این سخنان وجود داشت که اصلی‌ترین آن تعریف یک سازوکار کاملاً راهبردی برای تقابل با رژیم صهیونیستی بود.


وی افزود:‌ در طول سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی، آمریکا و رژیم‌های مرتجع عربی تلاش کردند بین ساکنان نوار غزه و کرانه باختری شکاف ایجاد کنند و زمینه سازش را بین کرانه باختری و رژیم صهیونیستی فراهم کنند تا ساکنان نوار غزه که صاحب رویکردی انقلابی هستند در انزوا قرار گیرند. لذا این طرح موجب شد که ساکنان کرانه باختری به ناظران بی‌تفاوتی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی تبدیل شوند و بیشتر فشارها متوجه ساکنان نوار غزه شود. به همین دلیل کشتارهای بیشتری در سطح نوار غزه انجام ‌شد و بیشتر بار مبارزه بر دوش این منطقه بود.


ضرورت تغییر در شکل مبارزه علیه اسرائیل


هانی‌زاده اظهار کرد: به همین دلیل باید تغییری در شرایط مبارزه شکل گیرد و جبهه قدرتمندی با شرکت ساکنان کرانه باختری در کنار نوار غزه ایجاد شود؛ این یک حرکت راهبردی است. در واقع بی‌تفاوت بودن بخشی از جامعه فلسطینی شرایط را برای ساکنان نوار غزه دشوارتر و اجرای طرح‌های آمریکایی ـ عبری ـ عربی را تسهیل می‌کند.


این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: بنابراین این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب طرح بسیار تأثیرگذار و مهمی خواهد بود و اگر این دو منطقه کنار هم به عنوان یک ملت و جبهه واحد قرار و مقاومت کنند رژیم صهیونیستی از درون دچار افول و فروپاشی خواهد شد. در واقع مقام معظم رهبری با شناخت دقیقی که از حوزه جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی اراضی اشغالی دارند، این موضوع و طرح راهبردی را مطرح کردند که البته نقش مؤثری در به نتیجه رسیدن مبارزات ملت فلسطین علیه صهیونیست‌ها خواهد داشت.


هانی‌زاده بیان کرد: نکته مهم دیگر در بیانات ایشان، سازش‌کاری رژیم‌های مرتجع عربی بود که می‌تواند به تضعیف مبارزات ۷۲ ساله ملت فلسطین منجر شود. اکنون شاهدیم که این رژیم‌ها در تلاش برای برقراری رابطه و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند؛ این امر می‌تواند دستاوردهای مبارزاتی ملت فلسطین را از بین ببرد.


وی یادآور شد: بنابراین می‌توان گفت بیانات رهبر معظم انقلاب مشتمل بر مجموعه‌ای از پیشنهادها و راهکارهای عملی برای تقابل با رژیم صهیونیستی بود و در عین حال ایشان به شدت از بی‌توجهی و سکوت جامعه جهانی و سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در برابر کشتار ملت فلسطین و تشدید تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی انتقاد کردند.


همه‌پرسی؛ راه حلی مبتنی بر اصول دموکراتیک و بشردوستانه


هانی‌زاده درباره اهمیت طرح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برگزاری همه‌پرسی با حضور همه فلسطینیان گفت: این پیشنهاد که رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش آن را مطرح کردند و در سخنرانی روز جهانی قدس نیز مجددا بر آن تأکید فرمودند یک راه حل مبتنی بر اصول دموکراتیک، بشردوستانه و مقبول جهانی است.


این کارشناس مسائل منطقه ابراز کرد: اغلب اتفاقات پیچیده‌ای که در صد سال گذشته در جهان رخ داده با برگزاری رفراندوم زیر نظر سازمان ملل حل شده است و مسئله فلسطین نیز، که ابعاد منطقه‌ای، جهانی، اسلامی و عربی دارد، فقط از رهگذر برگزاری یک رفراندوم عادلانه با حضور همه ساکنان اراضی اشغالی اعم مسلمان، یهودی و مسیحی حل می‌شود.


وی در پایان تصریح کرد: در واقع این راهکار آخرین راه حل بحران ۷۲ ساله منطقه و فلسطین و مبتنی بر اصول منطقی، عقلانی و اخلاقی است و سازمان ملل باید در این باره اقدامات لازم را انجام دهد. لذا مقاومت تا زمانی که رژیم صهیونیستی به این راه حل تن نداده باید با شدت بیشتری ادامه یابد تا رژیم صهیونیستی مجبور به پذیرش برگزاری رفراندوم شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران