همایش مجازی «بقیع» برگزار می‌شود

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با اشاره برپایی هم‌اندیشی «بقیع، نگین تراث اسلامی» با حضور اندیشمندان کشورهای اسلامی در فضای مجازی، گفت: در این همایش آثار منفی تخریب بقیع در وحدت اسلامی بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: هشتم شوال همزمان با سالروز تخریب قبرستان بقیع است که به این مناسبت ستاد اربعین و پژوهشکده حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری برای زنده نگه داشتن بقیع به عنوان تاریخ و هویت اسلامی، هم‌اندیشی «بقیع،نگین تراث اسلامی» را طراحی و اجرایی کردند.


وی با بیان اینکه همایش بقیع به دو زبان فارسی و عربی در فضای مجازی برپا می‌شود، افزود: علاوه بر ائمه اطهار (ع) و صحابه و شهدای جنگ احد، بزرگانی از اهل تسنن نیز در این قبرستان مدفون هستند. بر همین اساس، تمام مسلمانان چه شیعه و چه سنی، معتقدند که بقیع به عنوان هویت تاریخ و فرهنگ اسلامی باید حفظ شود.


حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به مشارکت کشورهای مختلف در هم‌اندیشی بقیع، درباره موضوعات برگزاری هم‌اندیشی بقیع خاطرنشان کرد: این همایش شنبه ۱۰ خردادماه با موضوعاتی همچون میراث مشترک مسلمانان در بقیع، ضرورت پاسداشت و یادبود بزرگان اسلام در بقیع، حافظه تصویری بقیع در میراث فرهنگی و همچنین آثار منفی تخریب بقیع در وحدت اسلامی در بستر فضای مجازی با حضور اندیشمندان کشورهای مختلف از جمله پاکستان، الجزایر، عراق و ایران برگزار می‌شود.


وی با بیان اینکه مطالب ارائه شده در هم‌اندیشی بقیع در قالب مقاله نیز ارائه خواهد شد، افزود: رئیس پژوهشکده حج و زیارت در این هم‌اندیشی درباره اقدامات و آثار مکتوبی که برای زنده نگه داشتن یاد بقیع و صیانت از آن شده است، مطالبی ارائه می‌دهد و از نخستین آثار مجموعه بقیع تولید شده در این پژوهشکده رونمایی خواهد شد. سایر فرهیختگان و اندیشمندان نیز برای حفظ این مکان مهم و ارزشمند راهکارهای خود را بیان می‌کنند.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه تخریب بقیع از نظر مذاهب اسلامی محکوم است، گفت: برخی با بیان مطالبی در زمینه تخریب قبرستان بقیع، سعی در خدشه‌دار کردن وحدت شیعه و سنی و ایجاد تفرقه داشته و دارند و گاهی این حرکت را به شیعیان و گاهی آن را به اهل تسنن نسبت می‌دهند. اما همواره شیعه و سنی این اقدام ناشایست و قبیح را محکوم کرده و نسبت به آن واکنش منفی نشان داده‌اند.


وی با بیان اینکه در هم‌اندیشی بقیع به وحدت بیشتر مسلمانان نیز تأکید می‌شود، تصریح کرد: شیعه و سنی بارها گفته‌اند که مخالف تخریب بقیع به عنوان فرهنگ اسلام هستند و اگر جلوی افراد و گروه‌های افراطی گرفته نشود، روند و اقدامات آن‌ها ادامه می‌یابد. همانطور که القاعده، داعش و طالبان و ... شکل گرفتند و در کشورهای مختلف همچون افغانستان و عراق و سوریه سعی در تخریب آثار و هویت اسلامی داشتند.


هم‌اندیشی «بقیع، نگین تراث اسلامی» شنبه ۱۰ خرداد (۷ شوال/ ۳۰ می) با حضور نخبگان علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران