رونمایی از قرآن ۹۰۰ ساله ای که حضرت امام(ره) آن را وقف کردند

مدیر نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و اسناد آستان قدس رضوی گفت: قرآن ۹۰۰ ساله ای که توسط حضرت امام خمینی (ره) در مرداد ماه ۱۳۶۳ وقف موزه های آستان قدس شد مربوط به دوره سلجوقیان و معروف به قرآن راوندی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دکتر علی سوزنچی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین بیان داشت: به مناسبت فرارسیدن ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، در مراسم این هفته سه شنبه های فرهنگی آستان قدس، از قرآن بسیار نفیسی که توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی، وقف آستان قدس رضوی شده است؛ رونمایی خواهد شد.


وی افزود: این مصحف شریف مربوط به دوره سلجوقیان و معروف به قرآن راوندی بوده و بسیار نفیس و باارزش است. عمر آن بیش از ۹۰۰ سال است که در مرداد ماه ۱۳۶۳ توسط حضرت امام(ره) وقف سازمان کتابخانه ها و موزه های آستان قدس شد.


وی اظهار کرد: این قرآن در سال ۵۸۶ هجری قمری توسط احمد بن محمد بن علی راوندی از هنرمندان عصر سلجوقی، به رشته تحریر درآمده و توسط خواهرزاده وی نجم‌الدین محمد بن علی بن سلیمان مؤلف کتاب معروف «راحة الصدور» به  شکل بسیار زیبایی تذهیب شده است.


وی با اشاره به این نکته که این موقوفه دارای خصایص نسخه شناسی بدیع از نظر خط و آرایه های هنری است و برای محققین و پژوهشگران بسیار ارزشمند است، مطرح کرد: خط این قرآن نسخ کهن و ۱۳ سطری است و به شیوه ابن بواب که از خوشنویسان معروف عصر خود بوده نگارش شده است.         


وی ادامه داد: تعداد اوراق ۲۱۶ برگ وقطع آنها ۴۱*۳۲ است که به قطع سلطانی معروف است. کاتب نسخه به لحاظ ترکیب بندی برای زیباسازی فضای هنری از "مد" به طور دقیق و مناسب بهره برده است و در تمامی آیات حرف آخر را به صورت مرسل و کشیده کتابت نموده تا باعث ایجاد فضای باز و صفحه آرایی دلنشین برای مخاطب گردد.


دکتر سوزنچی در خصوص دیگر ویژگی های قرآنی که توسط بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران به مرکز موزه ها و کتابخانه های آستان قدس رضوی اهدا شده است، گفت: فواصل سطوح وسیع و چشم نواز در نظر گرفته شده است. از نظر صعود و نزول، واژه ها محکم و ایستایی خود را به لحاظ ساختاری حفظ کرده اند. در شیوه اعراب و ایجا و نقطه گذاری حروف و کلمات، نقطه ها نزدیک به کلمه و به صورت شیب دار کتابت و با زاویه و شیب کلمه هماهنگ شده است.


وی با بیان وجود موقوفه دیگری از حضرت امام خمینی(ره) در یکی دیگر از کتابخانه های آستان قدس رضوی تصریح کرد: نامه ای از حضرت امام در دفتر یادبود کتابخانه وزیری یزد موجود است که مربوط به دوران جوانی آن حضرت و سالها پیش از شروع قیام علیه حکومت ستمشاهی نگارش شده است. این نامه با شور و حرارت ویژه انقلابی نگاشته شده و به وضوح افکار ضد استعماری امام خمینی(ره) در آن آشکار است.


| شناسه مطلب: 100697




قرآن امام خمینی



نظرات کاربران