حجت الاسلام والمسلمین نواب:

معنویت و اخلاق، از ویژگی های مکتب امام خمینی است

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با گرامیداشت فرارسیدن سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، از معنویت و اخلاق بعنوان ویژگی های بارز شخصیت امام خمینی (قدس سره) نام برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که امروز در مراسم تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری سخن میگفت با بیان اینکه توصیه دوم مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب معنویت و اخلاق است، اظهار داشت: معنویت و اخلاق اساس بعثت خاتم پیامبران است و این دو ویژگی در شخصیت امام خمینی (رض) به صورت بارز نمود داشت.


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به حالات امام خمینی در مناجات و نجواهای شبانه با خداوند متعال به نقل از حاج احمد آقا، فرزند ایشان اشاره کرد و گفت: امام به سخنان مدح آگین  آیت الله مشکینی و مرحوم فخرالدین حجازی که با ائمه جماعت آن دوران و نمایندگان دوره اول مجلس شورای اسلامی به خدمت ایشان رسیده بودند، واکنش نشان داد و با وجودی که    آیت الله مشکینی واقعیت را بیان کرد از وی خواست که چنین مطالبی را بیان نکند.


سرپرست حجاج ایرانی متڋکر شد: مقام معظم رهبری می فرمایند: امام پیشوای ماست،  سخن، راه، فکر و نفس امام زنده است وباید به امام چنین نگاهی داشت و همه باید از ایشان درس بگیریم.


وی با اشاره به اینکه معنویت در وجود امام امت موج می زد، تاکید کرد: مقام معظم رهبری  می فرمایند: معنویت ، عقلانیت و عدالت ابعاد اصلی مکتب امام خمینی است و این سه ویژگی در بالاترین سطح بعنوان اصول برنامه های  امام راحل بوده است.



وی با اشاره به اینکه عبد الهی بودن از دیگر ویژگی های امام امت است، اظهار داشت: امام در تمام امور فروع را فدای اصول می کرد و به کارهای اصولی می پرداخت و وقت خود را صرف کارهای فرعی نمی کرد.


نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با ذکر نمونه هایی از فروع و اصول در زندگی انسان تصریح کرد: نباید فرع به جای اصل بنشیند و مهم آن است که انسان اصول را انجام دهد و خود را درگیر فروع ننماید .


وی به وقت شناسی امام خمینی اشاره کرد و گفت: امام امت می فرمود: نظم فکری از آثار نظم در رفتار است و اگر انسان رفتار خود را منظم کند فکرش هم منظم خواهد شد.


نماینده ولی فقیه با بیان اینکه مدیریت زمان مورد توجه امام راحل بود، افزود: امام بر   انجام دادن کارهایی که برای شان اصل بود تاکید داشت چرا که منظم بود.


سرپرست حجاج ایرانی ادب دینی امام را یادآور شد و بااشاره به آیه 29 سوره فتح " وَالَّذِینَ  مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ" افزود: قرآن می فرماید: در مقابل کفار بایستید و امام نیز از مردم می خواست که عزم خود را جزم کنند و محکم در مقابل آمریکا بایستند.


وی افزود: امام از استکبار جهانی به ام الفساد یاد می کند و آنچه را که امام آن روزمی دید امروز در طول سال های بعد از امام در رفتار آمریکا مشاهده می کنیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به کشته شدن یک مرد سیاهپوست غیرمسلح در بازداشت پلیس آمریکا گفت: این فرد سیاه پوست چه گناهی کرده بود که اینگونه در ملاء عام و درمقابل کسانی که از حقوق بشر دم می زنند و خود را مدافع بلا منازع و قیم بشر می دانند کشته می شود درحالیکه مظلومانه فریاد می زند در حال خفه شدن است و به التماس های او توجهی نمی شود.


وی به تحریم های آمریکا علیه ایران اسلامی ، ایجاد ممانعت برای رشد فرزندان این مرز و بوم، محرومیت های مردم فلسطین و همچنین بمباران مردم یمن و دیگر مناطق توسط ایادی آمریکا اشاره کرد و افزود: امام امت این روزها را می دید و برای همین می فرمود که آمریکا شیطان بزرگ است.


نماینده ولی فقیه با بیان اینکه امام خود را خدمتگزار مردم و نه رهبرمردم می دانست ، اظهار داشت: امام رهبر خود را نوجوان 13 ساله ای می دانست که نارنجک به کمر خود بست و به زیر تانک دشمن بعثی رفت.


وی به زهد و ساده زیستی امام راحل اشاره کرد و گفت: امام املاکی را که از پدرشان در خمین به ارث رسیده بود دراختیار بنیاد مسکن گذاشت تا برای بی خانمان ها، سرپناه بسازند، منزل شان درقم نیز همانند نجف کوچک بود و در جماران هم خانه کوچکی اجاره کرده بودند.


وی با اشاره به اینکه امام به زرق و برق های دنیا بی توجه بود، گفت: ایشان به سلامتی ، ورزش ، آراستگی ظاهر و بهداشت تن و.. توجه داشت و سعی می کرد هر چیزی در جای خود قرار بگیرد.


وی با اشاره به اینکه ترس در وجود امام راهی نداشت، از شجاعت بعنوان یکی دیگر از ویژگی های بارزایشان یاد کرد و گفت: حتی زمانی که نیروهای دژخیم رژیم در حال انتقال ایشان به تهران بودند امام به آنها دلداری می داد که نترسید درحالیکه آنها چند نفر و مسلح بودند و امام تنها بود.


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین به علاقمندی امام امت به هنر وهنرمندان اشاره کرد و گفت: اگرانسان به وصیت نامه الهی- سیاسی امام بنگرد خط خوش، دقت و نبود قلم خوردگی در نوشتار را متوجه می شود که نشاندهنده فکر آزاد حاکم بر برنامه است.


وی با اشاره به نمونه ای از رفتار امام در مواجهه با آثار هنری تصریح کرد: امام از هنر و هنرمندان هم تقدیر می کرد و خود نیز شعر می سرود.


نماینده ولی فقیه در پایان سخنان خود ازسالگرد ارتحال امام امت و 15 خرداد و تخریب قبور ائمه معصومین در بقیع بعنوان مناسبت های این هفته نام برد و با برشمرن نمونه هایی از تخریب قبور و قبه بارگاه اصحاب پیامبر در مدینه، حضرت خدیجه در مکه و یا  حضرت حوا در جده و  عبدالله بن عباس در طائف توسط وهابیون اظهار داشت: گروهک داعش نیز که دنباله رو این تفکرافراطی است برخی بارگاهها را در عراق و سوریه تخریب کرد و در این اواخر هم تلاش نمود که قبر ابراهیم بن مالک اشتر را در نزدیکی سامرا تخریب کند که با جوانمردی رزمندگان شیعه عراق ناکام ماند.


برپایه این گزارش، در پایان مراسم تواصی به حق رونمایی از ماکت حرم مطهر ائمه بقیع  (علیهم السلام) و بیت الاحزان حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور حجت الاسلام والمسلمین نواب و آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد.


نخستین ماکت تجسمی مقبره‌های مطهرائمه بقیع و بیت الاحزان حضرت فاطمه الزهرا که در ایام تخریب حرم ائمه معصومین در بقیع رو نمایی شد در مدت شش ماه به همت مهندس حمید صفاری نیا و با همکاری حجت الاسلام سعید سلیمی ساخته شده و مورد تایید کارشناسان و واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت در قم قرار گرفته است.


به گفته سازنده ، این ماکت حدود 14 کیلو وزن دارد و در ساخت آن از انواع مواد پلیمری، فلز و چوب استفاده شده است.


گفتنی است قبور ائمه معصومین در بقیع در هشتم شوال 1344 ه. ق (31 فروردین ماه 1305 ه. ش) توسط وهابیون تخریب شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران