هم‌اندیشی تخصصی بررسی زیارت بقیع از دیدگاه اهل سنت برگزار شد

با حضور شماری از علمای شیعه و اهل‌سنت، نشست تخصصی زیارت بقیع از دیدگاه اهل‌سنت به همت پژوهشکده حج و زیارت به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب حرم‌های مطهر ائمه علیهم السلام در بقیع، وبینار تخصصی زیارت بقیع از دیدگاه اهل‌سنت به همت دفتر پژوهشکده حج و زیارت خراسان رضوی و همکاری مدیریت آموزش و اهل‌سنت بعثه مقام معظم رهبری با حضور آیت‌الله یوسفی غروی پژوهشگر و استاد سطح عالی حوزه، آخوند عبدالحی میرزاعلی، امام جمعه اهل سنت شهرستان آق قلا، آخوند عبدالجلیل فرهمند، محقق و مدرس حوزه علمیه اهل‌سنت شهرستان کلاله برگزار شد.


در ابتدای این نشست آیت‌الله یوسفی غروی پیرامون تاریخچه بقیع و ساخت مراقد ائمه و صحابه و توجه اهل‌سنت در قرون مختلف به زیارت بقیع به تفصیل مطالبی را ایراد کرد و همچنین به معرفی زیارت نامه‌هایی که از طرف اهل‌سنت در خصوص بقیع نگاشته شده، پرداخت.


در ادامه آخوند عبدالحی میرزا علی، امام جمعه اهل‌سنت آق قلا، دیدگاه اهل‌سنت نسبت به بقیع و ائمه اهل‌بیت علیهم‌السلام را بیان کرد و با اشاره به آیات و روایاتی در این زمینه تاکید کرد که اندیشمندان حنفی هرگونه بی‌حرمتی و توهین از جمله تخریب این قبرستان را رفتاری بدون مبانی علمی دانسته که مخالف سیره و اعتقادات تمام مسلمانان است.


وی در ادامه توجه اهل‌سنت به اهل بیت علیهم‌السلام و مراقد ایشان در هر جای عالم را از معتقدات احناف دانست.


سخنران پایانی این نشست آخوند عبدالجلیل فرهمند، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات و روایاتی در زمینه اهل قبور جهت تذکر مرگ و قیامت این نصوص را به طریق اولی در خصوص زیارت بقیع وارد دانست.


وی همچنین با اشاره به اینکه در این قطعه تاریخی برخی از اهل‌بیت و فرزندان ایشان و صحابه آرمیده‌اند، بیان کرد: از دیدگاه اهل سنت احترام قبور ایشان براساس مبانی فقهی و کلامی واجب و تخریب بقیع و اهانت به قبور ائمه بقیع توسط وهابیت کاری شنیع و مخالف سیره سلف است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران