بررسی وضعیت حج آینده در شورای عالی حج

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه به برگزاری حج آینده باقیمانده ولی همچنان موضع عربستان رسما اعلام نشده است، اظهار داشت: برای بررسی وضعیت حج پیش رو درخواست شده است که جلسه شورای عالی حج تشکیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت تشکیل شد، آقای علی رضا رشیدیان افزود: در جلسه شورای عالی حج احتمالات و سناریوهای مختلف درباره حج آینده مطرح خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه امور اجرایی حج از جمله ثبت نام  و معاینات زائران وسازماندهی کاروان ها طبق روال گذشته پیگیری شده است، گفت: عربستان حتی اگرظرف روزهای آینده اعلام کند برای پذیرش زائران مشکلی ندارد آمادگی برای اعزام حجاج به سرزمین وحی در داخل کشور وجود دارد.  


در این جلسه آقایان اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت و دکتر سیدعلی مرعشی سرپرست مرکز پزشکی حج و زیارت از روند اقدامات صورت گرفته در حوزه های اجرایی و پزشکی حج گزارش دادند.


سرپرست مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: با استفاده از کارشناسان خبره وزارت بهداشت  دستورالعمل های بهداشتی  برای بخش های مختلف تهیه شده است.


در ادامه این جلسه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه به همت گروه فقه پژوهشکده حج و زیارت، در حضور اعضای استفتائات دفاتر مراجع عظام تقلید مسائل نو پدیده در حج با شرایط خاص در قالب 14 سوال استفتاء شده است ، گفت: این سوالات برای دفتر مقام معظم رهبری هم ارسال شده است تا زائران بتوانند از فتوا و نظرمرجع تقلید خود مطلع شوند.


وی تاکید کرد: در صورت اعلام رسمی موضع عربستان، مجموعه حج و زیارت با ستاد ملی مبارزه با کرونا، در موضوع حج آینده اقدام خواهد کرد. 


در پایان این جلسه آقای محمد آزاد سرپرست معاونت امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در خصوص وضعیت شیوع کرونا در شهرهای زیارتی عراق وسوریه و     پیگیری های صورت گرفته برای تهیه پروتکل های بهداشتی  در حوزه اعزام زائران کشورمان و پذیرش زائران خارجی گزارش داد.


وی گفت: این پروتکل ها از طریق وزارت امور خارجه کشورمان در اختیارطرف های عراقی و سوری قرارخواهد گرفت تا در شرایط فروکش کردن کرونا با موافقت طرف های مقابل اعزام زائران مجددا از سرگرفته شود. 


بر پایه این گزارش، درآغاز این جلسه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به دلاورمردی ها و خدمات حضرت حمزه در کنار پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و سالگرد وفات حضرت عبدالعظم حسنی (ع) را تسلیت گفت.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان داستان دو غزوه احد و حمراء الاسد تصریح کرد:  جنگ احد به مسلمانان آموخت که نتیجه اطاعت از رهبری موفقیت و پیروزی و سرپیچی از او شکست است.


وی تاکید کرد: در سالهای پس از پیروزی انقلاب بارها شاهد بودیم درحالیکه دشمن توهم حمله را تشدید می کرد یاران امام امت و مقام معظم رهبری  یکپارچه به صحنه آمدند و با تاسی از یاران پیامبر درغزوه حمره الاسد، در مقابل فشارها می ایستادند و دشمن را از تصمیم توطئه علیه ایران اسلامی پشیمان می کردند.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران