وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون‌های مساجد شبکه‌ای به وسعت تمام ایران است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون‌های مساجد شبکه‌ای به وسعت تمام ایران است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون‌های مساجد شبکه‌ای به وسعت تمام ایران است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون‌های مساجد شبکه‌ای به وسعت تمام ایران است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون‌های مساجد شبکه‌ای به وسعت تمام ایران است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون‌های مساجد شبکه‌ای به وسعت تمام ایران است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون‌های مساجد شبکه‌ای به وسعت تمام ایران است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون‌های مساجد شبکه‌ای به وسعت تمام ایران است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کانون‌های مساجد شبکه‌ای به وسعت تمام ایران است

صالحی با تشریح سه طعمی که با فعالیت کانون‌های مساجد چشیده می‌شود، گفت: رویداد ملی فهما جشنواره نیست هدف شناسایی استعدادها و استانداردسازی فعالیت‌ها و جمع‌آوری اطلاعات از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از شبستان، سید عباس صالحی در آیین تجلیل از منتخبان نخستین دوره رویداد ملی فهما که روز سه شنبه(20 خردادماه) برگزار شد، گفت: جریان فردگرایی، بی پناهی و فضایی که دنیای مدرن ایجاد کرده به دلیل اقتباسی که از آن کرده ایم، می تواند در فضای جامعه ما سریع تر گسترش یابد. در این میان مسجد با همراهی کانون های فرهنگی هنری می تواند پناهگاه باشد.


صالحی تصریح کرد: برداشت ما این است که کانون های فرهنگی هنری مساجد دارای سه طعم هستند که با هم ترکیب شده اند؛ طعم اول مردم که خالص و بی تکلف هستند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: مردم از دل کانون های مساجد برخاسته اند و همانند رود روان و زلالی و فاقد بروکراسی ساختارها که دایره فعالیت شان را محدود می کند، هستند.


وی با بیان اینکه دینداری دومین طعم کانون های مساجد است، گفت: این مجموعه در مسجد به عنوان پایگاه اصلی و اساسی هویت دینی فعالیت می کند که بوی دین می دهد و طعم سوم کانون های فرهنگی هنری مساجد این است که در شبکه وسیع و بزرگ ایران فعالیت دارند.


وی با بیان اینکه در کانون های فرهنگی هنری مساجد با شبکه ای روبرو هستیم که نقطه به نقطه عناصر، نیروها و زمان فعالیت هر مجموعه ای را مشخص کرده است، گفت: امروز با نتایج اولین دوره رویداد ملی فهما باید در ادامه روند فعالیت کانون ها و در نوسازی این مجموعه دو زاویه را دنبال کنیم که فهما می تواند بسترساز آن باشد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کارکرد درونی و کارکرد بیرونی را از ویژگی های کانون های فرهنگی هنری مساجد برشمرد و تصریح کرد: در محور کارکرد درونی شبکه سازی موضوع مهمی است چراکه از طریق شبکه سازی می توان فعالیت های طبقه بندی شده این مجموعه در اقصی نقاط کشور را به هم متصل و استفاده از تجارب هم را ممکن کرد.


صالحی در ادامه ابراز کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند فعالیت ها در حوزه های فرهنگی، تربیتی، کودکان و نوجوانان، ایثار، شهادت، اربعین، فرهنگ و اقتصاد را با شتاب بیشتر ارایه کنند.


وی تاکید کرد: اینکه جوان یا نوجوانی در شهر یا روستایی در کانون های فرهنگی هنری مساجد مشغول به فعالیت است، کانون های مساجد بتوانند با او ارتباط بگیرند و بعد از آنکه آن نوجوان و یا جوان به شهر دیگری رفت، هیچ ارتباط دیگری با کانون برقرار نکند و به حال خود رها شود، نباید باشد بلکه شبکه سازی تنها به معنای شبکه سازی کانون ها نیست بلکه باید شبکه سازی در کانون های مساجد به معنای شبکه سازی انسانی مدنظر قرار بگیرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نکته دوم در محور درونی سازی کانون های مساجد را بحث غنی سازی و ارتقای کیفیت و فرم دانست و تصریح کرد: این به این معنا است که فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد از استانداردهای لازم برخوردار باشد.


وی به موضوع الگوسازی در کانون های مساجد اشاره کرد و گفت: لازم است مجموعه های موفق تر در این زمینه به دیگر مجموعه های میانی کمک کنند و 25 هزار کانون در انجام فعالیت ها با هم مشارکت داشته باشند.


وی با بیان اینکه رویداد ملی فهما به معنای برگزاری یک جشنواره نیست، خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این رویداد شناسایی استعدادها و استانداردسازی فعالیت ها و جمع آوری اطلاعات از کانون های فرهنگی هنری مساجد است.


وی با اشاره به کارکرد بیرونی کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: برخی وقتی در مورد کانون های مساجد صحبت می کنند، تصویر درستی از این مجموعه ندارند یا این مجموعه را نمی شناسند و برخی هم بد می شناسند، این موجب اختلال ارتباطی می شود؛ بنابراین لازم است یک تصویرسازی صحیح از این مجموعه ارائه شود البته تصویرسازی به معنای اغراق نیست بلکه به این معناست که بدون اغراق و دروغ تصویر واقعی از این مجموعه فعالیت ها را ارایه دهیم تا بدفهمی و کج فهمی ها کاهش یابند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر می خواهیم 25 هزار کانون فرهنگی هنری به 80 هزار کانون افزایش یابد و دو میلیون مخاطب به چهل میلیون مخاطب تبدیل شود، لازمه اش تصویرساز درست از فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد است و بدون شک رویداد ملی فهما در تصویرسازی واقعی از این مجموعه نقش مهمی می تواند داشته باشد.


وی بر لزوم توجه به محور خلاقیت دینی تاکید و خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که در کانون های فرهنگی هنری مساجد باید مورد توجه قرار گیرد، این است که سرعت جذب و نیز عوامل موفقیت شان چه بوده است و این تجارب به دیگر کانون ها نیز منتقل شود.




نظرات کاربران