ضرورت پیوند حج و ولایت ضرورت پیوند حج و ولایت ضرورت پیوند حج و ولایت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضرورت پیوند حج و ولایت ضرورت پیوند حج و ولایت ضرورت پیوند حج و ولایت ضرورت پیوند حج و ولایت ضرورت پیوند حج و ولایت

ضرورت پیوند حج و ولایت

حجت الاسلام والمسلمین مظفری گفت: کعبه خانه‌ای است که از ابتدای خلقت عالم برای بشر ساخته شده و برپادارنده زندگی مادی و معنوی انسان‌ها است، و این مقام فوق العاده مهمی است که خدای متعال برای کعبه قائل است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی مظفری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی حج با بیان این که مسأله حج از اهم تکالیف الهی است، گفت: آیات متعددی از قرآن مجید درباره حج نازل شده که در امتداد مسئولیت یا تداوم مسئولیت حضرت ابراهیم خلیل(ع) است و آن هم در تداوم مسئولیت همه انبیاء سلف و گذشته است.


حجت الاسلام والمسلمین مظفری ادامه داد: کعبه خانه‌ای است که از ابتدای خلقت عالم برای بشر ساخته شده، «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمینَ»(آل عمران 96) و برپادارنده زندگی مادی و معنوی انسان‌ها است، و این مقام فوق العاده مهمی است که خدای متعال برای کعبه قائل است.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که خداوند کعبه را مقوم و تکیه گاه همه مردم می‌داند، بیان داشت: یعنی این که خانه کعبه برای مسلمان‌ها به تنهایی نیست و برای همه فرق و ادیان ها است که این امر نشان دهنده اهمیت و عظمت حج است.


وی پیوند حج و ولایت را امری مهم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: حج از آغاز در خدمت ولایت بوده است، یعنی این خانه در خدمت پیامبران الهی، در خدمت آدم، در خدمت ابراهیم، در خدمت پیامبر اسلام و در خدمت امام زمان است و هیچ گاه حج از ولایت جدا نیست.


حجت الاسلام والمسلمین مظفری در ادامه به سخنی از امام محمدباقر(ع) اشاره کرد که فرمودند: «مردم وظیفه‌شان این نیست که بیایند و طواف کنند و برگردند، بلکه وظیفه‌شان این است که قبل از مکه بیایند و نصرت خود را بر ما عرضه بدارند، یعنی اطاعت خود را نسبت به دستورالعمل‌های ما به ما ارائه کنند، پیوند خودشان را با ولایت محکم و استوار کنند».


وی اظهار داشت: در روایات داریم که کعبه مانند امام است و امام هم مانند کعبه؛ باید رفت خدمت امام و از امام بهره گرفت و کعبه و مراسم حج مقدمه‌ای برای این کار است.


حجت الاسلام والمسلمین مظفری با بیان این که در جای جای مراسم حج همچون منا، عرفات، مشعر، طواف، سعی، نماز و جاهای دیگر مسأله ولایت متبلور است، گفت: همه این ها نمادی از ولایت، رهبری و امامت است.


به گفته وی، مسأله حج با رهبری و ولایت پیوند عمیقی دارد و همین است که دشمنان سعی کرده‌اند از ابتدا تا به امروز حج را از محتوا خالی کرده و اجازه ندهند که مسلمانان به معنا و محتوای واقعی حج توجه لازم را داشته باشند.


حجت الاسلام والمسلمین مظفری تصریح کرد: وقتی که حج کنگره و تشکیلاتی با این اهمیت و عظمت است، برکات آن نیز مانند برکات امامت و ولایت است، چون حج در خدمت ولایت و امامت است، همانگونه که معتقدیم همه چیز و همه الطاف الهی و تفضلات پروردگار عالم از طریق امام به مردم ارسال شده و می‌رسد و امام واسطه فیض، وسیله دفع بلا و وسیله نجات جامعه انسانی است، کعبه هم همین است و آثار و برکاتی که امام برای جامعه دارد، کعبه هم به شکلی همان آثار و برکات را دارد.


وی با بیان این که همه عبادات ما تکراری است و در تکرار اثرگذار خواهد بود، ادامه داد: اما حج عبادتی تکراری نیست و شاید انجام آن یک بار در عمر آدمی صورت بگیرد، ولی همین یک مرتبه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و در زندگی فردی و اجتماعی انسان را نجات داده و گذشته‌ فرد را پاک و آینده‌اش را بیمه کند.


حجت الاسلام والمسلمین مظفری در پایان بیان داشت: گردانندگان حج باید با تمام وجود امنیت و سلامت زوار و حجاج بیت‌الله الحرام را تأمین کنند تا کشورها بتوانند با اطمینان خاطر و صد در صد حجاج خود را به این سفر معنوی و عظیم اعزام کنند و احتمال اینکه مشکلاتی برای مسلمانان پیش آید، نباشد و جوانب امر به طور کامل مهیا شود. در صورتی که خوف عقلایی و نظر کارشناسان و مسئولان حج ایران و جهان اسلام از سفر به حج به هر علتی از جمله بیماری و ویروس مسری همانند کرونا وجود داشته باشد و کشور میزبان نتواند امنیت جانی و سلامت زائران را تامین نماید، استطاعت طریقی ایجاد نخواهد شد و زائران باید سفر خود را به سال بعد موکول کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران