حج در کلام صادق آل محمد(ع) حج در کلام صادق آل محمد(ع) حج در کلام صادق آل محمد(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج در کلام صادق آل محمد(ع) حج در کلام صادق آل محمد(ع) حج در کلام صادق آل محمد(ع) حج در کلام صادق آل محمد(ع) حج در کلام صادق آل محمد(ع)

حج در کلام صادق آل محمد(ع)

امام صادق(ع) در یک روایت به عملی اشاره کردند که ثوابش برتر از ۱۰ طواف خانه خداست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، با توجه به مسائل بهداشتی و شیوع ویروس کرونا در جهان، چه مسئولان حج جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران مصلحت در اعزام زائران به حج بدانند و چه به خاطر سلامت جان حجاج، امسال حج برگزار نشود، باید مفاهیم حج مورد دقت نظر قرار گیرد.


حج و زیارت بیت اللَّه الحرام و انجام مناسک آن از شعائر اسلام‌ و یکی از ارکان پنج گانه ای است که اسلام بر آنها نهاده شده است. حج از ضروریات دین به شمار می رود و آیات و روایات فراوانی درباره آن از اهل بیت (ع) به ما رسیده است.
زیارت خانه حق، همراه با انجام مناسک ملکوتی و اعمال عاشقانه ای که دستور پروردگار مهربان بدرقه آن است و انبیای الهی و امامان معصوم بر بزرگداشت تمام واقعیاتش تأکید داشتند، در کنار دلی مملوّ از معرفت و خلوص و همّتی عالی و شوقی وافر، از ارکان اسلام و از اصول مسائل الهی و از شعائر عرشی و خلاصه از بزرگترین و با منفعت ترین برنامه هایی است که انسان مستطیع نسبت به آن مکلّف و مسؤول است. گردهمایی عظیمی که قدرت و توان حلّ مشکلات دنیای اسلام را در همه زمینه ها دارد. 
برنامه بسیار مهمی که می تواند صفوف مسلمانان را بهم پیوند داده و از این نیروی عظیمِ پراکنده، دست واحدی برای جهان اسلام واسلحه کوبنده ای علیه دشمنان دین بوجود بیاورد.


در ادامه به مناسبت شهادت امام صادق(ع) 40 حدیث نورانی درباره حج و مناسک از آن بزرگوار در پی می آید.


 


1.اسحاق بن عمار می‌گوید: امام صادق(ع) فرمود: «ای اسحاق، هرکس این خانه (کعبه) را یک بار طواف کند خداوند برای او هزار حسنه می‌نویسد و هزار سیئه از او محو می‌کند و هزار درجه او را بالا می‌برد و هزار درخت برای او در بهشت می‌کارد و ثواب آزاد کردن هزار بنده برایش می‌نویسد، تا به ملتزم می‌رسد. هشت در بهشت را برای او می‌گشاید سپس به او می‌فرماید از هر کدام از آنها که خواستی وارد شو؛ 


اسحاق می‌گوید به امام(ع)‌ گفتم: فدایت شوم. همه اینها برای کسی است که طواف می‌کند؟ فرمود: بله، آیا به تو خبر ندهم از چیزی که از این هم با فضیلت‌تر است؟ عرض کردم: بله.


فرمود: هر کس حاجتی برای برادر مؤمنش برآورده کند، خداوند برای او [ثواب ] طوافی و طوافی و طوافی می‌نویسد. [حضرت همین طور شمرد] تا به 10 طواف رسید؛


2.رکن یمانی دری است از درهای بهشت که از روزی که گشوده شده هرگز بسته نشده است.


3.حرمت مسجد به خاطر کعبه و حرمت حرم به خاطر مسجدالحرام است و احرام به خاطر حرمت حرم واجب شد.


4.هنگامی که خداوند به ابراهیم (ع) امر کرد که حج انجام دهد ، ابراهیم در حالی که اسماعیل همراه او بود ، حج گذارد. 5.ابراهیم و اسماعیل روی شتر سرخی حج گزاردند و جبرئیل هم با انها بود تا اینکه به حرم رسیدند، جبرئیل به ابراهیم گفت ای ابراهیم فرود آیید و غسل کنید پیش از آنکه وارد حرم شوید. پس آنها هم فرود امدند و غسل کردند.


6.هنگامی که می خواهید وارد حرم شوید ، از گیاه اذخر (گیاهی خوشبو) بجوید و ام فروه را نیز به این کار سفارش کرد.


7.سزاوار نیست که خانه های مکه در داشته باشند تا حاجی بتواند وارد خانه های مکه شود و مناسک خود را انجام دهد و نخستین کسی که برای خانه های مکه در گذاشت معاویه بود.


8.علی (ع) اجاره دادن برای خانه های مکه را مکروه دانسته و استشهاد به آیه " سواء العاکف فیه و الباد " کرده است.


9.آدم نخستین کسی بود که شالوده خانه کعبه را نهاد و آن را ساخت و نخستین کسی بود که پوشش پشمین بر آن پوشانید و نخستین کسی بود که به سوی آن حج گزارد.


10.هر کس هفت مرتبه گرد این خانه طواف نماید ، خداوند عز و جل شش هزار حسنه برای او می نویسد و شش هزار گناهش را می بخشد و شش هزار درجه او را بالا می برد.


11.خداوند عز و جل اطراف کعبه یکصد و بیست رحمت قرار داده که شصت رحمت آن مخصوص طواف کنندگان ، چهل رحمت برای نمازگزاران و بیست رحمت برای نگاه کنندگان به کعبه است.


12.در حالی که همراه با سایر مسلمانان گرداگرد خانه طواف می کنی ، با قلبت نیز همراه با فرشتگان در اطراف عرش طواف کن.


13.سخن گفتن و دعا خواندن در طواف اشکالی ندارد ، لیکن خواندن قرآن افضل است.


14.قدم برداشتن مسلمان برای رفع گرفتاری مسلمانی دیگر ، از هفتاد طواف مستحبی بیت الله الحرام برتر است.


15.حجر خانه اسماعیل است و در آن قبر هاجر و قبر اسماعیل قرار دارد.


16.اسماعیل بعد از او (ابراهیم) در سن یکصد و سی سالگی وفات یافت و در جوار مادرش در حجر دفن شد.


17.در حجر ، نزدیک رکن سوم (غربی) تنی چند از دختران اسماعیل دفن شده اند.


18. ابابصیر به نقل از امام جعفر صادق (ع) : هیچ قطعه زمینی نزد خداوند از محل سعی دوست داشتنی تر نیست ؛ زیرا خداوند هر سلطه گر و ستیزه جویی را در آن خوار و ذلیل می کند.


19. معاویة بن عمار به نقل از امام  جعفر صادق (ع): هیچ پرستشگاهی نزد خداوند تبارک و تعالی محبوبتر از مکان سعی نیست ؛ زیرا خداوند در این مکان هر ستمکار گردنکشی را حقیر و زبون می کند.


20.آنگاه که ابراهیم سعی می نمود ، ابلیس بر او در آمد ، جبرئیل ابراهیم را فرمان داد تا تندتر حرکند کند ، از ابلیس بگریزد و پس از آن هروله در سعی سنت شد.


21.زیارت قبر پیامبر خدا (ص) و زیارت قبور شهدا و زیارت قبور منور امام حسین (ع) برابر است با یک حج مقبول که زائر همراه رسول الله (ص) بجای آورد.


22. هرکس سه بار حجّ به جا آورد ، هرگز به فقر گرفتار نیاید.


23. ندیده‏ ام که چیزى همانند مداومت بر زیارت این خانه چنان سریع توانگرى آورد و فقر را بزداید .


24.عبد الرحمن بن کثیر : با امام صادق (ع) به حجّ رفتم . هنگام عبور از راهى آن حضرت بر فراز کوهى رفت و از آن بالا به مردم نگریست و فرمود چه بسیار است هیاهو و چه اندک اند حاجیان !


25.مردم امام خود را گم مى‏ کنند ، ولى آن حضرت در موسم حجّ حاضر مى‏ شود و مردم را مى ‏بیند امّا آنها او را نمى‏ بینند .


26. هر کس در حال احرام بمیرد ، خداوند او را لبّیک گویان برانگیزد


27. معاویة بن عمار گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم روز حج اکبر چه روزی است؟ حضرت فرمود: روز حج اکبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است.


28.حاجی و عمره گزار مهمان خدایند. اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ می گوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را می پذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن می کند و در برابر هر درهمی که خرج کرده اند، یک میلیون درهم به آنان می پردازد.


29. حج دوگونه است: حجی برای خدا و حجی برای خلق، هر کس برای خدا حج گزارد، پاداشش آنست که خدا که وی را به بهشت درآورد و هر کس برای مردم حج گزارد، پاداش وی روز قیامت برعهده مردم خواهد بود.


30. از امام صادق (ع) سئوال شد: چرا روزه ایام تشریق «11 - 12 - 13 ذی حجة » نامطلوب است. حضرت فرمود: زیرا مردم، زائران خدا و مهمان وی هستند. و شایسته نیست که مهمان در نزد میزبان و کسی که به دیدارش رفته روزه بگیرد.


31. هیچ راهی از راههای خدا برتر از حج نیست مگر اینکه مردی شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد کند تا شهید گردد.


32. خدای عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد که هیچ چیز به حرمت آن نرسد.


کتابش که فرمان او و نور اوست و خانه اش که آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جایی غیر آن از هیچ کس پذیرفته نیست و عترت پیامبر شما.


33. عبدالله بن سنان گوید به امام صادق (ع) گفتم:


بفرمایید منظور از آیه «و من دخله کان امنا» چیست؟ کعبه مورد نظر است یا حرم؟ فرمود: هر کس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هرکس از مؤمنین بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حیوان وحشی و درنده و پرنده ای که داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذیت تا از آن بیرون رود.


34. خداوند تبارک و تعالی در پیرامون کعبه صدو بیست بخش رحمت دارد، شصت قسمت آن برای طواف کنندگان چهل قسمت برای نمازگزاران و بیست قسمت برای ناظران کعبه است.


35. مستحب است که 360 طواف به تعداد روزهای ایام سال بجای آوری، اگر نتوانستی هر قدر که ممکن شد طواف کن.


36. هر کس با حاجی دیدار کند و با او مصافحه نماید گویا بر حجرالاسود دست کشیده است.


37. کسی که به حج می رود خدا ضامن اوست ، اگر او را زنده نگه دارد، به اهل و عیالش می رساند، و اگر او را بمیراند وارد بهشت می کند.


38. هر آبادی نشین مؤمنی که در عرفه وقوف کند، خدا همه مؤمنان آن آبادی را بیامرزد، و هر شخص مؤمنی از یک خانواده در عرفه وقوف کند، خدا مؤمنان آن خانواده را بیامرزد.


39. هرکس یک درهم در حج خرج کند، برایش بهتر از یک هزار درهم است که به حق خرج کند.


40.خداوند، به چیزی بهتر از خموشی و راه رفتن به سوی خانه اوعبادت نشده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران