طرح پژوهشی عربستان درباره قرآن‌های صدر اسلام

مرکز نسخ خطی و احیای میراث اسلامی دانشگاه «ام‌القری» در عربستان در طرحی پژوهشی، ابعاد و ویژگی‌های مختلف نسخ خطی قرآن‌های صدر اسلام را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، روزنامه «البدع» نوشت: در این طرح قرآن‌های خطی صدر اسلام در زمان پیامبر اکرم(ص) و خلفای راشدین از جنبه‌های هنری از جمله خطوط و نقش‌ونگارهای عربی، خط حجازی و ویژگی‌های تاریخی مورد بررسی قرار گرفت.


گروهی از کارشناسان و پژوهشگران دانشگاهای عربستان و تعدادی از کشورهای عربی به ریاست «عدنان بن‌محمد الشریف»، استاد تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه ام‌القری در انجام این کار پژوهشی همکاری داشتند و در این کار پنج قرآن خطی قدیمی موجود در پنج کتابخانه و دانشگاه جهانی در اروپا مورد استناد و پژوهش قرار گرفت.


این کار با هدف ارائه دیدگاهی کارشناسانه و جامع به منظور درک شیوه کتابت قرآن‌های صدر اسلام، تعیین دقیق تاریخ نسخه‌های قرآنی خطی نیمه اول قرن نخست هجری و با توجه به استانداردها و مطالعات زبا‌ن‌شناسانه، قرآنی و هنری انجام شد.


در پایان این پژوهش مهم‌ترین ویژگی‌های قرآن‌های صدر اسلام متأثر از خط عربی که خط حجازی خوانده می‌شود، اعلام شد و می‌توان گفت این تحقیق، به نوعی زمینه را برای مباحثه علمی با پژوهشگران غربی که به اصالت قرآن تردید دارند، فراهم کرده است.


| شناسه مطلب: 100906

نام منبع: ایکنا



عربستان قرآن



مطالب مرتبط

نظرات کاربران