نماز عبادی ترین و اعلی ترین جایگاه را در ارتباط قلبی بنده با خدا دارد نماز عبادی ترین و اعلی ترین جایگاه را در ارتباط قلبی بنده با خدا دارد نماز عبادی ترین و اعلی ترین جایگاه را در ارتباط قلبی بنده با خدا دارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماز عبادی ترین و اعلی ترین جایگاه را در ارتباط قلبی بنده با خدا دارد نماز عبادی ترین و اعلی ترین جایگاه را در ارتباط قلبی بنده با خدا دارد نماز عبادی ترین و اعلی ترین جایگاه را در ارتباط قلبی بنده با خدا دارد نماز عبادی ترین و اعلی ترین جایگاه را در ارتباط قلبی بنده با خدا دارد نماز عبادی ترین و اعلی ترین جایگاه را در ارتباط قلبی بنده با خدا دارد

نماز عبادی ترین و اعلی ترین جایگاه را در ارتباط قلبی بنده با خدا دارد

نماز، اولین شکل عبادتی است که در اسلام بدان امر و در قالب تکلیف ارائه شد؛ همچنین، نخستین فرع از فروع دین مقدس اسلام و عمود خیمه شریعت و معراج مومن است.

در جهان امروز لجام گسیختگی فرهنگی به طور فزاینده‌ای سلامت و امنیت اخلاقی بسیاری از جوامع را به خطر انداخته است و همه روزه شاهد طغیان و عصیان جریان ها و پدیده های مختلف نوظهور در بین نوجوانان و جوانان هستیم که شاکله قبح گناه را از هم گسیخته و عادی سازی مفاهیم غیرارزشی را رواج می دهد. خروج از این منجلاب و جلوگیری از سقوط جوانان در دره نیستی و فلاکت جز به راهبرد دیانت و ارزش نیست، ایدئولوژی صحیح به انسان هویت و شخصیت متعالی می دهد، مسیر هدایت دین اسلام کاملترین و بروز ترین مسیر هدایت ادیان الهی است. هدایتی که از یک طرف انسان و از طرف دیگر ذات اقدس باری تعالی را به یک نقطه اتصال و کسب جایگاه کمال رهنمون می سازد.


نماز عبادی ترین و اعلی ترین جایگاه را در ارتباط قلبی بنده با خداوند دارد، اولین شکل عبادتی که در اسلام بدان امر و در قالب تکلیف ارائه شد نماز است، نخستین فرع از فروع دین مقدس اسلام و عمود خیمه شریعت و معراج مومن است. این فریضه الهی در تمام ابعاد زندگی بندگان جریان دارد. ارتباط بندگان با خالق هستی در نماز جلوه نمایی می کند و ارتباطی شیرین که در موقعیت های گوناگون از جمله زیارت بر حلاوت توسل بندگان صالح خدا می افزاید. نماز به معنای پرستش، سجود بندگی و اطاعت خم شدن برای اظهار بندگی است . مفهوم نماز به معنای خدمت و بندگی، فرمانبرداری، سر فرود آوردن و تعظیم کردن به نشانه احترام و مهمترین سفارش انبیاست. نماز داروی نسیان و وسیله ذکر خداست رابطه معنوی مخلوق با خالق است.


فلسفه، فایده، آثار، شرایط، آداب و اوصاف نماز در آیات و روایات بسیار آمده است، لقمان  حکیم پسرش را به نماز توصیه می کند. حضرت عیسی نیز در گهواره فرمود: خدایم مرا به نماز و زکات سفارش کرده است، همچنین حضرت ابراهیم همسر و کودک خویش را در بیابان های داغ مکه آن هنگام که هیچ آب و گیاهی نداشت برای به پا داشتن نماز مسکن داد.                    خداوند می فرماید: از نماز و صبر کمک بگیرید تا بر مشکلات پیروز شوید. همچنین نماز به منزله پرچم نشانه مکتب اسلام است چنان که پیامبر(ص) فرمودند: نماز به منزله سر نسبت به تن است. در اهمیت نماز همین بس که حضرت علی(ع)  در جنگ صفین و امام حسین(ع) در ظهر عاشورا دست از جنگ کشیدند و به نماز ایستادند آنگاه که به حضرت علی(ع)  ایراد گرفتند که چه هنگام  نماز است ایشان فرمودند: ما برای همین می جنگیم که مردم اهل نماز باشند. 


رسول خدا (ص) فرمود:«از من نیست کسی که نماز را سبک بشمارد. به خدا قسم هر کس نماز واجبش را از اول وقت، به تأخیر بیندازد، در حوض کوثر نزد من نخواهد آمد و شفاعت من در  روز قیامت  نصیب او نمی گردد.»


خداوند در قرآن می فرماید:


 إِنَّ الصَّلَاةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَوْقُوتًا


«بی گمان نماز بر مؤمنان فرض و دارای اوقات معلوم و معین است»(نساء/103)


خداوند متعال می فرماید:( اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ)


« آنچه از کتاب به سوی تو وحی شده است بخوان و نماز را برپادار، که نماز از کار زشت و ناپسند باز می دارد و قطعاً یاد خدا بالاتر است و خدا می داند چه می کنید» (عنکبوت/45)


در آیه دیگری می فرماید:


( یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ‌)


«ای کسانی که ایمان آورده اید، از شکیبایی و نماز یاری جویید، زیرا خدا با شکیبایان است» (بقره/153)


از دیگر فضایل نماز اینکه اولین سوال روز حساب از انسان نماز است. اینکه آیا در برابر معبود خود به عبادت و خشوع پرداخته ای یا نه؟ 


 


منبع: کتاب نماز جمعه تالیف: حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر  




مطالب مرتبط

نظرات کاربران