اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است

اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است

آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود با بیان اینکه اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است، گفت: این نکته را باید مد نظر داشت که چله گیری اعراض از دنیاست نه اعراض از جامعه و خلق دنیا.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله  جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود که در مسجد روستای احمد آباد شهرستان دماوند برگزار شد با اشاره به قرار داشتن در ماه ذی القعده و ایام چله گیری بیان داشتند: از اول ذی القعده تا دهم ذی الحجّه اربعین موسای کلیم است؛ این ایام ایامی است که حضرت موسی کلیم الله به کوه طور رفت و چهل شب در آنجا به مناجات پرداخت و تورات بر او نازل شد. این ایام به اربعین کلیمی مشهور است اما این نکته را باید مد نظر داشت که چله گیری اعراض از دنیاست نه اعراض از جامعه و خلق دنیا.


ایشان ادامه دادند: طبق بیان قرآن کریم اکثر مومنین دچار شرک خفی می باشند؛ تعبیر «اول خدا، دوم فلان شخص» اشتباهی است که اکثر مردم به آن مبتلا هستند چراکه خدا اولی نیست که دومی داشته باشد بلکه همه امور از ابتدا تا انتها به دست خداست.


وی آثار سوء شرک خفیه را در هنگام مرگ انسان مومن یادآور شدند و ابراز داشتند: طبق روایات هر کس بگوید «لااله الا الله» قطعا به بهشت وارد خواهد شد اما مشرکانه فکر کردن و اندیشیدن به انسان اجازه نمی دهد تا در هنگام مرگ بگوید «لااله الا الله»؛ چرا که در هنگام مرگ زبان ما در اختیار ما نیست بلکه زبان ما در اختیار اعمال و ملکات ماست.


وی گفت : در هنگام مرگ رهبری اعضا بدن را ملکات انسان به عهده دارد نه اراده او؛ از این رو هر کسی موفق نمی شود در هنگام مرگ «لااله الا الله» بگوید،  تنها مومنین حقیقی که به توحید باور کامل دارند می توانند در هنگام مرگ نیز به توحید الهی شهادت دهند و این چله گیری، تمرین موحدانه به سر بردن در همه سال است برای آنکه توحید که اساس همه مسایل است جز ملکات انسان شود.


آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از فرمایشات خود با اشاره به اینکه روز بیست و سوم ذی القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) است اظهار داشتند: امام رضا (ع) در بیان لطیفی می فرماید همه ما محتاجیم! اما به هر کسی که احتیاج ما را رفع کند نیاز نداریم، فقیر به مستغنی محتاج نیست بلکه به غنی محتاج است؛ بشر فقیر است و فقیر کسی است که به چیزی نیاز دارد اما آن را ندارد، مستغنی محتاجی است که چیزی را که احتیاج دارد در اختیار دارد اما غنی موجودی است که اصلا نیاز ندارد؛ غنی یعنی بی نیاز و تنها ذات اقدس اله غنی مطلق است.


وی افزود: اینکه امام رضا(ع) فرمود با وجود آنکه می توانم قرآن را زودتر ختم کنم اما در سه روز ختم قرآن می کنم برای تامل در آیات آن و استخراج همین نکات لطیف است.


آیت الله جوادی آملی با بیان این نکته که «مدرسه فکری امام رضا(ع) مجتهد پرور بود» خاطرنشان کردند: در روایات ما هست که امام رضا(ع) دارای آنچنان مقام والایی است که هیچ کس در هیچ گوشه ای از دنیا خشنود نمی شود مگر به وساطت وجود مبارک امام رضا علیه السلام چراکه ایشان مجرای فیض رحمت و رفع مشکلات و حصول خشنودی افراد است.




نظرات کاربران