اهتمام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای برگزاری باشکوه اربعین

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به شور و اشتیاق فراوان دانشگاهیان کشور برای شرکت در این مراسم معنوی و حماسی، بر اهتمام همکاران این ستاد جهت برنامه ریزی و فراهم نمودن تسهیلات مناسب در برپایی هرچه با شکوهتر مراسم اربعین تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام مرتضی مطهری‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در جلسه این ستاد که با حضور مسئولان کمیته های فرهنگی اربعین ایران و عراق برگزار شد ضمن ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت های ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در مراسم اربعین حسینی در سالهای گذشته، به شور و اشتیاق فراوان دانشگاهیان کشور برای شرکت در این مراسم معنوی و حماسی اشاره و بر اهتمام همکاران ستاد جهت برنامه ریزی و فراهم نمودن تسهیلات مناسب در برپایی هرچه با شکوهتر مراسم اربعین تاکید کرد.


در این جلسه که راهکارهای افزایش سطح تعاملات و ارتباطات فرهنگی آموزشی و برنامه‌ریزی جهت حضور هرچه با شکوه‌تر دانشگاهیان در موسم اربعین بررسی شد وی به طرح بدرقه زائران دانشگاهی در پایانه مرزی شلمچه در مراسم اربعین سال گذشته با همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با هدف ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت اشاره کرد.


رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان همچنین آمادگی این ستاد را برای همکاری با سایر دستگاه‌های فرهنگی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ زیارت به ویژه در موسم اربعین اعلام کرد.


حجت الاسلام مطهری‌پور با اشاره به نقش مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و روسا و مدیران ارشد دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی و استادی در ساماندهی و مدیریت و ایجاد تسهیلات مناسب برای کاروان‌های اعزامی دانشگاهیان به موسم اربعین،  مساعدت و همکاری بیشتر این مجموعه‌ها را در سال جدید خواستار شد.


دراین جلسه همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با اشاره به نقش محوری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در مدیریت و سازماندهی اعزام دانشگاهیان به زیارت اربعین و تاثیرگذاری این حرکت عظیم فرهنگی در ارتقاء معنوی فضای دانشگاه ها، بر تهیه و تدوین پیوست فرهنگی و نظارت دقیق و مستمر بر برنامه‌های موسم اربعین با محوریت ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان تاکید کرد.


حجت الاسلام حسینی، عضو ستاد فرهنگی و نماینده تشکل‌های عراقی فعال در موسم اربعین نیز با اشاره به لزوم توجه به شأن و منزلت فرهیختگان دانشگاهی بر استفاده از ظرفیت بالای فرصت موسم اربعین در جهت ارتباط بین دانشگاهیان ایران و عراق و زمینه‌سازی برای تعاملات علمی فرهنگی و رفع شبهات در حوزه های سیاسی اجتماعی دو کشور تاکید کرد.


در ادامه این جلسه حجت الاسلام اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق با بیان برخی از مشترکات تاریخی و مذهبی ایران و عراق آمادگی خود را برای ایجاد زمینه های مناسب تعاملات علمی و فرهنگی بین دانشگاه‌های دو کشور اعلام کرد و تعامل و ارتباط سازنده میان مراکز علمی و فرهنگی و فرهیختگان دو کشور را در تقویت بنیان‌های علمی- اخلاقی دانشگاهیان موثر دانست و آن را زمینه‌ساز ارتقاء و پیشرفت علمی دو کشور توصیف کرد.


وی اظهار داشت: در صورت ادامه شیوع بیماری کرونا و احتمال وجود محدودیت‌ها در برگزاری مراسم اربعین امسال، مراکز فرهنگی برای برنامه‌ریزی‌های مناسب به منظور استفاده از ظرفیت فضای مجازی در تبیین نهضت حسینی و حفظ پویش جهانی اربعین آمادگی دارند گام‌های موثری بردارند.


ارائه خدمات مطلوب به زائران دانشگاهی در موسم اربعین حسینی، زمینه‌سازی برای ایجاد فرصت تعامل بین دانشگاه‌های ایران و عراق، ارتباط سازنده دانشگاهی و تعمیق و تداوم مناسبات علمی فرهنگی با تاکید بر اشتراکات تاریخی فرهنگی دو کشور با برگزاری سفرهای زیارتی دانشگاهیان در طول سال و در موسم اربعین از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه بود.


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دراین جلسه مقرر شد طرح‌ها و نظرات کارشناسی در موضوعات فوق پس از جمع‌بندی و ارائه راهکارهای عملی در جلسات بعد مطرح و بررسی شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران