سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست منتشر شد سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست منتشر شد سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست منتشر شد سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست منتشر شد سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست منتشر شد سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست منتشر شد سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست منتشر شد

سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست منتشر شد

با هدف زدودن غبار شبهات از احادیث و سیره نبوی کتاب "اخبار(مدنی) سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست هجری" منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب "اخبار (مدنی) سیره نبوی در صحیحین متون تاریخی سه قرن نخست هجری" به همت گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با تألیف حجت الاسلام والمسلمین «حسین مرادی نسب» و «محمدامین ایزانلو» منتشر شد.


این کتاب که در بهار ۹۹ و در ۳۳۴ صفحه منتشر شده است براساس دو کتاب حدیثی معتبر نزد اهل سنت (صحیح بخاری و صحیح مسلم) و متون تاریخی سه قرن نخست هجری پایه‌گذاری شده است.


در شرح این کتاب آمده است: صحیحین پس از قرآن، نزد اهل‌سنت از جایگاه رفیعی برخوردار و مورد توجه آنان است. در این دو کتاب حدیثی و منابع تاریخی اخباری درباره پیامبر اعظم (ص) است که با ساحت قدسی آن حضرت در تضاد است. برخی دیگر از مؤلفان از ذکر فضائل اهل‌بیت (ع)، به‌ویژه امیرالمؤمنین علی (ع) خودداری کرده و گزارش‌های خود را براساس انگیزه‌های تعصبی سیاسی و مذهبی آورده‌اند و بخشی از واقعیت‌های تاریخی مربوط به سیره نبوی (ص) را کتمان یا تحریف کرده یا گفته‌اند که برخی از سخنان پیامبر اعظم (ص) را فراموش کرده‌اند که می‌توان به حدیث غدیر اشاره کرد.


گاه در یکی از صحیحین، اخباری مانند حدیث ثقلین و حدیث کساء آمده است که در صحیح دیگر نیست. از این‌رو نمی‌توان به تمام اخبار در هریک از این متون اعتماد کرد و برای آنکه به سیره واقعی پیامبر اکرم (ص) دست یابیم، افزون بر منابع حدیثی، تاریخی و سیره‌ای، باید از آیات قرآن و علوم دیگر از جمله تفسیر، رجال، فقه، ادبیات و مانند آن بهره گرفت. دیگر آنکه اخبار را از جهت متن و سند براساس فرایندی علمی مورد بازبینی قرار داد تا واقعیات کتمان شده یا تحریف شده، نمایان گردد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران