رایزنی ها برای عزیمت زوار عتبات از مرز خسروی در حال انجام است

فرماندار قصرشیرین گفت: مرز خسروی هم اکنون برای تردد زوار عتبات عالیات باز است و متولیان امر و سازمان حج و زیارت در حال انجام رایزنی با طرف عراقی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، افشین رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسوولان جمهوری اسلامی ایران با طرف عراقی مذاکراتی را برای تامین امنیت زوار ایرانی در آن سوی مرز برای از سرگیری تردد از مرز بین المللی خسروی انجام داده اند و این مهم هم اکنون نیز در دست پیگیری است.
وی اظهار داشت: برای از سرگیری تردد زوار ایرنی عتبات عالیات از مرز خسروی بحث های امنیتی آن نیازمند همسو شدن طرف عراقی است چرا که مسوولان این کشور باید برقراری نظم و تامین امنیت جانی زوار ایرانی را تضمین کنند.
وی اظهار کرد: امید است که تا ماه محرم امسال این رایزنی ها نتیجه دهد و بخشی از زوار عتبات عالیات از مسیر مرز خسروی سازماندهی شوند.
فرماندار قصرشیرین گفت: تلاش بر این است که زوار منطقه ای خودمان را نیز از مسیر مرز خسروی به عتبات عالیات تردد دهیم.
رضایی افزود: با پیگیریهای نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی و تلاشهای مجموعه استانداری کرمانشاه و فرمانداری قصرشیرین با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به سرمایه گذاریهای انجام شده در این شهرستان و ایجاد امکانات اقامتی و رفاهی و وجود 14 هتل و مهمانپذیر با ظرفیت بیش از یک هزار و200 تخت با اقدامات انجام شده و با حمایتها و پیگیریهای صورت گرفته توانستیم برای حمایت از هتلداران و جلوگیری از ضررهای وارده به آنها بصورت کوتاه مدت استمهال وامهای هتلداران را بگیریم تا شرایطی فراهم شود که شاهد تردد دوباره زوار از این مرز باشیم.
وی گفت: امکانات رفاهی لازم برای حضور کاروانهای زایران عتبات عالیات در این شهرستان فراهم است و تردد زوار به عتبات عالیات در قالب کاروانهای زیرپوشش سازمان حج و زیارت انجام می شود.
مرز رسمی خسروی در هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی بر سر مسیر تردد زوار ایرانی در آنسوی مرز که به شهادت 14 و مجروح شدن 44 زایر ایرانی منجر و بسته شد.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده اند تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد تا منبع درآمدی برای مردم این شهرستان بوجود آید.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی)عراق و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی با داشتن بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه و گنجایش روزانه 10 هزار زایر و مسافر در20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع است.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه کشورمان به عتبات عالیات تا کربلای معلی300 کیلومتر فاصله دارد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران