پیشرفت ۶۵ درصدی صحن حضرت زینب پیشرفت ۶۵ درصدی صحن حضرت زینب پیشرفت ۶۵ درصدی صحن حضرت زینب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیشرفت ۶۵ درصدی صحن حضرت زینب پیشرفت ۶۵ درصدی صحن حضرت زینب پیشرفت ۶۵ درصدی صحن حضرت زینب پیشرفت ۶۵ درصدی صحن حضرت زینب پیشرفت ۶۵ درصدی صحن حضرت زینب

پیشرفت ۶۵ درصدی صحن حضرت زینب

رئیس سازمان توسعه روابط ایران و عراق گفت: گمانه‌زنی‌های مختلفی برای برگزاری اربعین ۹۹ داریم و موکب‌داران بر اساس ابلاغیه ستاد اربعین در حال تدارک کار هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از خبرگزاری مهر، حسن پلارک در گفت‌وگویی  در تشریح فعالیت کاروان‌های عتبات عالیات در عراق با توجه به شیوع کرونا و آمادگی برای برگزاری مراسم اربعین در ایام کرونا اظهار کرد: بعد از شیوع این بیماری در عراق اظهاراتی مبنی بر اینکه ایرانی‌ها عامل انتقال کرونا در عراق بودند، مطرح و جو سنگینی ایجاد شد و بیش از ۶۰۰ نیرویی که در پروژه‌های مختلف در عراق مشغول کار داشتیم تا اواسط فروردین کار  را ادامه دادند اما از این زمان به بعد جایگزینی دشوار شد و ۵۰ درصد کاهش نیرو داشتیم.
وی ادامه داد: به دلیل کرونا از اواخر اردیبهشت نتوانستیم نیروها را در عراق نگه داریم و در شرایط فعلی هم با ۱۰ درصد فعالیت در حال کار هستیم البته اخیراً توافق کردیم تا نیروهایی که در عراق مشغول شوند بعد از قرنطینه‌ای محدود به فعالیت بپردازند بنابراین به زودی  فعالیت  خود را با هماهنگی دولت عراق از سر می‌گیریم.
شیطنت‌ها بر روابط ایران و عراق تأثیری نداشت
رئیس سازمان توسعه روابط ایران و عراق درباره تأثیر این محدودیت‌ها بر روابط دولت‌های ایران و عراق گفت: در افکار عمومی شیطنت‌هایی داشتیم اما دولتمردان چنین رویکردی ندارند و تأثیر منفی بر روابط دولت‌ها نمی‌بینیم.
پلارک به تشریح وضعیت پروژه‌ها و فعالیت‌ نیروهای ایرانی در عراق  اشاره کرد و گفت: از جمله پروژه‌های به اتمام رسیده در نجف ساخت صحن حضرت زهرا (س) است و طرح توسعه حرم سیدالشهدا را هم با توجه به جمع آوری نذورات از هموطنان در دست کار داریم و اگر کار را انجام ندهیم علاوه بر اینکه به تورم بر می‌خوریم موجب تضعیف روابط میان ما و عراق می‌شود و این تصور ایجاد خواهد شد که تمایل به همکاری با آنها نداریم؛ همچنین در سامرا پروژه صحن حضرت زینب (س) را با ۶۵ درصد پیشرفت داشتیم.
توسعه حرم سیدالشهدا دست ایرانی‌ها است
وی اضافه کرد: توسعه حرم سیدالشهدا دست ماست و چهار فاز توسعه برای ما تعریف شد که سازه و ساختار پروژه را اگر کار تعطیل نشده بود حتماً تا پایان سال تمام می‌کردیم  اما الان این کار باقی مانده است و اگر اسکلت زده شود می‌توانیم در ایام اربعین حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار زائر را اسکان دهیم.
رئیس سازمان توسعه روابط ایران و عراق با اشاره به گمانه زنی ها برای برگزاری مراسم اربعین در شرایط فعلی گفت: گمانه زنی‌های مختلفی برای اربعین داریم و موکب داران بر اساس ابلاغیه ستاد اربعین که برعهده وزارت کشور است، در حال تدارک کار هستند؛ اصل را بر اجرای کار است و این موضوع به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ هم شده است.
وی خاطرنشان کرد: در اصل بنای کار بر انجام باشکوه مراسم اربعین بوده چرا که سه ماه قبل از اربعین لازم است تدارک لازم را داشته باشیم و تا آن زمان شرایط بهداشتی عراق و کشورهای میهمان چطور خواهد بود هنوز معلوم نیست، این عوامل بر روند برگزاری اربعین تأثیر گذار است.
پلارک ادامه داد: الان نمی‌توان درباره عدم برگزاری مراسم اربعین اظهار نظر کرد همچنین نمی‌توانیم بی تفاوت باشیم و برای برگزاری مراسم آمادگی وجود نداشته باشد، بر همین ا ساس با بنای برگزاری اربعین آمادگی لازم را داریم و باید موکب ها را آماده سازی و حمل و نقل و سوخت را تأمین کنیم؛ با دستگاه‌هایی که در این زمینه وظایفی دارند هماهنگ شدیم اما اینکه مراسم برگزار نشود تا لحظات آخر معلوم نیست.
موکب داران توانایی تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده را دارند
وی بیان کرد: امسال با توجه به شیوع کرونا موکب داران علاوه بر خدمات سال قبل به اندازه کافی ماسک و مواد ضدعفونی کننده هم باید داشته باشند، البته با توجه به اینکه آنها در ایام اوج کرونا فعال بودند و خدمت رسانی کردند، مشکل چندانی در این خصوص نخواهیم داشت.
رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مرکزی اربعین درباره فعالیت کارخانه یخ نجف گفت: طرح‌های مختلفی برای اربعین داشتیم و کارخانه تولید یخ هم در دستور کار است، البته با همت یک خیر ۱۰ دستگاه برای کارخانه یخ تهیه کردیم تا کمبودهای سال گذشته را نداشته باشیم علاوه بر آن ۴۰۰ دستگاه یخ ساز سفارش ساخت دادیم و کارخانجات داخلی در حال ساختن آن هستند.
وی افزود: با قرارداد منعقد شده مشکل تأمین یخ نداریم و درباره تأمین آب معدنی هم قراردادهایی منعقد شده است تا کمبودی در این مورد نداشته باشیم.
پلارک با اشاره به شرایط تمدید فعالیت موکب داران و ثبت نام جدید تصریح کرد:  موکب داران قدیمی برای تمدید پروانه کار باید با مراجعه به سامانه مربوطه اقدام کنند و نیاز به طی کردن مراحل ثبت نام اولیه ندارند؛ موکب داران جدید هم باید ضمن ورود به سامانه برای ثبت نام، به ستادهای عتبات عالیات مراجعه کنند.
رئیس ستاد موکب‌های اربعین در پایان خطاب به موکب داران اظهار کرد: از موکب داران  خواهش داریم که این گروه‌ها با توجه به فصل گرم در تهیه و تأمین دقت لازم را داشته باشند و پروتکل‌های بهداشتی را هم به دلیل ورود کرونا و جلوگیری از شیوع آن نادیده نگیرند.




نظرات کاربران