آثار حج ابراهیمی/ وقتی در نامه اعمال گناه نوشته نمی‌شود آثار حج ابراهیمی/ وقتی در نامه اعمال گناه نوشته نمی‌شود آثار حج ابراهیمی/ وقتی در نامه اعمال گناه نوشته نمی‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آثار حج ابراهیمی/ وقتی در نامه اعمال گناه نوشته نمی‌شود آثار حج ابراهیمی/ وقتی در نامه اعمال گناه نوشته نمی‌شود آثار حج ابراهیمی/ وقتی در نامه اعمال گناه نوشته نمی‌شود آثار حج ابراهیمی/ وقتی در نامه اعمال گناه نوشته نمی‌شود آثار حج ابراهیمی/ وقتی در نامه اعمال گناه نوشته نمی‌شود

آثار حج ابراهیمی/ وقتی در نامه اعمال گناه نوشته نمی‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حج ابراهیمی یعنی فرد با کمال توجه برای خدا به سرزمین وحی می‌رود، اعمال و رفتار را درست انجام می‌دهد و خدا را ناظر اعمال خود حس می‌کند، به تغییراتی که در وجود حاجی رخ می‌دهد، اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مؤلفه‌های حج ابراهیمی، گفت: حج در حقیقت عملی است اگر آنچنان که باید و شاید از انسان سر بزند، انسان را طوری تعدیل می‌کند که در روایت داریم در چندین ماه در نامه عمل او گناهی نوشته نمی‌شود و چنان تغییری در وجود انسان رخ می‌دهد که انسان از حالت طبیعی و معمولی، الهی می‌شود.


وی به چگونگی حج ابراهیمی اشاره کرد و افزود: حج ابراهیمی یعنی فرد با کمال توجه برای خدا به سرزمین وحی می‌رود، اعمال و رفتار را درست انجام می‌دهد، مدتی که در سرزمین وحی حضور دارد، خدا را ناظر اعمال خود حس می‌کند و می‌داند که در معرض دید ذوات و انبیا الهی است. این کار قهرا در وجود انسان آثار مثبتی می‌گذارد که اگر این آثار ادامه پیدا کند، انسان برای همیشه فرد صالح و کامل خواهد بود.


آیت‌الله ممدوحی با بیان اینکه مسلمانان جهان با هر زبان، نژاد، رنگ و ظاهر به خانه خدا مشرف می‌شوند، خاطرنشان کرد: حج، یک تکلیف محلی، فردی و کشوری نیست. این دعوت از کل مردم عالم است و حضرت ابراهیم (ع) خانه خدا را ساخت تا همه مردم بیایند. وقتی همه می‌آیند با این اینکه از نظر ظاهر، لباس، رنگ، زبان و منطقه‌ای با هم وحدت ندارند، اما از نظر بندگی و ارتباط با پروردگار متعال دارای ارتباط واحد هستند و این ارتباط واحد از هر جهت آنها را یکرنگ می‌کند.


وی با اشاره به این‌که اگر واقعا به حرف امام خمینی (ره) عمل شود، حج ابراهیمی پیاده می‌شود، درباره برائت از مشرکین نیز در ایام حج تمتع گفت: حج سمبولیک و چکیده توحید است. توحید قهرا با وضعیت فعلی که الان استکبار دارد، سازگار نیست و حتما مردم باید از مشرکان برائت بجویند.


عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امسال ممکن است به دلیل کرونا حج برگزار نشود، افزود: درست است که احتمال لغو حج وجود دارد، اما نباید اهمیت و بیان احکام حج را نادیده بگیریم. باوجود اینکه امکان برگزاری حج تمتع نیست، اما باید به گونه‌ای باشد که این فرهنگ معنوی و الهی در میان آحاد مردم و جامعه به فراموشی سپرده نشود، بلکه احکام، ثواب و آثار آن توسط خواص بیان شود که مردم هوشیار باشند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران