با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت صورت گرفت؛

بررسی راهبردها و رویکردهای مراسم اربعین 99

نمایندگان بیش از بیست دستگاه و نهاد مختلف در باره راهبردها و رویکردهای برنامه های مراسم اربعین حسینی به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در سازمان حج و زیارت برگزار شد.


دراین جلسه که حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس واعضای کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و آقای احمد محمدی فر دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی حضور داشتند راهبردها و رویکردهای اربعین 99 بررسی شد و شرکت کنندگان درباره وضعیت پیش رو و برنامه های آینده با توجه به شیوع ویروس کرونا درجهان به تبادل نظر پرداختند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب در این نشست طی سخنانی به بیان آثارشیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده است پرداخت و از اربعین بعنوان یک فرصت طلایی نام برد که عشق به امام حسین(ع) و اهل بیت در اختیار پیروان مکتب حسینی قرار داده است.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: از این فرصت باید جامع و کامل بهره برد ودر برنامه ریزی ها شعور ، درک و شور حسینی محور قرار گیرد.


وی با بیان اینکه هرسال باید برای مراسم اربعین یک الگو و برنامه جهت فهم عمومی و استفاده افراد طراحی و ارائه شود، اظهار داشت: اربعین آینده نخستین اربعینی است که بدون حضور سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد لذا باید  برنامه و تدبیر مناسب برای آن اندیشیده و طراحی شود. 


حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه سخنان خود توصیه های هفت گانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب را برشمرد و مراسم اربعین را فرصت بسیار مناسبی برای طرح و توجه دادن به این توصیه ها دانست.


وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) می فرماید: العِلمِ لِقاحُ المَعرِفَةِ- فراگیرى دانش، معرفت را بارور مى کند، افزود: علم و پژوهش بعنوان یکی از رویکردهای اصلی برنامه های اربعین باید در اولویت قرار گیرد.


سرپرست حجاج ایرانی همچنین به شعار حج امسال"حج، معنویت، همبستگی و اقتدار اسلامی، اشاره کرد و گفت: محورهای این شعار با توجه به سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری استخراج شد و شما نیز با توجه به مخاطبینی که دارید هرسال می توانید با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب شعاری را انتخاب و برجسته کنید.


وی در عین حال گفت: وزیر حج عربستان حضور در مراسم حج را برای زائرانی که در عربستان نیستند منتفی اعلام کرده است و بنابراین مسلمانان از کشورهای مختلف امسال بعنوان زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام نخواهند شد.


وی در ادامه خطاب به حاضران گفت: برجسته کردن محورهایی همچون سبک زندگی، اقتصاد، عزت ملی ، معنویت ، اخلاق و ... می تواند در بین مخاطبان مراسم اربعین تاثیرگذار بوده و در سطوح مختلف توجه ها را جلب کند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین به شعارها و اشعاری که در دوران دفاع مقدس بر روی لباس رزمندگان نقش بسته بود اشاره کرد و گفت: در این ایام بر روی لباس خدمتگذاران سلامت نیز که در مراکز درمانی از بیماران کرونایی مراقبت می کردند نمونه این شعارها و رباعیات دیده می شود که در جای خود تاثیرگذار است و فضای ارتباط این عزیزان با حق تعالی را در اذهان تداعی می کند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه از کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین خواست به معرفی برخی یاران امام حسین(ع) که تاثیرگذار و از خصلت های اخلاقی والایی برخوردار بودند ولی در تاریخ به آنها کمتر اشاره شده است  بیشتر بپردازند و این شخصیت ها را برجسته کنند.


وی با اشاره به وضعیت بیماری کرونا درعراق از جمله شهرهای کربلا و نجف ، اظهار داشت: همانطور که در مورد حج با حضور کارشناسان؛ سناریوهای مختلف طراحی شد و آمادگی برای اعزام زائران به حج با هر ظرفیتی وجود داشت برای اربعین نیز باید این برنامه ریزی انجام شود تا در زمان خود تصمیم نهایی اتخاذ گردد.


وی افزود: کمیته آموزشی و فرهنگی اربعین و دیگر کمیته های ستاد مرکزی اربعین باید با یکدیگر تعامل داشته و موکب ها نیز برای چگونگی فعالیت با توجه به شرایط پیش رو آمادگی لازم را داشته باشند.


گفتنی است نمایندگان بیش از بیست دستگاه و نهاد مذهبی ، فرهنگی ، اطلاع رسانی، دانشگاهی، دولتی و مردم نهاد عضو کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی هستند. همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا درجهان و تحت تاثیر قرارگرفتن برگزاری اجتماعات مختلف، در بیش از ده کار گروه وابسته به این کمیته سناریوهای مختلف و    برنامه های آینده درخصوص مراسم اربعین حسینی در ماههای گذشته مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. 


  


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران