میزبانی حرم رضوی از زائران با اجرای 370 برنامه در دهه کرامت میزبانی حرم رضوی از زائران با اجرای 370 برنامه در دهه کرامت میزبانی حرم رضوی از زائران با اجرای 370 برنامه در دهه کرامت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
میزبانی حرم رضوی از زائران با اجرای 370 برنامه در دهه کرامت میزبانی حرم رضوی از زائران با اجرای 370 برنامه در دهه کرامت میزبانی حرم رضوی از زائران با اجرای 370 برنامه در دهه کرامت میزبانی حرم رضوی از زائران با اجرای 370 برنامه در دهه کرامت میزبانی حرم رضوی از زائران با اجرای 370 برنامه در دهه کرامت

میزبانی حرم رضوی از زائران با اجرای 370 برنامه در دهه کرامت

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه محوریت برنامه‌ها توجه به باور دینی و توسل به حضرت رضا (علیه السلام) است، گفت: علاوه بر این برنامه‌هایی را در نظر داریم که محور آن توجه و خدمت به مناطق محروم است و خود این ابزار و مسببی برای شادی مردم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مصطفی خاکسار قهرودی ظهر روز سه شنبه(3 تیر ماه) در نشست خبری که برای اعلام برنامه های دهه کرامت در محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت اظهار کرد: ایام، ایام فرخنده‌ای است که بنا به دستور و آموزه‌های دینی، مسلمانان و خاصه شیعیان باید ایام شادی را داشته باشند و به فرموده امام جعفر صادق(ع) که می‌فرمایند از ویژگی شیعیان ما این است که در غم ما غمگین و در شادی ما شاد هستند؛ شادی به مناسبت دهه کرامت باید در این ایام مبرز باشد.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در خانواده‌های بسیاری با وجود کرونا، غم حاکم شده اما امیدواریم با تاسی از این امر و با یاد و توسل به امام و حضرت معصومه(س) مشکلات و حزن و اندوه ایجاد شده هم از بین برود و این خانواده ها نیز از شادی برخوردار شوند.


وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) بر شادی جامعه با توسل و تمسک جستن به امام و آموزه‌های دینی ماندگار از ائمه تاکید کرد و افزود: این چنین است که می‌توانیم به خود ببالیم و به شادی واقعی در بطن زندگی دست یابیم.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: امسال با شرایط خاصی رو به رو بودیم که هم فاصله‌هایی ایجاد شد و هم تغییراتی را باید به وجود آوریم که توجه به آن نیز یک دستور دینی است و ما خوشحالیم که به عنوان یک وظیفه دینی به این دستورات توجه می‌کنیم و چیزی که امروز به عنوان دستورات انجام می‌شود چیزی بوده که در گذشته هم برای حفظ سلامت به آن تاکید شده است.


وی خاطر نشان کرد: محوری ترین اصل، تلاش برای ایجاد فضای تقویت شده معرفتی است که با شرایط ایجاد شده فاصله مکانی، می‌رفت تا توجه و عنایت را کم کند اما این سلب توفیق باعث شد از شیوه‌های دیگری برای جلب این اظهار ارادت استفاده کنیم تا مردم بدانند بخشی از این ارادت که استفاده از آموزه های دینی است همواره به آن نیاز داریم.


خاکسار قهرودی ادامه داد: در این شرایط ما نیاز بیشتری به دست‌یابی آموزه‌های دینی داریم که آستان قدس برای تحقق این معنا تلاش بر این داشت که با این ویژگی برنامه‌ها را اجرا کند تا این خلاء و نقصان جبران شود.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص برنامه‌های دهه کرامت اظهار کرد: در برنامه‌ها که بخشی از آن برنامه‌های قدیمی است به شکل رونمایی رقم می‌خورد و محوریت برنامه ها توجه به باور دینی و توسل به حضرت رضا (ع) است. علاوه بر این برنامه‌هایی را در نظر داریم که محور آن توجه و خدمت به مناطق محروم است و خود این ابزار و مسببی برای شادی است که خادمان شما تلاش می‌کنند با انجام آن افزایش دهنده شادی مردم باشند.


وی ادامه داد: برنامه‌هایی که جنبه خدماتی دارد اجرا شده و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، برنامه‌ها در حوزه‌های اجرایی و در بخش اقتصادی و خدماتی متعدد است به طور مثال اقدامات اجرایی که در بیمارستان رضوی انجام شده و بخش‌های جدید در حال احداث است که در دهه کرامت به بهره برداری می‌رسد.


خاکسار قهرودی جمع کل برنامه‌های تبلیغی را ۳۷۰ برنامه عنوان کرد و گفت: مشابه سال‌های گذشته این برنامه‌ها در عرصه‌های حرم است گرچه تلاش شد هماهنگی شود و در جلسه روز گذشته مطرح شد که برنامه‌ها را طوری اجرا کنیم که زائران هم بتوانند حضور داشته باشند اما هنوز با این مسئله موافقت نشده و اگر تا یکی دو روز آینده موافقت شود، برنامه‌ها به طور جمعی اجرا می‌شود در غیر این صورت برنامه‌ها در حضور زائران نخواهد بود و در فضای بسته اجرا می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد‌.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: برنامه‌های مختلفی برای هر شب درنظر گرفته شده که هم برنامه‌های شادی آفرین و هم برنامه‌های محتوایی است.


وی افزود: بخشی از برنامه‌ها در سطح شهر، برخی به صورت ملی و برخی دیگر نیز در قالب برنامه بین المللی اجرا می‌شود.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام پروژه مسیر چناران به قوچان گفت: به طور جدی این مد نظر هست که برنامه خوبی هم در نظر داشتیم و تلاش می‌کردیم برای دهه کرامت امسال این پروژه به نتیجه برسد چرا که از موارد مزمن و پیچیده شهر مشهد است و چون مطمئن نیستیم به ایام دهه کرامت برسد از شرح آن پرهیز کردیم.


وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم آخرین هماهنگی‌ها را انجام دهیم و اگر به آخرین روز دهه کرامت رسید، اعلام می‌کنیم. 


وی در خصوص طرح بخشش اجاره املاک آستان قدس با توجه به شیوع کرونا، گفت: تقریبا دوماه اجاره همه محل‌های تجاری که در اجاره مردم بود بخشیده شد، در حوزه شعاع اطراف حرم، ماه سوم اجاره نیز بخشیده شد، تعدادی از مغازه داران که تقاضای وام کرده بودند با موافقت تولیت آستان قدس رضوی و با همکاری یکی از بانک‌ها وام به آنها تعلق گرفت.


خاکسار قهرودی به اقدامات اخیر آستان قدس در زمینه‌های پزشکی و کشاورزی اشاره کرد و آن را این گونه شرح داد: دارو سازی ثامن مشغول آماده سازی سه داروی جدید است که نیازمند اخذ مجوز سازمان غذا و دارو است و این هم در ادامه خدمات و تولید دارو، اقدام تکمیلی دیگری است که انجام می‌شود.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی متذکر شد: تولید فرش راور کرمان را داریم و خدمات آن انجام شده و در این ایام افتتاح می‌شود، در بیمارستان رضوی دو یا سه بخش جدید افتتاح می‌شود که افتتاح مرکز دندان پزشکی، افتتاح اتاق‌های عمل جدید، آزمایشگاه جدید، رونمایی از سایت جدید از جمله این اقدامات است.


وی به فعالیت‌های آستان قدس در زمینه های کشاورزی و دامپروری اشاره کرد و گفت: آستان قدس مدت‌هاست که در حوزه اقدامات دامپروری به اصلاح نژاد و تولید فراورده‌های ژنتیکی دام سنگین توجه دارد اما این پروژه اخیرا در حال نتیجه دهی است و در این ایام افتتاح می‌شود که تاثیر بسیاری در دام سبک و اصلاح نژاد در آینده دارد و منجر به جلوگیری از واردات و رونق تولید داخلی خواهد بود.


خاکسار قهرودی یادآور شد: در حوزه کشاورزی در کشت و صنعت مزرعه نمونه، موضوع آبیاری زیر سطحی باغات مختلف را داریم که با موفقیت اجرا شده، در حوزه بذر و نهال هم اقدامات جدیدی صورت گرفته که تماما اثرات عملی آن در آینده مورد توجه مردم و تولید کشور برای عامه مردم خواهد بود و امیدواریم بتوانیم با هماهنگی دستگاه ها به نتیجه برسد.


وی همچنین از ساخت یک مدرسه در انابد خبرداد که هم‌زمان با سال تحصیلی جدید به بهره برداری می‌رسد.


خاکسار قهرودی در خصوص وقفنامه مرتبط با جذامیان هم گفت: 3710 یک وقف نامه است که از درآمد آن باید به صورت نقدی به جذامی‌ها کمک شود که تاکنون در مسیر اقدام و انجام است اما در مرحله اخیر کمک که باید به صورت نقدی انجام می‌گرفت در قالب اهدای اجناس انجام شده که نسبت به نص صریح وقف‌نامه مقداری تغییر داشته اما اصل آن انجام شده و به معنای کم توجهی در اجرای آن نبوده است.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم نیز گفت: به طور نسبی آنچه در حرم است قابل مقایسه با دیگر بخش‌های شهر مشهد نیست و این هم دستور تولیت و هم یک تکلیف دینی است این ایام خصوصا در شب و روز میلاد پیش بینی داریم که اقبال خوبی مردم داشته باشند اما حضور پر تراکم ملی مردم را نخواهیم نداشت چرا که خود مردم به این مسئله توجه دارند و رعایت می کنند.


وی با بیان اینکه همه توفیق ما در رعایت پروتکل‌ها به خاطر همکاری مردم است، بیان کرد: نسبت به سایر کشورها اقدامات خوبی انجام شده و به عنوان خواهش عرض می‌کنم وضعیت مشهد نگران کننده است و این یعنی مردم رفتاری متناسب با این وضعیت داشته باشند ساعت حضور در حرم را مدیریت و شرایط را رعایت کنند.


خاکسار قهرودی متذکر شد: استفاده از فاصله‌ای که تذکر داده می‌شود این را رعایت کنند، ما هم به عنوان وظیفه اقدامات خود را انجام می‌دهیم افرادی برای تذکر با لباس مشخص حضور دارند اگر چنان چه دیده شود در ساعت خاصی حضور مردم بیش از ظرفیت مکان‌هایی است که می‌شود کنترل کرد و می‌شود در را بست و رفت و آمد را مدیریت کرد قطعا متناسب با آن شرایط تصمیم گرفته و مدیریت می‌شود که این هم برای وظیفه و رعایت پروتکل است.


قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص احتمال بسته شدن مجدد حرم نیز گفت: ما نمی‌خواهیم در حرم بسته باشد اولین کار ما در تشرف به حرم در موقع بسته بودن، عرض شرمندگی بود، هزینه سنگینی هم پرداخته شده است حرم موضوع شخصی مشهد و آستان قدس رضوی نیست بلکه متعلق به همه است اما به عنوان یک آموزه دینی نمی‌توان به سلامت مردم بی توجه بود و یک وظیفه شرعی است.


وی در خصوص بازگشایی رواق‌ها نیز گفت: رواق‌ها باز می‌شود اما معلوم نیست چه زمانی و باید تصمیم در ستاد کرونا گرفته شود. ما برای بازگشایی آماده‌ایم در ایوان طلا باز شده و کارهایی که برای ده‌ها سال آینده انجام شده و آنجا را برای سال‌ها ایمن کرد که ممکن بود هیچ وقت فرصت ایمن سازی آن نباشد.


اجرای 88 هزار جشن خانگی در ایام دهه کرامت


در ادامه این مراسم مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی با شاره به برنامه‌های این بنیاد در ایام دهه کرامت گفت: برنامه‌های متنوعی پیش بینی شده، مهم‌ترین برنامه زیر سایه خورشید است که امسال سیزدهمین دوره آن اجرا می‌شود.


محمدحسین استادآقا بیان کرد: در استان‌های سفید بخشی از برنامه‌ها و در دیگر استان‌ها نیز با نظر ستاد کرونا برخی از برنامه های این طرح اجرا می شود.


وی با بیان اینکه امسال نمی‌شود جشن حضوری اجرا کرد، گفت: برنامه ریزی برای اجرای 88 هزار جشن خانگی انجام شده در پایان به بهترین جشن خانگی براساس  عکس‌های ارسالی مردم، جوایزی اهدا می‌شود.


مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، اهدای جهیزیه به نوعروسان، اهدای هدیه به خانواده شهدای سلامت، تقدیر از 250 فرد فعال در ماجرای کرونا در سطح کشور، حضور در مراکز نطامی، تجلیل از سامانه سوم خرداد، مراسم استقبال از ناوهای ارسال نفت به ونزوئلا را از جمله برنامه‌های این بنیاد در ایام دهه کرامت برشمرد.


استادآقا گفت: در سیستان و بلوچستان ۱۲ پروژه آب شرب، در پل دختر بازسازی ۳۴ واحد مسکونی را در دست اقدام داریم و در حاشیه شهر مشهد نیز برنامه‌هایی متنوع اجرا می‌شود.


وی رکاب زنی خادمان در طرح از حرم تا حرم و ویژه برنامه آنها، مشاوره به خانواده‌های کودکان بدسرپرست، برنامه‌های ویژه در زائر شهر و تخفیف به زائران را از دیگر برنامه‌های این بنیاد در ایام دهه کرامت خواند.


مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی با بیان اینکه توزیع۶۰۰ هزار بسته غذایی بین مردم در ایام کرونا و رزمایش مواسات توسط آستان قدس انجام شده است، از ادامه این طرح در ایام دهه کرامت برای جاماندگان از این طرح خبرداد.


«هر چه دارم از تو دارم» شعار دهه کرامت


مدیر سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در بخشی از نشست گفت: اجرای برنامه در حرم مطهر با توجه به شیوع کرونا محدویت هایی دارد و با تاکیدات تولیت بر رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه های این ایام حضوری نیست بلکه در رواق اجرا میشود و با صوت و تصویر در صحن ها و در شبکه های رادیو و تلویزیون پخش می شود که مردم بتوانند از این برنامه استفاده کنند تا نیاز به حضور نباشد.


حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد اظهار کرد: مراسمات ما در سال گذشته ۳ ساعت قبل نماز بود اما امسال برای عدم متمرکز شدن جمعیت قبل و بعد از نماز مغرب و عشا به مدت یک ساعت و نیم به اجرای برنامه می‌پردازیم.


وی گفت: شعار دهه کرامت امسال خدمت کریمانه با عنوان «هر چه دارم از تو دارم» برگفته از دعای جوشن کبیر است.


مدیرسازمان فرهنگی استان قدس رضوی افزود: جشن‌های شکوه رضوان شب‌ها از طریق سیستم صوت یک ساعت و نیم قبل از مغرب و بعد از آن اجرا می‌شود، قاریان ملی به قرائت قرآن می‌پردازند و صلوات خاصه هر شب با نوای مداحان برتر خواهد بود.


گنابادی نژاد گفت: با توجه به تاکیدات تولیت بر بهره وری از کتاب عیون اخبار الرضا هر شب شرح یک حدیث امام را داریم علاوه بر این قبل از مغرب سخنرانی و بعد از مغرب گفت‌وگوی ویژه داریم ویژه برنامه دیگر با عنوان ایران سرافراز داریم که با موضوع خانواده و فرزند آوری، افول آمریکا، موفقیت‌ها، جهاد سلامت مکتب حاج قاسم داریم و مهمانانی را در قالب شکوه رضوان اجرا می ‌شود.


وی از اجرای برنامه جهاد اقتصادی با همکاری بنیاد بهره وروی موقوفات با قرائت میثاق نامه فعالان اقتصادی داریم خبرداد و دیگر برنامه را خوشنویسی عنوان کرد.


مدیر سازمان فرهنگی آستان قدس اجرای شب شعر ملکوت هشتم در رواق دعبل، ویژه برنامه‌های ادبی و ویژه برنامه بال ملائک را که تعویض رو پوش ضریح همراه با نقاره زنی است دیگر برنامه این ایام اعلام کرد.


گنابادی نژاد گفت: ویژه برنامه بعدی موضوع تبلیع چهره به چهره است که با عنوان «آقا سلام» در موضوعاتی چون پاسخگویی به مسائل شرعی، شعر، قصه و اذن دخول در صحن‌های حرم اجرا می‌شود.


وی افزود: فعالیت‌هایی در عرصه فضای مجازی و مجموعه پیام رسان‌هایی که برای حرم است در نظر گرفته شده، مسابقه با چهار زبان، موشن گرافیک، سرود به زبان اردو و عربی و پخش برنامه‌ها به صورت لایو برای زائرین داخل و خارج کشور، مسابقه ۱۲ تا ۱۲ که قبلا انجام شده بود قرعه کشی می شود.


اهدای 90 هزار قرآن به مساجد مشهد


رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: دهه کرامت امسال متفاوت از سال‌های قبل برنامه ریزی شده و سعی شده حداکثر برنامه‌ها را با وجود شرایط موجود داشته باشیم برنامه‌ها در حرم، حریم رضوی، زائر شهر و سطح کشور اجرا می‌شود.


حجت الاسلام مهدوی مهر گفت: فعالیت‌های تبلیغی و معنوی که روح همه برنامه‌ها معنوی است برنامه ریزی شده و برنامه‌های خوبی را خواهیم داشت و عمدتا با برنامه‌هایی که ارتباطات و رسانه برنامه ریزی کردند بیشترین سهم مربوط به رسانه است و با توکل بر خدا امیدواریم شرایطی که ایجاد شده باعث تغییر برنامه نشود.


وی ادامه داد: شب ولادت امام رضا(ع) برنامه‌ای داریم که به صورت جهانی برنامه جشن داشته باشیم و ملت ما از این برنامه مستفیذ شوند و بارگاه آن حضرت را در همه خانه ها داشته باشیم.


رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی  خاطرنشان کرد: رونمایی از کتاب‌های تالیف، تدوین و چاپ شده در سال98 ،  راه اندازی نسخه های خطی دیجیتال، رونمایی از فاز جدید موزه هدایای رهبری، رونمایی از تلسکوپ، ایستگاه مطالعه دیجیتال و راه اندازی پایگاه موضوعی کریمه اهل بیت در ایام دهه کرامت از دیگر برنامه ها است.


وی همچنین رونمایی از کتابخانه سادات در بنیاد پژوهش های اسلامی، افتتاح یک کتابخانه در یکی از محلات مشهد، وبینارهای مختلف با موضوع امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) و اهدای 90هزار قرآن به مساجد با هزینه یک پدر شهید را دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد.




نظرات کاربران