حج، فرصتی برای تقویت ارتباط مسلمانان جهان است
حج، فرصتی برای تقویت ارتباط مسلمانان جهان است
حج، فرصتی برای تقویت ارتباط مسلمانان جهان است
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج، فرصتی برای تقویت ارتباط مسلمانان جهان است
حج، فرصتی برای تقویت ارتباط مسلمانان جهان است
حج، فرصتی برای تقویت ارتباط مسلمانان جهان است
حج، فرصتی برای تقویت ارتباط مسلمانان جهان است
حج، فرصتی برای تقویت ارتباط مسلمانان جهان است

حج، فرصتی برای تقویت ارتباط مسلمانان جهان است

رئیس هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه حج بهترین فرصت برای ایجاد اتحاد مسلمانان است، اظهار کرد: اگر از فرصت حج به درستی استفاده شود، مسلمانان می‌توانند با یکدیگر تبادل نظر کنند و ارتباطات کشورهای اسلامی تقویت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه حج یکی از ارکان اساسی اسلام است، اظهار کرد: آن حجی که همواره مورد نظر امام خمینی (ره) بود و به عنوان حج ابراهیمی شناخته می‌شد، عبارت از حجی است که ما تنها به مناسک بسنده نکنیم.


عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: انجام مناسک و بُعد عرفانی حج بسیار مهم و حائز اهمیت است، زیرا به طور طبیعی اگر کسی به درستی این گونه مسائل و اعمال حج را انجام ندهد، حج او پذیرفته شده نیست، اما حجی که مورد نظر امام خمینی (ره) بود، حجی بود که در حقیقت علاوه بر بعد مناسک عبادی و اعمال خاصی که در مذاهب آمده و پیروان مذاهب به آن عمل می‌کنند، حج را جایگاهی بدانیم که از دل آن در بعد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی وحدت میان امت اسلامی شکل گیرد.


وی با بیان اینکه میزبانان زائران به برگزاری حج ابراهیمی اهتمام ندارند، گفت: کسانی که میزبان زائران خانه خدا هستند، هیچ علاقه‌ای به برپایی حج ابراهیمی نشان نمی‌دهند، بلکه تنها چیزی که بر آن پا فشاری می‌کنند، حضور زائران و انجام مناسک بدون توجه به مسائل مهم جهان اسلام است و اینکه مسلمانان ارتباطی با همدیگر نداشته باشند و در این اجتماع مسائل کلی اسلام را مطرح نکنند.


حج، فرصتی برای تقویت ارتباط مسلمانان است


آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه حج بهترین فرصت برای ایجاد اتحاد مسلمانان است، تصریح کرد: اگر از فرصت حج به درستی استفاده شود و متولیان حج و کسانی که میزبان زائران و حاجیان هستند، نسبت به این موضوع اهتمام ورزند، موسم حج، بهترین فرصتی است که مسلمانان با یکدیگر می‌توانند تبادل نظر کنند و ارتباطات کشورهای اسلامی تقویت شود و در نتیجه با یک نگاه و استراتژی واحد در تصمیمات مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی، حضور جدی داشته باشند.


وی با بیان اینکه متحد نبودن کشورهای اسلامی ضربه جدی به اسلام وارد کرده است، افزود: کشورهای اسلامی به خاطر سیاست‌های دشمنان دچار پراکندگی شده‌اند که این خواست دشمنان است. اگر بدانند که کشورهای اسلامی در کنار یک میز جمع می‌شوند و با همدلی و صفای مؤمنانه، مسائل جهان اسلام را حل و فصل می‌کنند، دیگر شاهد جنگ ویرانگر همچون آنچه که امروز در یمن اتفاق می‌افتد، یا یورش تروریست‌ها به کشورهای اسلامی نخواهیم بود.


بودجه کشورهای اسلامی برای سرکوب سایر مسلمانان استفاده می‌شود


دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه از بودجه و امکانات کشورهای اسلامی برای سرکوب و کشتار سایر مسلمانان استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این حج به خاطر عظمت خانه خدا و مسجدالحرام و عظمت مدینةالنبی (ص) جایگاه رفیعی دارد که اگر سران کشورهای اسلامی، نخبگان جامعه اسلامی و فرهیختگان جهان اسلام در آن تبادل نظر کنند و در کنار اینکه مناسک انجام می‌دهند، به این گونه مسائل اساسی جهان اسلام نیز عمل کنند، شرایط جامعه اسلامی متفاوت خواهد بود؛ تا جایی که منازعه و جنگی در میان آن‌ها به وجود نخواهد آمد و جهان اسلام یکپارچه و متحد می‌شود.


وی با بیان اینکه آنچه امروز به عنوان مشکلات شاهد آن هستیم به خاطر این است که دشمنان سلطه پیدا کرده و پایگاه‌های خود را در کشورهای اسلامی به وجود آورده‌اند، گفت: انجام مناسک حج ابراهیمی اگر به درستی انجام می‌شد، امروز فلسطین به این وضعیت گرفتار نمی‌شد و دشمنان برای اینکه سرزمین قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کنند، نقشه نمی‌کشیدند.


کشورهای اسلامی به خاطر سیاست‌های دشمنان دچار پراکندگی شده‌اند


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر از حج و ظرفیت عظیمی که در این اجتماع بزرگ وجود دارد به خوبی استفاده شود، اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد، خاطرنشان کرد: متاسفانه این شعار همیشگی دشمنان وجود دارد که تفرقه بینداز و حکومت کن. امروز به گونه‌ای شده که حج دیگر آن ویژگی‌های گذشته را ندارد. حج جایگاهی نیست که بت‌ها بر زمین افکنده شود؛ در حالی که مبارزه با بت‌ها و طاغوت‌ها یکی از مسائلی بوده که پیامبر در جریان فتح مکه انجام داد و آن روز بت‌ها مجسمه‌هایی بودند، اما امروز طاغوت‌هایی هستند که مورد اعتماد و اعتنای کشورهای اسلامی قرار می‌گیرند.


آیت‌الله حسینی بوشهری درباره حج ابراهیمی مورد نظر امام خمینی (ره) گفت: حج ابراهیمی مورد نظر امام راحل این است که مناسک باید به خوبی انجام گیرد و مردم با فلسفه اعمال حج آشنا شوند و بُعد عرفانی معنوی، دینی و شناخت آنان نسبت به مسائل دینی افزوده شود؛ اما به این مقدار بسنده نکرده و به دنبال بینش سیاسی و بصیرت و آگاهی لازم در عرصه‌های مختلف باشند که این موضوع با تبادل نظر و همفکری مسلمانان جهان به خوبی شکل خواهد گرفت.


گفتنی است، امسال با توجه به شیوع کرونا مناسک حج ابراهیمی به صورت محدود برای حدود ۱۰ هزار نفر مناسک حج تمتع از عربستان که زیر ۶۵ سال دارند، انجام می‌شود و عربستان اعلام کرده‌ که امکان پذیرش زائران از سایر کشورها را ندارد.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران