«حج صوری» بهانه عربستان برای تبدیل مسجد الحرام به موزه ملی «حج صوری» بهانه عربستان برای تبدیل مسجد الحرام به موزه ملی «حج صوری» بهانه عربستان برای تبدیل مسجد الحرام به موزه ملی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«حج صوری» بهانه عربستان برای تبدیل مسجد الحرام به موزه ملی «حج صوری» بهانه عربستان برای تبدیل مسجد الحرام به موزه ملی «حج صوری» بهانه عربستان برای تبدیل مسجد الحرام به موزه ملی «حج صوری» بهانه عربستان برای تبدیل مسجد الحرام به موزه ملی «حج صوری» بهانه عربستان برای تبدیل مسجد الحرام به موزه ملی

«حج صوری» بهانه عربستان برای تبدیل مسجد الحرام به موزه ملی

اعلام تصمیم عربستان برای برگزاری موسم حج امسال با تعداد محدود، موجی از انتقادها و واکنش ها را درپی داشته و گفته می شود عربستان می خواهد با برگزاری یک «حج صوری» چهره دیگری از خود به نمایش بگذارد و مسجد الحرام به موزه ملی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، القدس العربی نوشت: تخصیص موسم حج امسال برای تعداد بسیار محدودی از اتباع کشورهای مختلف مقیم عربستان بحث و جدل های بسیاری را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است و مسئولان برخی از کشورهای اسلامی همچون قطر و ترکیه نسبت به این تصمیم عربستان واکنش نشان داده اند.


اگرچه  تعدادی از کشورهای اسلامی نیز نسبت به این تصمیم عربستان انتقاد نکردند و سکوت پیشه کرده و تاکنون هیچ موضعی در این باره ارایه نکرده اند.


برهمین اساس، برحی از کاربران شبکه های اجتماعی اعلام کردند: مسئولان عربستان باید موسم حج را به علت بحران بیماری کرونا لغو کنند، به جای اینکه یک «حج صوری» برگزار کنند.


این کاربران نسبت به تبدیل شدن مسجد الحرام به «موزه ملی» هشدار دادند که تنها پس از کسب مجوز از مسئولان عربستان سفر به این مکان مقدس انجام می شود.


«حاکم المطیری» رئیس حزب الامة کویت در واکنش به این تصمیم عربستان در صفحه  وبلاگ خود نوشت: این حج صوری است و مسجد الحرام به موزه ملی تبدیل می شود که تنها دولت عربستان اجازه آن را می دهد! این حجی نیست که خداوند آن را شرعی می داند. خداوند متعال در آیه 27 سوره حج می فرماید: (وأذن فی الناس بالحج یأتوک رجالا وعلى کل ضامر یأتین من کل فج عمیق»(و در میان مردم به (اداء مناسک) حج اعلام کن تا خلق پیاده و سواره بر شتران لاغر اندام تیزرو از هر راه دور به سوی تو جمع آیند.)


همچنین در آیه 97 سوره آل عمران می فرماید: « ولله على الناس حج البیت من استطاع إلیه سبیلا ومن کفر فإن الله غنی عن العالمی» (مردم را حج و زیارت آن خانه به امر خدا واجب است بر هر کسی که توانایی برای رسیدن به آنجا دارد، و هر که کافر شود، خدا از جهانیان بی‌نیاز است.)


المطیری در بخش دیگری می نویسد: " تعطیلی حج بدون استدلال است. آیا قابل تصور است که تعداد افراد در یک سالن سینما یا در یک مرکز تجاری کوچک بیشتر از تعداد حجاج بیت الله الحرام در بزرگترین شعایر اسلامی باشد؟"


در همین حال، «علی فهد الشهوانی» مسئول قطری در این باره در صفحه خود این پرسش را مطرح می کند که " چرا حج تنها برای افراد مقیم در عربستان است. آیا روی سر خود پر دارند یا مکه ملک خانوادگی شان است؟"


الشهوانی تصویری از کعبه به همراه یک مطلب طنز منتشر کرده است که در آن نوشته است " املاک خصوصی عربستان. ورود، نزدیک شدن و عکس ممنوع!"


از سوی دیگر، ریاست امور دینی ترکیه نیز اعلام کرد: هرگز حق کسانی که در قرعه کشی حج امسال برنده شدند، از بین نمی رود. پول ها به آنها برگردانده خواهد شد. آنها در حج سال آینده بدون نیاز در فهرست قرار می گیرند.


وزارت اوقاف و امور اسلامی در مراکش نیز پس از این تصمیم عربستان به شهروندان خود اطلاع داد که مبالغ پرداخت شده برای حج به آنها پس داده خواهد شد.


این درحالی است که برخی از کشورهای عربی همانند مصر از این تصمیم عربستان استقبال و اعلام کردند: این تصمیم در شرایط کنونی برای حفظ جان مردم اتخاذ شده است.


مسئله مهم کشورهای عربی و اسلامی و کاربران مسلمان نسبت به تصمیم مقامات عربستان این است که اگر شرایط کنونی برای برگزاری حج مناسب نیست، پس نباید مناسک حج با تعداد محدود نیز برگزار شود، زیرا این شرایط برای آنها هم خطرهایی به همراه خواهد داشت. پس بهتر است که حج به طور کامل لغو شود.


مسئولان کشورهای اسلامی معتقدند که عربستان می خواهد با برگزاری یک «حج صوری» چهره دیگری از خود به نمایش بگذارد. به همین دلیل این تصمیم موجی از انتقادها و واکنش ها را درپی داشته است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران