حج تعطیل‌‌شدنی نیست / اسراری که باید آن را آموخت

نماینده سابق بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره با تأکید بر اینکه اسرار و معارف حج تعطیل‌شدنی نیست، گفت: اسرار و معارف حج مشکل‌گشای زندگی بشریت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی، نماینده سابق بعثه مقام معظم رهبری در مدینه، در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به تعطیلی حج تمتع امسال و تأکید بر اینکه اسرار و معارف حج تعطیل‌شدنی نیست، گفت: حج دو رویکرد و جنبه دارد که یک جنبه آن انجام اعمال و مناسک مثل احرام بستن، سعی بین صفا و مروه و قربانی است که باید در سرزمین مکه انجام شود و خاص زائران و حجاجی است که در این سرزمین حضور دارند که اکنون این امور تعطیل شده است.


وی جنبه دوم حج را باطن و اسرار و معارف حج بیان کرد و افزود: باطن و اسرار و معارف حج مربوط به همه زمان‌ها و مکان‌هاست و تعطیل‌شدنی نیست و امروز همه جوامع اسلامی بیشترین نیاز را به جنبه معارف و اسرار حج دارند، چراکه آنها در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و دینی ما اثرگذارند.


نجفی روحانی به ذکر بخشی از اسرار حج پرداخت و گفت: اگر در حج ما مُحرِم می‌شویم، بنا به گفته امام سجاد(ع) باید لباس صفا و صمیمیت بر تن کنیم و بر قامت جانمان لباس صداقت بپوشانیم و بین خودمان محبت ایجاد کنیم که انجام چنین کاری ضرورتی است که باید در کشور ما انجام شود. ایجاد صفا و دوستی‌ در بین مسلمانان، جان و نفس اسلام است.


 


سکون در زندگی مسلمانی ممنوع


وی ادامه داد: طواف کردن یعنی خدا را محور قرار دادن؛ در طول زندگی‌مان نیز باید همیشه خدامحور باشیم و این مسئله منحصر به حج نیست. وقتی در حج پشت مقام ابراهیم نماز می‌خوانیم به این معناست که باید در زندگی‌مان پشت سر ولایت حرکت کنیم و این مسئله منحصر به حج نیست یا وقتی در سعی میان صفا و مروه راه می‌رویم به این معناست که باید در طول زندگی‌مان حرکت کنیم و سکون نداشته باشیم. به خدا توکل کنیم و برای پیشرفت و تکامل اراده داشته باشیم.


نماینده سابق بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره در خصوص رمز و راز معرفتی عرفات نیز گفت: عرفات یک سرزمین بسیار مقدس و محلی برای معرفت‌افزایی نسبت به خود، جامعه و خداوند است و انسان با تفکر باید معرفت انسانی خود را اعتلا بخشد. هر مسلمانی می‌تواند با تلاش در هر مکانی به معرفت‌افزایی دست یابد. در حج از عرفات به مشعر می‌رویم که محل کسب شعور است. ریشه مشعر از شعر و به معنی مو و موشکافی است و باید در مشعر با موشکافی، مرز میان خود و دشمنان را کاملاً مشخص کنیم و این مرز دقیق و روشن باشد تا بتوانیم در مقابل دشمن بایستیم. جمع کردن سنگ‌ریزه در مشعر نیز نماد مسلح شدن است و زائر به عارفی مسلح تبدیل می‌شود، یعنی مسلمانی که بصیرت و دشمن‌شناسی پیدا کرده است تا برای دو کار مهم آماده شود: یکی رمی جمرات که نماد مبارزه با دشمن (دشمن درون و بیرون) و دیگری قربانی که نماد ایثار است.


وی تشریح کرد: زائران در رمی جمرات می‌آموزند که با دشمن مبارزه کنند و باید بدانند که اگر در رمی جمرات به شیطان سنگ زدند، اما در مقابل دشمن درونی، نفس و دشمن بیرونی، نظام سلطه، مبارزه را یاد نگرفتند و سنگ زدن دردی را دوا نکرده است. در واقع باید معارف حج را بیاموزند، چراکه وقتی معرفت و شعور را آموختیم و کسب کردیم، با دشمنان می‌جنگیم، همچنانکه سردار سلیمانی و شهید حججی‌ها جنگیدند. 


 


بی‌توجهی به اسرار حج


نجفی‌روحانی با تأکید بر اینکه معارف حج جهان‌شمول است و برای نجات کل بشریت مطرح شده، گفت: معارف حج است که انسان‌ها و جامعه را می‌سازد اما متأسفانه بسیاری از جوامع اسلامی به ظاهر مناسک حج بسنده می‌کنند و از دریای بیکران اسرار و معارف حج بهره نمی‌برند. حج مهمانی خداوند است اما می‌توانیم طوری خود را پاک و مطهر کنیم که خداوند طالب ما شود و ما را بطلبد و ما مطلوب الهی شویم.


وی ادامه داد: وقتی خداوند ما را طلب می‌کند به حج می‌رویم تا کمالات معنوی خود را افزایش دهیم و بصیرت اجتماعی و سیاسی خود را بیشتر کنیم. البته این اموری است که هر مسلمانی باید هر روز به آنها فکر کند و دریابد در چه مواردی در حیات معنوی خود از نظر اخلاقی، معنوی و صفات جمال و کمال، با کاستی‌هایی روبه‌روست تا آنها را ارتقا بخشد.


این کارشناس حوزه حج و زیارت در پایان تصریح کرد: بنابراین فرهنگ، معارف، باطن، اسرار و ملکوت حج برای همه زمان‌ها و مردم است، نه فقط افرادی که به حج می‌روند و خداوند حج را به گونه‌ای مهندسی کرده و اسرار و معارف را در آن قرار داده که زندگی‌ها را متحول و مشکلات را حل می‌کند و مشکل‌گشای بشریت است و مناسک حج بیشتر جنبه نمادین دارد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران