کتابی برای شناخت تغییر قبله مسلمانان

اگر زاویه های متفاوت تغییر قبله باز کاویده شود، همچون ستاره ای درخشان، نمایانگر عزّت، استقلال و اقتدار اسلام و مسلمانان خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، همه رویدادهای زندگانی پیامبر، شیرین و درس آموز است، ولی در میان آنها، واقعه تغییر قبله جایگاه ویژه ای دارد. این واقعه علاوه بر مستندات تاریخی و روایی، پشتوانه وحیانی نیز دارد، به گونه ای که هرگونه شک و تردید در آن را از بین می برد. تغییر قبله، اقدامی تعصبی، نژادی، جاهلانه و کور نبود، بلکه پاسخی متین به طعنه ها و غرور نابخردانه قوم یهود در آن زمان بود. این رویداد نشان داد که عزت مسلمانان بر هر چیز دیگری مقدّم است؛ امری که نبود آن در عصر حاضر، اوضاع را به گونه دیگری رقم زده است و اکنون مسلمانان جهان متأثر از آموزه های مشرکان و زورمداران جهانی شده اند. اگر زاویه های متفاوت تغییر قبله باز کاویده شود، همچون ستاره ای درخشان، نمایانگر عزّت، استقلال و اقتدار اسلام و مسلمانان خواهد بود.


ساختار کتاب


کتاب ارمغان عزت: پیامبر و تغییر قبله دارای شش فصل است:


فصل اول: عنوان این فصل کلیات است که در آن طرح مسئله و مفهوم شناسی آن و در پایان فصل به اهمیت و آثار قبله در اسلام پرداخته شده است.


فصل دوم: بیت المقدس، نخستین قبله اسلام عنوان این فصل از کتاب و برخی عناوین این فصل عبارت است از: موقعیت جغرافیایی بیت المقدس، فضیلت بیت المقدس در قرآن، ویژگی‌های یهود در قرآن، قبله یهود.


فصل سوم: عنوان این بخش، قبله گاه مسلمانان است که در آن عنوان های: تاریخچه بنای کعبه، عمالقه و جرهمیان، طایفه خزاعه، ماجرای تغییر قبله از بیت المقدس به چشم می خورد.


فصل چهارم: فلسفه و آثار تغییر قبله عنوان فصل چهارم است و نویسنده در آن عناوین: آزمایش، تشویق اعراب به اسلام آوردن، فاصله گرفتن از یهود، خنثی کردن اعتراض یهود، افزایش بصیرت دینی و ... بررسی کرده است.


فصل پنجم: شناخت قبله عنوان آن است و روش علمی، روش شرعی، و پرسش و پاسخ در مورد قبله در آن شرح داده شده است..


فصل ششم: آخرین فصل کتاب همراه با برنامه سازان عنوان خورده است و پیشنهاد برنامه‌ای، پرسش مسابقه‌ای، و پرسش‌های مردمی در آن دیده می شود.


ویژگی‌های اثر


1. شناخت اسلام و حوادث تاریخی آن؛


2. نحوه انتخاب قبله مسلمین و تغییر قبله؛.


3. پاسخ به شبهات در مورد تغییر قبله از بیت المقدس به خانه کعبه؛


4. نحوه شناسایی قبله از جهت علمی و شرعی؛


5. معرفی برنامه‌های کاربردب برای برنامه سازان فرهنگی در موضوع تغییر قبله؛


جمع‌بندی


کتاب ارمغان عزت: پیامبر و تغییر قبله کتابی مهم درباره تاریخ اسلام و اتفاقات رویداده در آن زمان است که خواننده کتاب با خواندن این کتاب می‌تواند ابعاد حادثه تغییر قبله مسلمانان و شبهات پیرامون آن و البته پاسخ به این شبهات را دریابد؛ ضمن آنکه می‌تواند در تأمین و تولید محتوای دینی برای برنامه سازان فرهنگی مفید باشد.


برشی از کتاب


در صفحه 42 این کتاب داستان تغییر قبله مسلمین چنین آمده است:


پیامبر گرامی اسلام، سیزده سال تمام در مکه به سوی بیت المقدس نماز گزارد. پس از مهاجرت به مدینه نیز مصلحت الهی در این بود که به وضع سابق ادامه دهد و مسلمانان، به سوی قبله ای که یهودیان به آن نماز می خواندند، نماز بگزارند. این کار، نوعی همکاری و نزدیک کردن دو آیین قدیم و جدید به هم بود، ولی رشد و ترقی مسلمانان باعث شد خوف و ترس، محافل یهود را فرا گیرد. پیشرفت های روزافزون آنان نشان می داد که آیین اسلام در اندک مدتی سراسر شبه جزیره را خواهد گرفت و قدرت و آیین یهود را از بین خواهد برد. از این نظر، کارشکنی یهود آغاز شد. آنان از راه های گوناگون، مسلمانان و پیامبر را آزار می دادند. از آن جمله، مسئله نماز گزاردن به سوی بیت المقدس را پیش کشیدند و گفتند: محمد مدعی است که آیین مستقل دارد و آیین و شریعت او نسخ کننده آیین های گذشته است. با این حال، هنوز قبله مستقلی ندارد و به طرف قبله جامعه یهود نماز می گزارد. این خبر برای پیامبر گران آمد. نیمه های شب از خانه بیرون می آمد و به آسمان نگاه می کرد و در انتظار نزول وحی بود تا دستوری در این باره نازل گردد.


انتشارات مرکز پژوهش‌های صدا و سیما، کتاب ارمغان عزت: پیامبر و تغییر قبله را در قطع رقعی و 58 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهش‌های صدا و سیما به آدرس: قم بلوار امین مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما مراجعه کنند.


| شناسه مطلب: 101195




قبله تاز ه های نشر



نظرات کاربران