جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است

جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه ، گفت: از نظر عقلی، جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا برته شامگاه دوشنبه (9 تیرماه) در افتتاحیه دوره تربیت مدرس بین الملل موسسه آوای توحید که در مجتمع زمزم قم برگزار شد، اظهارکرد: شناخت علوم عقلی و جایگاه آن در عرصه بین الملل و رویکردهایی که در این مساله وجود دارد، دارای اهمیت است، همچنین باید نسبت به رسالتی که داریم آگاه باشیم.


وی در خصوص نقش اسلام در دنیای معاصر تصریح کرد: از نظر عقلی، جهان بدون اسلام فاقد معنا و هویت است، در این نگرش، بسیاری از تفاسیر دنیا یا به پایان رسیده و یا پایان آن پیش بینی شده است.


حجت الاسلام و المسلمین برته بیان کرد: در دوره ای تنها جریان کمونیستی در جهان بود و خوانش و قرائت ساکت و خمودی از اسلام داده بودند و حتی در سده های پیشین، عده ای الگوی غربی شدن را ارائه کردند و تجدد و نوگرایی افراطی وجود داشت.


وی تصریح کرد: عده ای نیز می گفتند باید به دوره رسول النبی(ص) برگردیم و تجدد را کنار بگذاریم؛ اما با قرائت امام خمینی(ره) یک فهم جدید ولایتی و حاکمیتی از اسلام ارائه شد و این فهم نه ارجاع به غرب و نه به شرق بود و نه دلداده غرب و شرق معنا می داد و از غرب یا از شرق متنفر نبود.


مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: غرب را به لحاظ تکنیکی باید جدا کرد و در تکنولوژی و علم و فهم و مدیریت دنبال کرد، اما در معرفت شناسی خودمان از روش علوم انسانی استفاده می کنیم.


وی گفت: این تغییر رویکرد موجب شد، اسلام انقلابی و پویا  و رو به رشد که حسنه در دنیا و آخرت را می خواست به دنیا معرفی شود.


حجت الاسلام والمسلمین برته افزود: در دنیایی که احساس غرور وجود دارد، اینکه چشم را ببندیم و دنیا را بدون اسلام ببینیم، قابل تصور نیست، ما هویتی داریم که از دل اسلام به دنیا تزریق شده است و به دلیل درک وسیع، قابل اعتماد است.


وی تصریح کرد: قرن چهار و پنج قبل از میلاد مسیح، در دوره ای از تاریخ یک سری وکلای حرفه ای و خطیب زبردست در دادگاهها با مغالطه استدلال می کردند و با بیانی شیوا حقیقت را وارونه جلوه می‌دادند و به انکار واقعیت می پرداختند.


مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه بیان کرد: امروز نیز با انکار کنندگان زیادی مواجه هستیم که حقیقت جهان و خدا را پنهان می کنند در حالی که در تشیع و اسلام، امام علی(ع)، عقل مجسم در ارتباط با دیگر ادیان و با دشمن و همسایه می شد.


وی اظهار داشت: امام علی(ع)، تجلی عقل در دنیای معاصر هستند، این ها خود، کتاب هستند و باید از زندگی پربارشان فیش برداری برداری کنیم، میراث عقلی خود را خوب بخوانیم دنیای معاصر به این عرصه نیاز دارد و نیاز بزرگتر، الگوهای خردمندانه است که جامعه را مدیریت اجتماعی و تبلیغ فرهنگی می کنند.


حجت الاسلام والمسلمین برته بیان کرد: مدرنیسم خِرد محض است و ما آن را می پذیریم، اما شاخص خِرد محض مانند پل است، اما خردی که باتلاق شده و بشر را نابود می کند خرد نیست، چرا که خِرد ناب ما را عبور می دهد و دست ما را به دست وحی می سپارد.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران