چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟

چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده‌موسوی با تأکید بر جایگاه عبادی حج تمتع، به بیان اموری پرداخت که انجام آنها ثوابی برابر با یک و یا چندین حج تمتع دارد و گفت: حضرت رسول (ص) فرموده‌اند: هر نگاه محبت‌آمیز فرزند نیکوکار به پدر و مادر ثواب یک حج مقبول دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده‌موسوی با اشاره به اهمیت انجام فریضه حج برای کسی که به استطاعت رسیده و حج بر او واجب شده، گفت: کسی که حج بر او واجب شده اما به حج نرفته است، در هنگام مرگ مانند یک یهودی یا نصرانی از دنیا خواهد رفت.
وی ادامه داد: حج به عنوان یک تکلیف شرعی همانند نماز باید مورد توجه باشد و حتی در روایات مطرح شده است که اگر حج تعطیل و یا خلوت شد حاکم اسلامی باید پولی را به افراد بدهد تا در مناسک حج شرکت کنند.
حجت‌الاسلام علیزاده‌موسوی در پاسخ به این سؤال که افرادی که حج بر آنها واجب نیست آیا می‌توانند اعمالی انجام دهند که ثواب حج را برایشان به ارمغان بیاورد؟ گفت: در معارف اسلامی اعمال و اموری مطرح شده که انجام آنها ثوابی برابر با یک و یا حتی چندین حج مقبول دارد.



زیارت امام رضا (ع) برابر با حج است
وی زیارت امام رضا (ع) را یکی از این اعمال دانست و گفت: در مورد زیارت امام رضا (ع) عنوان شده است که کسی که به زیارت امام رضا (ع) مشرف شود مانند کسی است که به حج مشرف شده است و یا کسی که در مسجد قبا نماز بخواند ثواب عمره مقبوله را دارد.
مدیر سابق پژوهشکده حج و زیارت با تأکید بر اینکه حج یک صورت و سیرت دارد و هر کسی به حج رفت به این معنی نیست که حاجی واقعی شده است، گفت: در اشعار شعرا هم آمده است که «کعبه آن سنگ نشان است که ره گم نشود / حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست»؛ و یا «به طواف کعبه رفتم به حرم رهم نداند / که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی».
وی با اشاره به اینکه کسی که در شهر خود باشد و اعمال نیک انجام دهد شکی نیست که می‌تواند ثواب اعمال حجاج را ببرد، به بیان اعمالی پرداخت که ثواب حج برای فرد به ارمغان می‌آورد و گفت: از حضرت رسول (ص) نقل شده است که هر فرزند نیکوکاری که به پدر و مادرش با رحمت و عطوفت نگاه کند در برابر هر نگاه ثواب یک حج مقبول خداوند برایش منظور می‌کند؛ مردم سؤال کردند یا رسول‌الله اگر اینگونه باشد فرزند نیکوکار روزی صدها بار می‌تواند با محبت به پدر و مادر نگاه کند، که پیامبر (ص) فرمودند هر بار نگاه برابر یک حج مقبول است.
حجت‌الاسلام علیزاده‌موسوی ادامه داد: امام صادق (ع) نیز در باب نیاز مومن فرمود‌ه‌اند: «برآوردن حاجت مومن برتر از ۱۰۰ هزار حج مقبول است با همه آدابش». علم‌آموزی نیز ثوابی در حد حج دارد چرا که در احادیث ائمه (ع) آمده است که فرموده‌اند: هر علمی را که انسان از محضر علما و ائمه یاد بگیرد هر حرفش ثواب حج مقبول دارد.

بازداشتن مومن از حرام ثواب ۷۰ حج مقبول دارد
وی ادامه داد: در روایات حضرت رسول (ص) نیز آمده است: «گاه شما می‌بینید مومنی به یک کار حرام وادار می‌شود، کسی که مومنی را از حرام باز بدارد، برابر ۷۰ حج مقبول ثواب می‌برد».
حجت‌الاسلام علیزاده‌موسوی در نتیجه‌گیری از سخنان خود، گفت: با توجه به این موارد مشاهده می‌کنیم که اگر انسان اعمال خود را خدایی کرده به پدر و مادر محبت کند، در راستای امر به معروف و نهی از منکر تلاش کند، به دنبال علم‌آموزی باشد و علم دین را بیاموزد، به برادران مومن خود کمک کند و یا به زیارت امام رضا (ع) برود، تمام این موارد گاهی با یک، ۷۰، هزار، ۱۰ هزار و… دفعه حج مقبول برابری دارد.
وی در پایان تصریح کرد: اگر انسان نتواند به صورت حضوری در حج شرکت کند تمام این موارد می‌تواند انسان را از ثواب حج بهره‌مند کند. البته وقتی گفته می‌‌شود عملی ثواب حج دارد، فرد نمی‌تواند بگوید با نگاه محبت‌آمیز به پدر و مادر حج از من ساقط شده است، بلکه بحث حج به عنوان یک فریضه در جایگاه خود باقی است اما ثواب آن برابر با برخی از اعمال است.


| شناسه مطلب: 101214




حج تمتع ثواب حج



مطالب مرتبط

نظرات کاربران