حدیث سلسلةالذهب، پیوند میان امامت و توحید است حدیث سلسلةالذهب، پیوند میان امامت و توحید است حدیث سلسلةالذهب، پیوند میان امامت و توحید است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حدیث سلسلةالذهب، پیوند میان امامت و توحید است حدیث سلسلةالذهب، پیوند میان امامت و توحید است حدیث سلسلةالذهب، پیوند میان امامت و توحید است حدیث سلسلةالذهب، پیوند میان امامت و توحید است حدیث سلسلةالذهب، پیوند میان امامت و توحید است

حدیث سلسلةالذهب، پیوند میان امامت و توحید است

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هند با عرض تبریک ولادت امام رضا(ع) به مؤمنان هندوستان، حدیث سلسلةالذهب را که توسط این امام همام بیان شد پیونددهنده میان امامت و توحید دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هند در کلیپی، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد امام رضا (ع) به شیعیان هند، به بررسی حدیث سلسلةالذهب پرداخت و گفت: این حدیث، سلسله رباط معصومین است، یعنی از پدر امام رضا(ع) تا به پیامبر(ص) و سپس جبرئیل و خدا می‌رسد. این حدیث، زنجیره زرین نامیده می‌شود و سلسله طلایی است که حدیثی ناب به شمار می‌رود.


وی افزود: مؤمنان هند عشق و علاقه بسیاری نسبت به اهل بیت(ع) دارند و هر سال صدها هزار نفر به زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) می‌روند. همچنین ده‌ها میلیون نفر از سراسر دنیا و کشورهای مختلف برای زیارت به مشهد می‌روند. جلوه‌هایی از عشق و ارادت مؤمنان را می‌توان در پایان ماه صفر و ایام شهادت امام رضا دید که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از سراسر ایران، صدها کیلومتر طی می‌کنند تا به پابوس حضرت بروند که مظهر رضای الهی و رحمت ربوبی است.


حجت الاسلام مهدوی‌پور در ادامه اظهار کرد: امام رضا(ع) این مژده را به شیعیانش داد که در عالم آخرت، در سه جا به دیدار زائرانش می‌آید. ابتدا، موقعی که کارنامه عمل آن زائر را به دستش می‌دهند. دوم زمان عبور از پل صراط و سوم، موقعی که آن انسان برابر میزان الهی قرار می‌گیرد. پیامبر اسلام (ص) فرمود: «پاره تن من در خراسان مدفون می‌شود. هر غم‌زده و دردمندی او را زیارت کند، خدا درد و غم او را می‌زداید. هر گناهکاری به زیارت او برود، به برکت این امام پاک و گناهش آمرزیده می‌شود». تاریخ زندگی امام هشتم، یک تاریخ پردرس و مشق برای مؤمنان است.


نماینده ولی ‌فقیه در هند در ادامه سخنانش به داستان نیشابور و حدیث سلسلةالذهب اشاره و بیان کرد: در سال ۲۰۰ هجری قمری بود که به دستور مأمون عباسی و به اجبار، حضرت رضا(ع) از مدینه هجرت کرد و به سمت خراسان رفت. این هجرت و سفر تاریخی بسیار مهم است. حضرت در هر نقطه‌ای از سفر، مؤمنان را هدایت کرد و از معارف الهی به آنها چشاند. از مدینه به بصره، فارس، یزد و خراسان. شهر نیشابور، شهر محوری خراسان در آن زمان بوده است. شهر مرو و بلخ و هرات هم بودند، ولی نیشابور مرکز علم، دانش و حدیث بود. زمانی که امام رضا(ع) وارد شهر نیشابور شد، اجتماع بزرگی برای دیدار فرزند پیامبر نزد ایشان که در حال عبور از بازار نیشابور بود، گردهم آمدند.


وی در ادامه توضیح داد: در تاریخ است که حدود ۲۴ هزار نفر از علما، محدثان و صاحبان قلم در آن اجتماع حضور داشتند و گفتند مایل هستیم حدیثی بشنویم. «امام از پدرش و ایشان از امام صادق و او از امام باقر و همین طور تا امیرمؤمنان و ایشان از پیامبر و نبی مکرم اسلام نیز از جبرئیل و این فرشته الهی از خدا شنیده بود که «کلمه لا اله الا الله، یعنی توحید که قلعه من است و کسی که در دایره توحید وارد شود اهل نجات است و از عذاب در ایمنی است.»


نماینده ولی فقیه در هند اظهار کرد: امام همان طور که حرکت می‌کردند، رو به جمعیت گفت: «برای رسیدن به توحید و تحقق آن در انسان‌ها شرایطی است و از آن جمله من هستم. یعنی از مسیر امامت باید به توحید رسید.» این حدیث، اساس اعتقادات و تربیت انسان را بر پایه توحید بیان می‌کند که اگر در انسان پیاده شود و انسان اتکای به خدا داشته باشد و او را در جهان مؤثر بداند و از او استمداد کرده و او را پرستش کند، توحیدی می‌شود و اگر انسان توحیدی شود، یعنی در همه امور خدا را در نظر بگیرد، از همه ناپاکی‌ها پاک می‌شود. چنین انسانی کارش برای خداست و نورانیتی برای او حاصل می‌شود.


حجت الاسلام مهدوی‌پور گفت: نکته مهم اینکه برای رسیدن به توحید واقعی باید انسان از مسیر اهل بیت(ع) عبور کند؛ یعنی راهی که آنها پیش پای انسان می‌گذارند. این نکته مهم، پیوند بین امامت و توحید است که امام هشتم در حدیث سلسلةالذهب گفت. این حدیث، زنجیره زرین نامیده می‌شود و سلسله طلایی است که حدیثی ناب به شمار می‌رود. همه بیچارگی‌ها و شقاوت‌ها به دلیل دور شدن از توحید است. ما به خدا و وعده‌های او اطمینان نداریم. اگر خدا را رازق و مؤثر در هر کار و قادر مطلق بدانیم، تسلیم او هستیم. دلمان به نور توحید پاک می‌شود. خدا دل ما را شستشو و مسیر حق را نشان می‌دهد. هر کسی در راه او قدم بردارد، خدا هم او را هدایت می‌کند.  


| شناسه مطلب: 101264




حدیث امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران