بیت المعمور خانه‌ای آباد به واسطه حضور زائران بیت المعمور خانه‌ای آباد به واسطه حضور زائران بیت المعمور خانه‌ای آباد به واسطه حضور زائران بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بیت المعمور خانه‌ای آباد به واسطه حضور زائران بیت المعمور خانه‌ای آباد به واسطه حضور زائران بیت المعمور خانه‌ای آباد به واسطه حضور زائران بیت المعمور خانه‌ای آباد به واسطه حضور زائران بیت المعمور خانه‌ای آباد به واسطه حضور زائران

بیت المعمور خانه‌ای آباد به واسطه حضور زائران

مقصود از «بیت المعمور» خانه خداست که همواره به واسطه حضور زائران و حاجیان، معمور و آباد بوده و در قرآن 10 بار از کعبه به عنوان «بیت» یاد شده است.

قرآن کریم در موضوع حج، تقریبا به همه مباحث و مسایل مرتبط به آن پرداخته و از مجموع یکصد و چهارده سوره، در بیست و پنج سوره به اجمال یا تفصیل به مسایل حج اشاره کرده و از شش هزار و دویست و سی و شش آیه قرآن، بیش از یکصد و بیست آیه به عنوان «آیات الحج» لقب گرفته است.


پایگاه اطلاع‌رسانی حج برای آگاهی از مقام رفیع حج در قرآن و جایگاه بلند و عظیم حاجیان در این کتاب آسمانی، به ارائه نکات ناب و پیام‌های زیبای آیات بیان‌گر احکام و تشریع‌گر مناسک حج براساس تفسیر نور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و دیگر منابع پرداخته که در این شماره، آیات 1 تا 8 سوره طور مورد بررسی قرار گرفته است.


 


آیه


«وَالطُّورِ، وَکِتَابٍ مَّسْطُورٍ، فِى رَقٍ‏ّ مَّنشُورٍ، وَالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ،وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ،وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ،إِنَّ عَذَابَ رَبِّکَ لَوَاقِعٌ، مَّا لَهُ مِن دَافِعٍ‏‏‏‏».


 


ترجمه


به (کوه) طور سوگند. به کتابى نوشته شده در صفحه ‏اى گشوده سوگند. به آن خانه‏ آباد (خانه خدا) سوگند.


به سقف برافراشته (آسمان) سوگند. به دریاى شعله‏ ور سوگند. که عذاب پروردگارت قطعاً واقع شدنى است. و براى آن هیچ مانعى نیست.


 


نکته‌ها


«طور» در لغت به معناى کوه است، ولى ظاهراً مراد از آن در اینجا، کوهى در منطقه سینا مى‏ باشد که میقات خدا با حضرت موسى بود. کوه طور مکانى مقدّس است و در قرآن چنین توصیف شده است: «الطور الایمن»، «بالواد المقدّس» و «فى البقعة المبارکة».


 


مراد از «کتاب مسطور»، کتب آسمانى همچون تورات و قرآن است که در صفحات نازک پوست نگاشته مى‏ شده و البتّه باز و گشوده بوده است، نه پیچیده و بسته. «فى رقّ منشور»


 


«رَقّ» از «رقّت» به معناى پوستى است که براى نوشتن آماده شده و لطیف و نازک است. «منشور» به معناى مبسوط و «مسجور» به معناى برافروخته و شعله‏ ور است و به معناى آکنده و مالامال نیز آمده است.


 


مقصود از «بیت المعمور» خانه خداست که همواره به واسطه حضور زائران و حاجیان، معمور و آباد بوده است و در قرآن 10 بار از کعبه به عنوان «بیت» یاد شده است، مانند: «البیت العتیق» البتّه در روایات آمده است که در آسمان‏ها نیز محلّى در مقابل کعبه قرار دارد که فرشتگان به دور آن طواف مى‏ کنند و آن نیز «بیت المعمور» نام دارد.


 


مقصود از «البحر المسجور»، دریاى شعله ‏ور و جوشان و خروشان، یا دریاهایى است که در آستانه قیامت برافروخته مى‏ شوند، چنان که در آیه‏ 6 سوره تکویر مى‏ خوانیم: «و اذا البحار سُجّرت» و یا مراد موادّ مذابّ و جوشان قعر زمین است که همچون دریایى از آتش هرچندگاه یکبار از دهانه آتشفشان‏ها فوران مى‏ کند.


 


در آیه‏ آخر سوره قبل (ذاریات) خواندیم: «یومهم الّذى یوعدون» که سخن از وعده‏ قیامت بود و این سوره بعد از پنج سوگند مى‏ فرماید: آن وعده قطعاً واقع خواهد شد. «انّ عذاب ربّک لواقع»


 


آن سنگ جمادى که وحى بر روى آن نازل شود (کوه طور)، مقدّس و قابل سوگند است، چگونه انسانى که قلبش مرکز وحى است، با گذشت زمان قداستش تمام مى ‏شود و چگونه وهّابیون کج فکر مى‏ گویند: پیامبر صلى الله علیه وآله که از دنیا رفت با سایر موجودات تفاوتى ندارد!!


 


سوگند یاد کردن به کتاب و نوشته، آن هم در زمان جاهلیّت، نشانه‏ پیشرفته بودن مکتب است، «و کتاب مسطور». در سوره قلم نیز، قرآن به قلم و کتاب و سطرهاى آن سوگند یاد مى‏ کند. «ن والقلم و ما یسطرون»


 


پیام ها


1- زنده نگه‏ داشتن نام و یاد و حفظ مکان‏ هاى مقدّس ادیان آسمانى لازم است. «و الطور»


 


 2- با سوگند به کوه طور (محل وحى به موسى)، قلب اهل کتاب را به سوى خود جذب کنید. «و الطّور»


 


 3- خداوند براى به باور رساندن انسان، به نظام تشریع و تکوین (کوه و کتاب و کعبه و آسمان و دریا) سوگند یاد مى‏ کند. «والطّور و کتاب مسطور... و السقف المرفوع»


 


 4- وحى آسمان باید بر بهترین و لطیف‏ ترین کاغذ و پوست، نگاشته و عرضه شود. «کتاب مسطور فى رقّ منشور»


 


 5 - کتاب مقدّس، باید همواره گشوده و مورد استفاده باشد. «کتاب... منشور»


 


 6- علم مفید و مبارک، آن است که منتشر شود و گسترش یابد. «منشور»


 


 7- قرآن، هم به قداست کتب آسمانى نظر دارد و لذا به آن سوگند یاد مى‏ کند، هم به نظم در نگارش و شیوه ارائه و گسترش آنها. «و کتاب مسطور فى رقّ منشور»


 


 8 - آبادانى خانه به زرق و برق آن نیست، به آمد و رفت و قداست و برکت آن است. «البیت المعمور» (خانه خدا ساده‏ ترین خانه‏ هاست، امّا مبارک‏ترین بناهاست.)


 


 9- با مطالعه طبیعت، به قدرت خداوند بر ایجاد قیامت پى ببریم. «والسقف المرفوع و البحر المسجور»


 


 10- قرآن کریم، توجّه انسان را از دیدنى‏ ها، به نادیدنى‏ ها سوق مى‏ دهد. «و البحر المسجور»


 


 11- قهر و تنبیه، از شئون ربوبیت است. «عذاب ربّک»


 


 12- هر چه ناباورى منکران بیشتر باشد، باید باور مؤمنان به قیامت قوى‏تر گردد. «انّ عذاب ربّک لواقع»


 


 13- نزول کتب آسمانى «و کتاب مسطور» و ظهور جلوه ‏هاى قدرت الهى در هستى «و السّقف المرفوع» باید مایه تعقّل و ایمان گردد و گرنه بى‏ توجّهى به آنها عامل عذاب خواهد شد. «انّ عذاب ربّک لواقع»


 


 14- گرفتاران عذاب الهى از هیچ طریقى نمى‏ توانند عذاب را از خود دور کنند. «ماله من دافع»


 


سیماى سوره طور


 این سوره در مکّه نازل شده و داراى چهل و نه آیه است.


 


 نام‏گذارى این سوره به «طور»، به مناسبت نخستین آیه آن است.


 


 کلمه «طور» 10 بار در قرآن آمده و مقصود از آن، کوه طور، میقات حضرت موسى ‏علیه السلام و محل نزول تورات است.


 


 همانند دیگر سوره‏ هاى مکّى، بیشتر مطالب این سوره درباره وقوع قیامت، پاداش پاکان و کیفر کافران است، در ضمن به توحید، دفاع از پیامبر و صبر و استقامت نیز اشاراتى دارد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران