با «عرفان اسلامی» آشنا شویم با «عرفان اسلامی» آشنا شویم با «عرفان اسلامی» آشنا شویم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
با «عرفان اسلامی» آشنا شویم با «عرفان اسلامی» آشنا شویم با «عرفان اسلامی» آشنا شویم با «عرفان اسلامی» آشنا شویم با «عرفان اسلامی» آشنا شویم

با «عرفان اسلامی» آشنا شویم

انتشارات دار العرفان، کتاب عرفان اسلامی نوشته حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان را در قطع وزیری و ۱۵ جلد به چاپ رسانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حقیقت معرفت نسبت به اعمال عبادی به منزلۀ روح نسبت به کالبد است و به حق، اهل عرفان و معرفت، روح و جان جهان و جهانیان هستند.


بی تردید گوهر ناب معرفت را باید در اعماق اقیانوس معارف دین جستجو نمود که می توان با قرار گرفتن در کشتی نجات ائمۀ اطهار (علیهم السلام) و مسلّح شده به سلاح قرآن کریم و تفکّر و تعقّل و تدبّر در آفاق و انفس، خود را به اهل معرفت نزدیک نمود و وجود خود را در معرض شعاع خورشید پرحرارت عرفان و معرفت قرار داد تا بتوان در حلقۀ عارفان حقیقی قرار گرفت. آنان که نفس خود را شناخته و از بند تعلقات آزادش ساخته اند و دامن از هر آنچه انسان را از خدا دور می سازد و به هلاکت می افکند، پاک و مبرّا ساخته اند، ظاهر دنیا را ناخوش دارند و اندوهگین قیامت خویشند، دلشان ترسان و چهرۀ ایشان شاد و خندان است، جسمشان در میان مردم و دلشان با خدای عالمیان است. اینجاست که به یقین باید گفت: جهان و هر چه در اوست، ارزانی آنان و بر غیر ایشان نامبارک بادا. جهان و هرچه دروست سهل و مختصر است ز اهل معرفت این مختصر دریغ مدار، در مکتب آل الله (علیهم السلام) عارف ،دارای چنین صفاتی است و این اوصاف، ظاهرفریبان سیاه قلب را از دایرۀ عارفان باللّه جدا می سازد. مسلّم قدم نهادن در این راه و قرارگرفتن در صف اهل معرفت، بی مدد خضر طریق، غیرممکن و مقدّمۀ ورود به ظلمات و تاریکی می باشد؛ در این راه باید سایه نشین شجرۀ طیّبۀ رسالت و ولایت بود و از ثمرۀ ناب آن متنعّم شد و پروانه صفت بر گرد شمع وجودشان گشت، چرا که«مَن تَمَسَّکَ بِهِم نَجَی وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنهُم غَرِقَ». مراجعه به آثار گران سنگ عالمان ربّانی و ارباب معرفت و بصیرت که شمع وجود خویش را در کسب معرفت و ره یافتن به کوی وصال آب نموده اند، راهی است برای وصال به چشمۀ جوشان معارف اهل بیت (علیهم السلام) که همانا بالاترین دستورالعمل سلوک برای طالب حقیقی درک مقام عرفا است.


ساختار کتاب


کتاب عرفان اسلامی نوشته حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان دارای 15 جلد و برخی از عناوینی که در جلد اول این کتاب مشخص شده، موارد زیر است: حقیقت باطن عارفان، اوصاف عرفان از زبان امام عارفان، حدیثی مهمّ و گفتاری حیرت‌آور، جمال دل، سیمای عارفان، خوف و محبّت نزد عارفان، گفتاری از عارفان، دوری و نزدیکی عارفان، یقین بندگان، عارف کیست؟، مراحل عبادت عارفان، از عبودیّت تا ربوبیّت، نفس و هفت مرحلۀ آن، عرفان از زبان امام علی علیه السلام، خوف، علم در قرآن، علم در روایات، امید به خدا.


ویژگی‌های اثر


1. معرفی عرفان اسلامی برای جویندگان آن؛


2. توجه دادن به عرفان واقعی و دورنمودن افراد از عرفان‌های کاذب؛


3. مستندبودن مطالب به آیات و روایات؛


5. شیوۀ جدید مؤلّف در تفسیر «مصباح الشریعه»؛


6. تطبیق مبانی عرفانی بیان شده در متن «مصباح الشریعه» با روایات معتبر ائمۀ معصومین (ع)؛


7. موضوع بندی مطالب برای سهولت دسترسی به مطالب؛


8. استخراج منابع و تطبیق روایات با مصادر روایی،


9. تنظیم فهارس متنوّع در مجلّدی مستقل،


10. حذف برخی از مطالب که مناسب امور اجتماعی سال های تألیف کتاب بوده و دخلی در موضوع کتاب نداشته است.


جمع بندی


دوست داران عرفان اسلامی که به دنبال کتابی مفید و خوب برای شناخت هر چه بیشتر عرفان اسلامی هستند می‌توانند از این کتاب مفید بهره فراوان ببرند. این کتاب که در مجموعه 15 جلدی به چاپ رسیده، شرحی بر کتاب مصباح الشریعه است..


برشی از کتاب


در صفحه های 98 و 99 کتاب درباره یکی از سالکان طریق معرفت این مطالب نگاشته شده است:


وقتی صفت یکی از بزرگان را که ساکن یمن بود شنیدم که به افتادگی و فروتنی موصوف و به عقل و حکمت و فضل معروف، در ظاهر متلبّس به لباس اهل جهاد، در باطن از اهل سیر و صلاح و سداد. چون زمان حج نزدیک شد و از اعمال و عبادات آن سال فراغتی حاصل گشت، قاصد دیدار او شدم تا کلام او را شنیده و مواعظ او را اصغا نموده که فایدتی حاصل نمایم. چون جماعتی از قصد من آگاهی پیدا نمودند، مرا همراهی کردند و در میان آن جماعت جوانی بود که سیمای صالحان داشت و منظر خائفان، رویی بود او را زرد بدون امراض جسمانی و چشمی سرخ و پر آب بی علّت دمعه و رمد، پیوسته دوست خلوت بود و انیس تنهایی، از حالتش چنان ظاهر بود که او را در همان نزدیکی مصیبتی روی داده. پس نزدیک وی رفته کلمات محبّت آمیز گفتم که با من موافقت نماید و مرافقت جوید، قبول ننمود و از آن حالت او را هر چند ملامت نمودم و به صبر ترغیبش کردم سودی نبخشید و هر لحظه سیلاب اشک از دیده جاری می ساخت و لسان حالش به اشعاری مترنّم بود.


انتشارات دار العرفان، کتاب عرفان اسلامی نوشته حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان را در قطع وزیری و 15 جلد به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات دار العرفان به آدرس: قم، خیابان فاطمی(دورشهر)، کوچه 19، پلاک 27 مراجعه کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران