شکست نفسی درعین تکبر ارزشی ندارد شکست نفسی درعین تکبر ارزشی ندارد شکست نفسی درعین تکبر ارزشی ندارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شکست نفسی درعین تکبر ارزشی ندارد شکست نفسی درعین تکبر ارزشی ندارد شکست نفسی درعین تکبر ارزشی ندارد شکست نفسی درعین تکبر ارزشی ندارد شکست نفسی درعین تکبر ارزشی ندارد

شکست نفسی درعین تکبر ارزشی ندارد

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه از تواضع به شکست نفسی تعبیر شده است، تصریح کرد: تواضع از فضایل اخلاقی است که در اخلاق دینی مسلمانان جایگاهی ویژه دارد و بسیار سفارش شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری امروز درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری درباره مفهوم تواضع، حد افراط و تفریط و ویژگی ها و آثار آن در کلام بزرگان دین سخن گفت.


وی دربیان تعریف تواضع به کتاب معراج السعاده از ملا احمد نراقی (رض) اشاره کرد و گفت: دراین کتاب تواضع ، عبارت است از شکسته نفسی که نگذارد آدمی خود را بالاتر ازدیگری ببیند.


حجت الاسلام والمسلمین رکن الدینی با اشاره به اینکه برخی شکسته نفسی ها تعارف است ، افزود: شکست نفسی درعین تکبر ارزشی ندارد .


وی با بیان اینکه شکسته نفسی باید از ظاهرسازی بدور باشد، اظهار داشت: لازمه شکسته نفسی حقیقی این است که رفتار و گفتار انسان بر این دلالت کند که حقیقتا به طرف مقابل احترام می گذارد و مخاطب این رفتار و گفتار محترمانه را حس کند.


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری افزود: انسان نباید در ظاهر نسبت به فرد مقابل تواضع کند ولی در عمل رفتارش  خودخواهانه ، مستکبرانه و خود برتربین باشد.


وی در ادامه به بیان مفاهیم دیگری از تواضع پرداخت و گفت: برخی گفته اند فردی که فضیلت تواضع در وجودش نهفته  است در مقام مقایسه با دیگران امتیاز و برتری  ویژه ای برای خود قائل نیست.  


معاون فرهنگی بعثه با بیان اینکه تکبر انسان از ویژگی های اعتباری و کاذب ناشی می شود، فضیلت و صفات اخلاقی را دارای دو طرف افراط و افراط  دانست و گفت: باید از افراط و تفریط پرهیز و به سمت اعتدال حرکت کرد و تواضع حد وسط و اعتدال است  و حد افراط آن تکبر و تفریط آن پذیرش ذلت وخفت است.


| شناسه مطلب: 101294




تواصی تواضع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران